ندای هرمزگان – مرضیه دشتی
ایستگاه های بی آر تی اتوبوس های درون شهری از سال 1394 با توجه به طرح جامع ترافیک شهر بندرعباس و مصوبه شورای ترافیک استان به شهرداری ابلاغ شد.
به گزارش ندای هرمزگان، همچنین ایستگاه های مکانیزه اتوبوس هم از حدود 10سال گذشته تاکنون بی استفاده شده به طوری که تغییر کاربری آن را شاهد هستیم.
از این رو قراردادهایی با شرکت های جدید پیمانکاری برای احداث و اجرای طرح بی آر تی منعقد شد که طبق گفته های معاون حمل و نقل ترافیک، نوسان و تغییرات قیمت های تجهیزات در همان سالها (94) باعث میشد پیمانکارانی که برنده مناقصه می شدند انصراف خود را از ادامه کار اعلام کنند.
ناگفته نماند سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس هم در طول یک ماه گذشته تعدادی ایستگاه های سنتی را در نقاطی از سطح شهر نصب کرده اما لازم به یادآوری است که این ایستگاه ها برای شهری با شرایط آب و هوایی بسیار گرم و شرجی به جز در فواصل و ساعات خاصی، قابل استفاده نیست.
به همین منظور نیز برای درخواست یک مطالبه عمومی با موضوع نبود ایستگاه اتوبوس مناسب جهت استفاده شهروندانی که با وجود گرمای هوا نیازمند برخورداری از ابتدایی ترین حق خود یعنی دریافت خدمات شهری هستند، را از اسماعیل بواشه رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس پیگیری کردیم.
این عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس در گفت و گویی با خبرنگار ندای هرمزگان در خصوص ایستگاه های اتوبوس درون شهری در بندرعباس اظهار داشت:، قراردادی 10ساله برای نصب و راه اندازی ایستگاه مکانیزه کولردار جهت راحتی مسافران در گرمای هوا با پیمانکار بسته شد که قرار بود شرکت مورد نظر کار را انجام دهد.
اسماعیل بواشه افزود: در این قرارداد عنوان شده بود که شرکت پیمانکار پس از نصب و تحویل این ایستگاه ها به شهرداری، از تبلیغات محیطی در بالای ایستگاه و یا امکانات دیگری برای درآمدزایی استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: بنده مطلع نیستم که کدامیک ازعوامل یعنی شهرداری یا آن شرکت پیمانکار به تعهداتش عمل نکرده و راه اندازی ایستگاه ها متوقف و تکمیل نشد.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک ششمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: البته شهرداری در آن زمان هم مرتکب کوتاهی شده برای اینکه از طریق محاکم قضایی ورود نکرد و شرکت هم ایستگاه ها را برای راه اندازی اصناف اجاره داده است.
بواشه بیان داشت: طبق آخرین اطلاعاتی که بدست آوردم، تا مهرماه سال جاری قرارداد 10ساله با شرکت پیمانکار برای راه اندازی ایستگاه های مکانیزه اتوبوس های شهری به پایان می رسد که شهرداری باید با ساماندهی ایستگاه های موجود، آن ها را برای استفاده عموم مردم آماده کند.
وی عنوان کرد: از طرفی با توجه به گرمای شدید هوا در شهر بندرعباس، قرار بود شرایطی فراهم شود تا شهروندان بتوانند از مکان مجهز به وسایل سرمایشی منتظر اتوبوس باشند که این اتفاق نیفتاد و به نظر من به دلیل پیگیری اجرای طرح بی آر تی، ایستگاه های مکانیزه عملا قابل اجرا نیست و اینطور که معلوم است باید جمع آوری شود.
وی اضافه کرد: ایستگاه های بی آر تی به دلیل اینکه وسط بلوار قرار دارند ساختار اجرایی آن کاملا با ایستگاه های مکانیزه متفاوت است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک ششمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: بنده در دوره قبلی شورای شهرهم مخالفت خودم را برای اجرای طرح بی آر تی اعلام کردم و البته وقتی شهرداری تصمیم گرفت طرح را اجرا کند پیشنهادی از قبیل ایجاد ایستگاه کتاب برای زمان های انتظار مسافران در ایستگاه مطرح کردم.
عضو ششمین دوره شورای اسلامی هر بندرعباس یادآور شد: طبق سخنان معاونت حمل و نقل شهرداری، حدود 100میلیارد تومان از سال 94 تاکنون برای آغاز اجرای طرح بی آر تی در بندرعباس هزینه شده و متاسفانه 100میلیارد تومان دیگر نیاز است که این طرح بطور کامل راه اندازی شود.
بواشه ابراز داشت: اگرهمان زمان سال 94 این طرح اجرایی میشد قطعا هزینه ها خیلی کمتر بود و البته برخی از شهروندان هم گلایه مند هستند که این باندهای کوچک خیابان های بندرعباس جوابگوی اجرای طرح بی آر تی نیست.به گفته وی؛ چون با اجرای طرح بی آرتی عملا یک باند از خیابان ها برای حمل و نقل عمومی بسته خواهد شد، اگر تصادفی رخ دهد کل خیابان مسدود شده و ترافیک سنگینی اتفاق می افتد.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک ششمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس در پاسخ به سوال خبرنگار ندای هرمزگان مبنی براینکه آیا قبل از اجرای طرح، بررسی های لازم در این زمینه توسط شهرداری صورت نگرفته است، اذعان داشت: متاسفانه شهرداری اعلام کرده که مطالعات در این خصوص انجام شده اما اجرای طرح با چنین مشکلاتی مواجه می باشد.
بواشه در ادامه سخنانش افزود: بنده با اجرای پروژه بی آر تی مخالف هستم چون نیازی نبود برای شهر بندرعباس اجرا شود و مخالف آن هستم زیرا می شود طرح های بهتری جایگزین شود و این همه هزینه (100میلیارد تومان) صورت نمی گرفت.
وی تاکید کرد: ما در شورا پیشنهاد دادیم که شهردار آینده با همکاری کارشناسان، بررسی، نیازسنجی، اعتبارسنجی و مطالعات لازم را انجام دهند که اگر به صلاح نباشد این طرح با این همه هزینه ادامه داده نشود.
وی اظهار داشت: البته شهرداری یکی از ایستگاه های بی آر تی در روبروی بیمارستان خاتم الانبیاء را بطور کامل با هزینه 300 میلیون تومان احداث کرد ولی قابل استفاده نیست.
بواشه همچنین با انتقاد از اینکه بیشترین ترافیک شهر بندرعباس در مرکز آن تجمیع شده، گفت: اجرای طرح بی آر تی باید از بار ترافیکی کمتر کند و استفاده مردم از حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی شود تا شاهد کاهش تجمیع خودروها باشیم.