ندای هرمزگان – مرضیه دشتی
سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار ارائه گزارش مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در خصوص وقایع زلزله اخیر و نیز بررسی نامه های رسیده به شهرداری، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ندای هرمزگان، شهردار بندرعباس در این نشست گفت: بلافاصله بعد از وقوع زلزله مجموعه شهرداری در حالت آماده باش قرار گرفت و روشنایی بوستان ها برای اسکان موقت شهروندان و نظافت سرویس های بهداشتی انجام شد.
مهدی نوبانی افزود: حدود 70 درصد مشکلات تا آخرهمان شب حادثه برطرف شد و در روزهای بعدی هم امکانات لازم برای مردم را با همکاری همکارانم شخصا مورد پیگیری قرار دادم.
وی اظهارداشت: اخیرا جلسه ای با مجموعه سازمان نظام مهندسی داشتم که از آنها خواهش کردم نظارت بر روند ایمنی ساخت و سازها افزایش یابد و از معطل شدن مردم در این بخش جلوگیری شود.
شهردار بندرعباس ادامه داد: در این جلسه بر حضور مهندسان ناظر در بازدید از ساختمان ها تاکید شد و اینکه نظارت ها فقط بر روی کاغذ صورت نگیرد.
نوبانی خاطرنشان کرد: 42 مورد عملیات طی تماس های مردم، از اولین زمان وقوع زلزله تا زمان سفید شدن اوضاع، توسط تیم های آتشنشانی برای نجات جان شهروندان انجا شد که شامل، گیر افتادن در آسانسور و حریق پست برق، قفل شدن درب منزل، ریزش نمای ساختمان بر روی خودروها و افتادن تیر برق که منجر به فوت یک نفر شد، می باشد.
وی تصریح کرد: از استاندار و مدیریت بحران استان خواهش میکنم که اگر اتفاقی برای مردم در این زلزله 6 ریشتری می افتاد، ما به دلیل ضعف تجهیزات آتشنشانی، نمیتوانستیم کمک رسانی مطلوبی را به آسیب دیدگان داشته باشیم.
شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه تجهیزات آتشنشانی فرسوده و خراب هست و مشکلات بسیاری در این زمینه داریم، گفت: خدا در وقوع زلزله ای به این شدت اول به مسئولین و بعد به مردم رحم کرد زیرا اگر برای شهر بندرعباس اتفاق ناگواری می افتاد، هیچ ماشین آلاتی نداشتم که آواربرداری کنم.
وی بیان داشت: از صحن شورا، به همه اعلام میکنم و از استاندار هرمزگان تقاضا دارم بداد شهرداری بندرعباس برسند و دستوری اتخاذ کنند که راهکاری برای آن اندیشیده شود.
شهردار بندرعباس با ابراز نگرانی از کمبود شدید و فرسودگی تجهیزات امدادرسانی در این مجموعه، عنوان کرد: اگر تخریب ها و آمار فوتی ها بر اثر زمین لرزه ی اخیر شدت بیشتری داشت من هم باید مانند یک شهروند فقط نظاره گر میبودم، زیرا هیچ تجهیزاتی برای امدادرسانی در اختیار نداشتیم.
نوبانی ادامه داد: با ناظر گمرکات و استاندار هرمزگان در این زمینه ملاقات هایی داشتم و به صورت مکتوب هم اعلام کرده ام که شهرداری بندرعباس با کمبودهای شدید تجهیزات در مواقع بحرانی روبروست.
وی اضافه کرد: در خصوص بافت های فرسوده هم بطور مثال در محله آیت الله غفاری، برنامه ریزی های لازم صورت گرفته که صدور اسناد مالکیت شهروندان در اولویت اول قرار گیرد.
رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه گفت: با شروع زلزله درخواستهای مردمی برای کمک شروع شد و در ۲ ساعت ابتدایی ۴۲ مورد درخواست کمک داشتیم. ۵ مورد حبس در آسانسور، ۲۲ مورد قفل شدن درب منزل، ۲ مورد حریق پست برق، ۶ مورد ریزش نمای ساختمان و یک مورد سقوط تیر برق داشتیم.
علیرضا بهمن نژاد بندری افزود: آتش نشانان ما از جان مایه میگذارند اما بسیاری از نیروها به دلیل کمبود امکانات، خود در حریق گیر میافتند. ما درخواست مؤکد داریم که با توجه به گسترده شد. بندرعباس در راستای افزایش ایستگاهها و تجهیزات آن اقدامات فوری مؤثری صورت گیرد.
زلزله 7 هزار میلیارد ریال در برآوردهای اولیه به هرمزگان خسارت وارد کرد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه زلزله هرمزگان، 7 هزار میلیارد ریال خسارت در برآوردهای اولیه داشته است، بر ضرورت توانمندسازی ستاد بحران مجموعه شهرداری بندرعباس تأکید کرد.
مهرداد حسن زاده در سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: ما در استان شاهد دو زلزله شدید با شدت بیش از ۶ ریشتر بودیم که متأسفانه در دقایق اولیه با توجه به اشتباهی که مرکز زلزلهنگاری انجام داده بود مرکز زلزله را لافت اعلام کردند و بعد از ۱۵ دقیقه کانون درست آن یعنی شهر فین اعلام شد.
وی افزود: با توجه به نظر ویژهای که ریاست جمهوری و دولت مردمی دارد، در ساعات اول حادثه، معاون اول رئیسجمهور، دو تن از وزرا و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وارد هرمزگان شدند و سعی کردیم تا ۱۵ساعت بعد مسائل زیرساختی حادثه بخصوص مسئله بازگشایی جاده سیرجان – بندرعباس را حل کنیم. بر اساس آمار علوم پزشکی هرمزگان یک فوتی و 100 مراجعه به مراکز درمانی داشتیم که ۱۰ نفر از آنان بستری و بقیه مرخص شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بیان کرد: این حادثه یک معجزه الهی بود و تا این لحظه بالغ بر ۲۰۰ پسلرزه اتفاق افتاده و این زنگ هشداری برای استان هرمزگان است. ما همواره در جلسات تأکید بر آمادگی داشتهایم اما خیلی اوقات مدیران این مسئله را جدی نمیگیرند. حادثه قابل پیشبینی نیست و ایجاد آمادگی میتواند در کاهش خسارات مؤثر باشد. زلزله هرمزگان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت بدون احتساب خسارت بخش مسکن داشته است.
وی ادامه داد: خسارات شامل ۲ هزار و ۴۹۸ واحد احداثی، ۷۰۲ واحد تعمیری، ۳ هزار و ۱۰۰ واحد معیشتی، تلفات حدود ۲۰۰ رأس دام بوده است.همچنین 3 هزار و 940 میلیارد ریال خسارت به بخش راه وارد شده است، ۴۰ حلقه چاه، ۵۰ رشته قنات، ۴۰ کیلومتر کانال آبیاری، ۳۰ واحد دامداری، ۷ واحد مرغداری، ۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۴ مورد در حوزه صنعت، ۴۵ دستگاه وسیله نقلیه سبک، ۵ دستگاه وسیله نقلیه سنگین و یک مورد تلفات انسانی از دیگر خسارتهای وارد شده به استان در زلزله اخیر هرمزگان بوده است.
حسنزاده عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای بازسازی و بازتوانی در استان گذاشتیم که کاری زمانبر و سخت است. در بحث بازتوانی روحی نیاز به زمان داریم تا به حالت عادی برگردیم.
وی بیان داشت: در هرمزگان افزون بر ۳۰ نوع مخاطره داریم و شهر بندرعباس نیز درگیر خیلی از این مخاطرات است. گرد و غبار، زلزله، آتشسوزی سیل، کشند قرمز از این رو نیاز است که تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی مجموعه بحران این شهر تقویت شود. توانمندسازی ستاد بحران مجموعه شهرداری میتواند در اینگونه حوادث مؤثر باشد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان عنوان کرد: باید شناسنامه بحران برای مناطق مختلف شهر بندرعباس تهیه شود. نظارت بر روند ساخت و سازها مسئله مهمی است و شهر بندرعباس از شهرهایی است که ساخت و ساز در آن رونق دارد و شهرداری باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشد. ساماندهی خورها نیز بسیار مهم است، دفع آبهای سطحی، تقویت ایستگاههای آتشنشانی و تعیین تکلیف بافتهای فرسوده که از نقاط حادثهخیز هستند نیز باید در دستور کار قرار گیرند.
حسنزاده تصریح کرد: شهرداریها باید در زمینه توسعه بیمه منازل مشارکت کنند. قانون جدید مدیریت بحران به سمت و سوی توسعه صنعت بیمه رفته است از این رو شهرداری در زمینه توسعه بیمه حوادث اماکن باید پایکار آید. کمبود فضاهای اسکان اضطراری در بندرعباس محسوس است. تقویت امداد و نجات نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. جایگاههای سی ان جی در بندرعباس نیز حادثهخیز بوده و باید به آن پرداخته شود.
وی ادامه داد: اولویت ما در مسئله رسیدگی به مناطق آسیبدیده از زلزله، رسیدگی به مناطق موجود در کانون زلزله بوده و تأکید ما در شهر بندرعباس به برقراری امنیت در سطح شهر بوده است. در زمینه تخصیص بودجه برای جبران خسارات، مدیریت بحران کشور تصمیمگیرنده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار کرد: سند آمادگی مقابله و سند کاهش خطر در استان هرمزگان در حال تدوین است و بهزودی به تصویب خواهد رسید.
حسن زاده عنوان کرد: در زمینه دفع آبهای شهری میتوان اعتبار خوبی جذب کرد از این رو درخواست داریم طرحی در این زمینه ارائه شود تا پیگیریهای آن را انجام دهیم. مسئله سونامی تنها برای جاسک ممکن است و طبق بررسیها در بندرعباس خطر سونامی وجود ندارد. همچنین کاهش شدت زلزله توسط دریا شایعهای است که هیچ پایه علمی ندارد.
ضرورت آموزش همگانی مدیریت بحران در شهر بندرعباس
رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری بندرعباس افزود: از آنجا که رعب و وحشت و ترافیکی در سطح شهر ایجاد شده بود از طریق رسانهها و فضای مجازی مردم را به سمت نوار ساحلی و مکانهای اسکان اضطراری هدایت کردیم. از همه مسئولینی که ما را در زمینه اسکان اضطراری یاری کردند قدردانی میکنم. آنچه حائز اهمیت است بافت فرسوده شهر و شهرک پیامبر اعظم است که تعداد زیادی از همشهریهای ما در آن منطقه سکونت دارند و این سکونتگاه ها توجه ویژهای را میطلبند.
مظفر آرمیده عنوان کرد: مسئله بوستانهای پدافند نیز بسیار حائز اهمیت است و جای تأسف دارد که مسئله پدافند برای بسیاری از مسئولین ما روشن نیست. نیازمند هستیم شورای شهر در کنار ما مسئله بوستانهای پدافند را که در زمانهای بحران و حوادث بسیار کارآمد هستند، پیگیری کنند.
وی عنوان کرد: مشکل تراکم شهری بسیار مهم است و باید پیگیری جدی در این زمینه صورت گیرد. مسئله آموزش همگانی مدیریت بحران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد. ۵۰ مورد بازدید از مناطق آسیب دیده توسط همکاران ما در مدیریت بحران شهرداری صورت گرفته و ۵۰ پرونده در این زمینه تشکیل شده است.
ساختار فعلی شورای شهر بندرعباس برای تحقق اهداف خدمات رسانی اثربخش نیست
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت:اگر با نگاهی ژرف، آگاهانه و با درک درستی از شرایط، به ساختار فعلی شورای اسلامی شهر بندرعباس بنگریم، این ساختار را ساختار مطلوبی جهت تحقق اهداف خدمات رسانی اثربخش نمی یابیم و به نظر می رسد تا زمانی که شاهد تحول در ساختار موجود نباشیم نمی توان اقدامات اساسی و ماندگاری را به نفع شهر بندرعباس و شهروندان انجام داد.
احمد کناری نژاد نیز در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس، افزود: در آغاز سخن بر خود لازم می دانم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی بنیان گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و تمامی شهدای والامقام، هفته ی بسیج، این نهاد مردمی، حماسه ساز و پرافتخار را به حضور ایثارگرانه ی کلیه ی بسیجیان متعهد، ولایتمدار و بااخلاص، تبریک و تهنیت عرض نمایم .
وی اظهار کرد: بسیج تنها یک واژه ی ساده و سطحی و فرهنگنامه ای نیست بلکه دریایی از معانی ارزشی و خود واژه ای فرهنگ ساز است. فرهنگی که هشت سال حماسه آفرینی فرزندان این سرزمین را در سایه سار « توحید و ولایت» برای آیندگان به یادگار گذاشت.
کناری نژاد عنوان کرد: فراگیر شدن تفکر بسیجی که همان اخلاص، ایمان به هدف، بالندگی و رشد آفرینی است در ذهن همه ی افراد جامعه حرکتی هم سو به دنبال دارد. چرا که دستاوردهای علمی،فعالیت های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و پیشرفت های نظامی، هر کدام بخشی از بدنه ی جامعه را ترسیم و تکمیل می کند اما روح حاکم بر تمام بخش ها، تفکر بسیج، ارتباط ناگسستنی میان اجزای نظام اسلامی را رقم می زند و این مفهوم در کلام مقام معظم رهبری به زیبایی متجلی شده است: « بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد یک ملت است.»
وی با بیان اینکه امید است که با بهره گیری از سرمایه ی وحدت بخش بسیج در راستای به نمایش گذاشتن هر چه باشکوه تر اتحاد و انسجام ملی در جهت فائق آمدن بر همه ی بن بست ها و موانع پیشرفت داخلی و خارجی توفیق یابیم، اظهار کرد: آن چه مسلم است این است که ارائه ی خدمات مطلوب و اثر بخش از اولویت های اساسی شورای اسلامی شهر بندرعباس می باشد.
کناری نژاد اضافه کرد: اما اگر با نگاهی ژرف، آگاهانه و با درک درستی از شرایط، به ساختار فعلی شورای اسلامی شهر بندرعباس بنگریم، این ساختار را ساختار مطلوبی جهت تحقق اهداف خدمات رسانی اثربخش نمی یابیم و به نظر می رسد تا زمانی که شاهد تحول در ساختار موجود نباشیم نمی توان اقدامات اساسی و ماندگاری را به نفع شهر بندرعباس و شهروندان انجام داد.
وی ادامه داد: در این راستا شورای اسلامی شهر بندرعباس در دو بخش ساختار اداری و ساختار فیزیکی نیازمند بازنگری و بروز رسانی ساختار، متناسب با چالش ها و نیازهای فعلی در جهت ایفای بهتر نقش خود می باشد و در صورتی که این مهم در شورا به عنوان سیاستگذار و ناظر بر عملکرد مدیریت شهری تحقق یابد و به گونه ای صحیح پیاده سازی شود، می توان افق های روشن تری را برای شهرداری نیز متصور شد.
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: در کمیسیون های شورای اسلامی شهر بندرعباس در شرایط فعلی کمتر طرح و ایده ای برای بهبود و تحول فعالیت ها مطرح می شود، حال آن که اگر ساختار درستی در شورای اسلامی شهر بندرعباس وجود داشت در نتیجه ی پژوهش، هدف گذاری، برنامه ریزی منسجم و عمل موثر با بهره گیری حداکثری از نظرات نخبگان، ایده پردازان و صاحب نظران، بسیاری از این نیازها پیش از ورود به کمیسیون، شناسایی و امکان رفع آن ها مهیا می گردید.
وی تصریح کرد: بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی ، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه ی انتخابیه و تهیه ی طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها، جهت برنامه ریزی و ارائه ی آن به مقامات و مسئولان ذیربط از جمله وظایف شوراها به استناد بند ۲ ماده ی ۷۱ وظایف شورای اسلامی شهر می باشد و بدون تردید اگر این امر با کار مطالعاتی ، پژوهشی و تبادل نظر تخصصی همراه نباشد، از دقت لازم برخوردار نخواهد بود و چشم انداز آینده گری به صورت اصولی و دقیق در آن لحاظ نخواهد شد.
کناری نژاد بیان کرد: مطالعات علمی، بررسی و مباحثه ی تخصصی، می تواند بستری را فراهم آورد تا ابتدا طرح ها و پروژه هایی که برای حل مشکلات و بهبود کیفیت زندگی شهری مورد نیازند مشخص گردد، سپس امکان اجرایی شدن آن ها از حیث بودجه، منابع و ظرفیت های شهری بررسی شود و سرانجام آن دسته از طرح ها و پروژه های مورد نیازی که امکان اجرایی شدن دارند به ترتیب ضرورت و اولویت مشخص شوند. پیامد این امر، افزایش رضایت شهروندان و پیشگیری از هدر رفت هزینه و وقت در پروژه هایی است که اجرای آن ها در اولویت قرار ندارد و می توان بودجه ی مصروف در این پروژه ها را صرف مسائل ضروری تر شهری کرد.
وی با بیان اینکه بنابراین کار مطالعاتی و مباحثه ی کارشناسی، شورا را در ایفای بهتر نقش نظارتی خود بر پروژه ها و برنامه های مدیریت شهری نیز از حیث بررسی تخصصی این برنامه ها یاری می رساند و امکان پیش بینی های لازم در پروژه ها و توجه به جزئیات را مهیا می کند، خاطرنشان کرد: سیستم سنتی و پوسیده ی مدیریت و عاری از ایده پردازی و خلاقیت امروزه برای شهرها راهگشا نیست و مشکلات کلان شهرها را حل نمی کند بلکه برای رفع مشکلات نیاز به یک هم افزایی عمومی و سازمانی در جهت ارتقای کیفیت خدمات رسانی به
مردم هستیم.
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: ضرورت تشکیل کمیسیون های ویژه متناسب با نیاز شهر بندرعباس و همچنین کمیته ها و کارگروه های مرتبط با کمیسیون ها، از حیث فراهم آمدن امکان بررسی تخصصی و کارشناسی مسائل شهری ، پروژه ها و برنامه های مدیریت شهری و همچنین ارائه ی طرح ها و راهکارهای علمی و کارشناسی با بهره گیری از ظرفیت دستگاه ها و نهادهای ذی ربط، نخبگان و کارشناسان، بسیار حائز اهمیت است و چنانچه این امر محقق شود به طور حتم می توان از ظرفیت استاندار محترم و مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز به منظور تسهیل در حل مسائل شهری و اجرای برخی پروژه های زیر بنایی با استفاده از ظرفیت های استانی و ملی، بهره ی بیشتری برد.
وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد می شود تشکیل کمیسیون های ویژه ای در زمینه ی ساماندهی بافت های فرسوده و مناطق کم برخوردار، ساماندهی ساحل، صنایع، سرمایه گذاری و محیط زیست با توجه به نیاز شهر بندرعباس در دستور کار شورای اسلامی شهر بندرعباس قرار بگیرد تا با استفاده از نظرات کارشناسی به سمت احقاق حقوق مردم بندرعباس و ارائه ی خدمات شهروندی مطلوب تر گام برداریم و با بهره گیری حداکثری از کلیه ی ظرفیت ها، خروجی مناسبی را جهت ساماندهی مسائل شهری و توسعه ی شهر بندرعباس به شهرداری ارائه دهیم.