محمد قره گزلو
چند شب پیش برای انجام کاری از منزل خارج شدم . پس از دقایقی متوجه اتومبیل هایی شدم که با سرعت از میان اتومبیل های دیگر «لایی» می کشیدند ، از طرف دیگر جوانان موتور سوار که اغلب دو ترکه و حتی سه ترکه هم در میان شان دیده می شد و با وجود ترافیک زیاد «تک چرخ» می زدند، بدون این که فکر کنند با کار خطرناکی که انجام می دهند شاید باعث بر هم زدن کانون خانواده ها شوند و وقتی برخی از رانندگان به آنان اعتراض می کردند با بی حرمتی جواب اعتراض آن ها را می دادند و من هر لحظه دعا می کردم که اتفاقی برای شان رخ
ندهد .
البته نباید در همه موارد آنان را مقصر دانست ،چون جوان هستند و بار هیجانات بسیاری را به دوش می کشند و بایستی به نحوی این هیجانات را تخلیه کنند. اما چگونه ؟ آیا مکانی در اختیار شان هست تا برای تفریح و تخلیه هیجانات خود به آن جا بروند .
چند سال پیش هیات اتومبیلرانی و موتور سواری پیست غیر استاندارد و باریک موتور سواری را پشت کشتارگاه احداث کردند. در این پیست زمانی که موتور سواران مشغول موتور سواری بودند، اتومبیل و کامیون هم از روبرو در آن تردد می کردند ، در همان زمان یادداشتی را در باره خطراتی که در کمین جوانان است و همچنین دادن مجوز به موتور های سنگین جهت تردد و جابجایی تدوین و به اطلاع اداره کل ورزش و جوانان و هیات اتومبیلرانی و موتور سواری استان رساندم ، اما اقدامی صورت نپذیرفت و فاجعه ای که منتظرش بودیم به وقوع پیوست و در روزی که موتور سواران جهت تمرین به این پیست غیر استاندارد رفته بودند تصادف کردند و کشته
شدند.
آری جوانان مقصر نیستند بلکه کسانی که در این رابطه مسوولیت دارند و به مسئولیت خود توجه نمی کنند،مقصرند.مسئولان ذی ربط بایستی به فکر آن ها باشند، اگر حداقل دو پیست خاکی در شمال و جنوب شهر احداث می شد تا موتور سواران علاوه بر تمرین، هیجانات خود را نیز تخلیه می کردند ، ورزشکاری کشته نمی شد . اگر پیست های خاکی که هزینه ای زیادی هم ندارد، احداث می شد به طور حتم خانواده ها داغدار نمی شدند و جوانان موتور سوار که بی محابا در داخل شهر در میان اتومبیل ها ویراژ می دهند به پیست می رفتند ودر آنجا هیجانات خود را خالی می کردند. احداث پیست علاوه بر این که سلامت جوانان را تضمین می کند ، ترافیک و تصادفات در شهر را نیز به حداقل می رساند.
مدیران و روسای هیات های مربوطه باید در وهله نخست اولویت های موجود را در دستور کارشان قرار دهند نه این که به جهت تبلیغ یکی دو مسابقه برگزار کنند و از زیر ساختی که برای ایمنی در برگزاری مسابقات است به راحتی بگذرند. رعایت اولویت ها علاوه بر کاهش هیجانات ، سلامت جوانان را نیز تضمین می کند و به موتور سوار اجازه نمی دهد تا در پیک ترافیک شهر چند ترکه لایی بکشند ، تک چرخ بزنند و علاوه بر خطرات جانی که برای خودشان ایجاد می کنند، سبب ایجاد دلهره برای شهروندان هم
بشوند.
در پایان از مسوولان اداره کل ورزش و جوانان که شبانه روزی برای ورزش استان زحمت می کشند همچنین هیات اتومبیلرانی و موتور سواری هرمزگان تقاضا دارم که به هر نحوی که مقتضی ست با همکاری مهندس دوستی استاندار که اذعان داشه ورزشکاران هرمزگان را دوست دارد، این مهم را برطرف کنند تا زین پس شاهد حوادث دلخراش نشویم.