ندای هرمزگان – کاظم گلخنی
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: پنج فروند لندینگکرافت حامل کانتینر یخچالی به صورت همزمان برای نخستین بار از بندر جاسک به مقصد کشور عمان بارگیری شد.
به گزارش ندای هرمزگان، حمیدرضا محمد حسینی تختی در این خصوص افزود: این لندینگکرافتها حامل ۶۵ (TEU) کانتینر یخچالی با محموله میوه و ترهبار به مقصد عمان است.
وی، هدف از بارگیری این تعداد لندینگ کرافت را ارتقای سرعت عملیات تخلیه و بارگیری کالا و ایجاد زیرساختهای مناسب عنوان و بیان کرد: مهمترین شاخصه افزایش توان عملیاتی در بارگیری این تعداد لندینگ کرافتها، اجرای دستورالعملهای الحاقی بینالمللی بوده است.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از مهمترین مزایای حمل با کانتینر یخچالی به سهولت، سرعت و ایمنی کالا و جلوگیری از فساد آن اشاره و اظهار کرد: در سالهای اخیر کانتینرها به دلیل ویژگیهای کاربردی از جمله انعطافپذیری، هزینه پایین، سرعت و ایمنی بالا مورد توجه صاحبان کالا و تجار قرار گرفته است.
محمد حسینی تختی اضافه کرد: ۱۰ هزار و ۶۴۰ (TEU) کانتینر یخچالی از ابتدای سالجاری تاکنون در بندر جاسک تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته اشت.
طبق گفته منابع محلی در سالهای اخیر میزان دریافت بار توسط لنج های سنتی در بندر جاسک کاهش داشته و بیکاری باعث کاهش تعداد لنج های باری سنتی شده است.
لنج داران جاسکی با گلایه از نحوه توزیع بار معتقدند در بندر جاسک بخش عمده بارهای صادراتی تحویل لندیگرافت ها غیر بومی می شود و بعضا هفته ای یکبار هم باری جهت صادرات به معدود لنج های جاسکی داده می شود.
به گفته یکی از ناخدایان جاسکی این وضعیت اجحاف آمیز در بنادر کشور عمان نیز به چشم می خورد و در آنجا نیز دست های پنهانی در تلاش است با بهانه های مختلفی عرصه را بر لنج های باری تنگ کرده و پهنه صادرات را به شناورهای لندیگرافت تحویل دهد.
برخی از لنج داران جاسکی مدعی شکل گیری نوعی مافیا تجاری در آن سوی آبها هستند مافیایی که به زعم آنها با بهره گیری از لنگدیگرافت ها پورسانت های کلانی در سواحل عمان به جیب می زند .
این مشکل بارها خبر ساز شده و حتی توسط نماینده شرق استان در مجلس هم مطرح شده اما تا کنون نتیجه ای نداشته است .