درجاده ها شاید دیده باشید خودرویی که دود می کند به طوری که جلوی خودرا به زحمت می توانید ببینید…
یا لاستیکی که مثل دل راننده صاف است …
یا در زمستان ومتناسب بافصل تجهیزات لازم مثل برف پاک کن را ندارد….
اصطلاح « نقص فنی » را زیاد شنیده ایم ولی چقدر آشنایی داریم وتاچه اندازه تعریف آن برابرآیین نامه رانندگی را می دانیم؟
بند ۹۴ ماده یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۹ نقص فنی را: هرگونه تغییردر وضعیت ظاهری وفنی وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی ویا افزایش بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هواویا آلودگی بیش از حد مجازصدا تعریف می کند.
با این تعریف هرگونه تغییر، دستکاری ویا استقاده از تجهیزات یا اقداماتی که باعث شود ایمنی وسیله نقلیه کاهش پیدا کند از جمله بالایا پایین آوردن ارتفاع خودرواصطلاحا شوتی یا سوسکی کردن خودرو، تغییر در استانداردهای چراغ ازجمله نصب چراغ های زنون یا نصب سیستم هایی که آلایندگی صدا را ایجاد می کند یا نداشتن چراغ، نقص سامانه های روشنایی وسیله نقلیه در شب، نقص ترمز که مصادیق نقص فنی هست را می توان اشاره کرد. پلیس راه وراهور حسب وظایف قانونی برای ایمنی کاربران جاده ای وپیشگیری از تصادفات ضمن اعمال قانون مبلغ ۷۶۵۰۰۰ریال واعمال تا ۶نمره منفی، برابربابندالف ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات وجرایم رانندگی مصوب ۱۳۸۹، از حرکت وسیله نقلیه نیز باید جلوگیری نماید و همچنین پلاک وسیله نقلیه را اخذ و پلاک اعزام به تعمیرگاه تحویل و راننده را جهت انجام تعمیرورفع نواقص فنی به اولین تعمیرگاه اعزام می نماید.
بنابراین همیشه لازم است ضمن انجام بازدیدهای دوره ای ومنظم خودرو، قبل از سفرنیز وسیله نقلیه را از لحاظ فنی بازدید وچنانچه نقصی مشاهده شد اول نسبت به رفع نقص اقدام نموده سپس سفررا شروع نمایند.گاهی تعویض نکردن یک لامپ باعث خاموش شدن چراغ عمر عزیزان ما می شود…
یادمان باشد که ایمنی تردد وکاهش تصادفات محصول مشارکت همه ماست و رانندگی یک کار جمعی است و به دانستن و رعایت قوانین و مقررات توسط همه کاربران جاده ای ارتباط دارد.
شما چند نوع نقص فنی دیگر سراغ دارید و می شناسید؟ آیا قبل ازسفر وسیله نقلیه را بازدید می کنید؟ اگر درطول سفرمتوجه نقص فنی وسیله نقلیه خود بشوید چکارمی کنید؟