ندای هرمزگان – مرضیه دشتی
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان گفت: امسال هفته بهزیستی را با شعار شروعی دوباره برای بهتر زیستن آغاز کردیم و امیدواریم با همکاری بیشتر رسانه ها این شعار را تحقق ببخشیم.
به گزارش ندای هرمزگان، سامیه جهانشاهی افزود: اداره کل بهزیستی با چهار معاونت شامل، پیشگیری، اجتماعی و فرهنگی، مشارکت های مردمی و مراکز غیردولتی و مسکن و اشتغال فعال و به مددجویان خدمات ارائه می دهد.
وی بیان داشت: در حال حاضر بالغ بر 136هزار و 132نفر خدمت گیرنده از اداره کل بهزیستی استان هرمزگان خدمات دریافت می کنند.
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه نگاه بهزیستی این است که بتوانیم جریان خدمت رسانی را مردمی کنیم، خاطر نشان کرد: باید مشارکت های مردمی را با برنامه ریزی به سمتی هدایت کنیم که در مسیر درست و مطالبق با نیازهای جامعه هدف قرار گیرد.
جهانشاهی ضمن ابراز گلایه مندی از برخی دستگاه ها که همکاری مستمری با بهزیستی ندارند، ادامه داد: ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف بهزیستی، تعامل همه دستگاه ها و ارگان ها را می طلبد زیرا بهزیستی به تنهایی نمی تواند فقط با برقراری مستمری تمام نیازهای معلولان را برطرف کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه در زمینه های مختلف سطوح جامعه به امر درمان توجه زیادی شده است و حتی بودجه های بسیاری تعیین میشده اما باید توجه داشته باشیم که پیشگیری به سختی و نیاز به زمان بیشتری دارد ولی فعالیت ها کمتر در این حوزه انجام شده و حتی اعتبارات اندک می باشد.
مدیرکل بهزیستی هرمزگان یادآور شد: 1321مورد از افراد دارای اعتیاد در استان در سال 1400 از مرکز کاهش آسیب ها خدمت گرفتند.
جهانشاهی گفت: مرکز ماده 16 جهت ارائه خدمات تخصصی به معتادان در بندرعباس با ظرفیت 230نفر است اما بیشتر از این تعداد نمی توانیم پذیرش داشته باشیم که در این زمینه نیز دستگاه ها هم می توانند با ایجاد مکان دیگری در این زمینه کمک کنند.زیرا با توجه به عدم دریافت هیچگونه اعتباری در یک سال اخیر، انگیزه مرکز نگهداری هم کاهش می یابد.
وی عنوان کرد: هم اکنون 32 مرکز اقامتی کوتاه مدت (ماده 15) در استان هرمزگان فعالیت دارند که چون بطور غیردولتی و با مجوز بهزیستی اداره می شوند، هزینه دریافت می کنند.افراد می توانند از یک تا سه ماه در این مراکز پذیرش شوند.
وی اضافه کرد: خدمات در این مراکز برای افراد مددجو 100درصد رایگان است اما برای عموم بین 30 تا 70درصد برای یکبار در سال بهزیستی کمک می کند و بقیه هزینه ها بر عهده خانواده ها می باشد.
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان بیان کرد: خدمات مشاوره تلفنی با عنوان صدای مشاور از 8 صبح لغایت 12شب در سراسر استان آماده ارائه خدمات به هم استانی ها می باشد و سعی می شود درزمینه های مختلف راهنمایی تلفنی صورت گیرد تا اضطراب افراد کاهش یابد و بعد به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند.
جهانشاهی ابراز داشت: در سال گذشته 11هزار و 216تماس موفق با شماره تلفن های صدای مشاور در بهزیستی خدمات دریافت کرده اند و بیشتر تماس ها در زمینه های تربیت فرزند، مهارت های ارتباطی با همسر، تعارضات و اختلافات زناشویی، افزایش تماس های اقدام به خودکشی که نگرانی را برای بهزیستی هم به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه در شهرهای سیریک و بشاگرد اورژانس اجتماعی وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر در همه شهرستان ها به جز سیریک، بشاگرد و جاسک مرکز مشاوره برای مراجعه عموم مردم وجود دارد و البته این شهرستان های فاقد مرکز دارای مراکز محلی مشاوره هستند اما به صورت تخصصی نمی توانند خدمات ارائه دهند.
وی گفت: اورژانس اجتماعی با شماره تلفن 123 خدمات مشاوره ای در زمینه های کودک آزاری، فرار دختران، خشونت های خانگی، همسر آزاری و خودکشی ارائه می دهد.
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در پایان افزود: در هفته بهزیستی امسال افتتاح مرکز ارائه خدمات به زنان در معرض آسیب، تجلیل از فرزندان نخبه بهزیستی، بهره برداری از 79واحد مسکونی انجام شد.
وی همچنین با بیان اینکه 37واحد مسکونی برای مددجویان در هرمز تا پایان سال جاری افتتاح می شود، عنوان کرد: با بهره برداری از این واحدهای مسکونی، دیگر هیچ زن سرپرست خانوار بدون مسکن در این جزیره نخواهیم داشت.