ندای هرمزگان – گروه اقتصادی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر نقش جزیرهها در توسعه اقتصادی و رونق معیشت مردم تاکید کرد و گفت: طرحهای آینده این سازمان در جزایر با رویکرد توسعه اقتصادی و اجتماعی تعریف میشود.
به گزارش ندای هرمزگان، علیاکبر صفایی در حاشیه بازدید از طرحهای عمرانی و توسعهای بندر شهید رجایی، هدف از حضور نمایندگان معین بنادر و هیات عامل در بندر شهید رجایی رصد و پایش تمامی طرحهای به صورت میدانی عنوان کرد.
وی ادامه داد: در صورت وجود عقب افتادگی احتمالی در برخی طرحهای مهم و زیربنایی، میتوان با این بازدیدهای میدانی مشکلات سد راه را رصد و برطرف کرد تا فعالیتهای دریایی و بندری استان هرمزگان در یک سطح استاندارد قابل قبولی ادامه داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود 14 جزیره در استان هرمزگان افزود: نقش این 14 جزیره در اقتصاد و مباحث اجتماعی برای سازمان بنادر و دریانوردی حائز اهمیت است و به همین منظور برای احداث طرحهای سازمان بنادر، مطالعاتی با هدف تعیین آینده اقتصادی این جزایر در کارگروههای مختلف تعریف و وظایف آنها مشخص میشود.
صفایی ادامه داد: در جلسات اقتصادی دریایی که هر ماه با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار میشود، این مباحث نیز مطرح و امیدواریم پس از تصویب طرحهای با رویکرد آینده اقتصادی جزایر فعالیتهای اجرایی آنها نیز از همین امسال آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه هرمزگان با برخورداری از 2 هزار و 200 کیلومتر نوار ساحلی و وجود 14 جزیره دارای چندین نقش از جمله محلی و منطقهای است، نقش بینالمللی این استان در حوزه حمل و نقل و اثرگذاری آن در توسعه تجارت دریایی را غیرقابل انکار دانست.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه استان هرمزگان به تنهایی 60 درصد تجارت دریایی، کشتیرانی و بنادر را برعهده دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم در حوزههای ملی و محلی رونق اشتغال و در بعد بینالمللی فعالیتهایی اثرگذاری داشته و پاسخگوی عملکرد خود باشیم، نیازمند یک برنامهریزی منسجم هستیم.
صفایی گفت: در تمام نقشهای و اقدامات اجرایی تعریف شده این سازمان در دولت سیزدهم برنامهریزیها به شکلی درحال انجام است که بتوانیم در حوزههای مربوط به تکالیف حاکمیتی نقش خود را به درستی ایفا کنیم.
وی در بخش دیگری اظهار کرد: در حوزه احداث و تقویت بنادر کوچک رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی معیشت و اشتغال مردم مدنظر است، اما این هدف در مورد تعریف طرحهای جدید و یا در دست اقدام باید با یک برنامهریزی منسجم دنبال شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه به احداث بندر چندمنظوره سیریک و اقدامات درحال انجام در بندر جاسک و همچنین مطالعات جانمایی و اقتصادی در بندر جدید لنگه اشاره کرد.
وی در پایان خاظرنشان کرد: در بحث گردشگری و مسافرتهای دریایی نیز برنامهریزی خوبی انجام شده و تعدادی از اسکلههای مسافری ایمن برای رفت و آمد مسافران و گردشگران از بندرعباس به جزایر و بالعکس نصب شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد: استقبال سازمان بنادر از سرمایه گذاری خارجی در فعالیتهای کشتیرانی، بندری و لجستیکی/ تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران از سرمایهگذاریهای خارجی در مجموعه فعالیتهای کشتیرانی، بندری و لجستیکی خبر داد.
صفایی با حضور در بندر شهیدرجایی، فعالیت های دریایی و بندری را از جمله فعالیت های بین المللی توصیف کرد و اظهار داشت: در همین راستا، ایران علیرغم تحریمهای ظالمانه تمام تلاش خود را انجام داده و خواهد داد تا بر این مشکلات فائق شود.
وی ادامه داد: تا حد زیادی توانستهایم راهکارهای خیلی خوبی را برای شکوفایی اقتصاد کشور ارائه کنیم و به سرانجام برسانیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از مشکلات بسیار مهم این است که حضور ایران روز به روز در فعالیتهای اقتصادی با کشورهای همسایه و هدف بیشتر میشود، عنوان کرد: در همین راستا تجارت، اقتصاد متقابل، پیوندهای اقتصادی و سرمایهگذاریهای مشترک به وقوع می پیوندد و در همین راستا مجموعه جلسات و مذاکرات بسیاری با کشورهای همسایه و هدف در بخش دریایی و بندری داشتهایم و موفق شدهایم بخش عمدهای از سرمایهگذاریهای خارجی را در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در گذرگاه شمال – جنوب مدنظر قرار دهیم.
صفایی افزود: در نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه که با حضور سفرای کشورهای همسایه برگزار شد به توافقات خوبی دست یافتیم و شاهد سرمایهگذاریهای خارجی در مجموعه فعالیتهای کشتیرانی، بندری و لجستیکی خواهیم بود.
هدف تحریم جلوگیری از ترددهای بینالمللی کشتیهای ایرانی بود
وی با بیان اینکه همه فشارهای مرتبط با ایران برای این بود که کشتیهای ایرانی ترددهای بینالمللی نداشته باشند، گفت: امروز روی کشتی با ظرفیت ۱۴ هزار کانتینر قرار داریم که در صنعت حملونقل دریایی بسیار بزرگ به شمار میرود و مستقیم از بندر هدف به بندر شهیدرجایی آمده است.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر ، با اشاره به اینکه مجموعه کشتیها و خطوط لاینری که بندر شهیدرجایی را به نقاط مختلف دنیا وصل میکند شرایطی را برای فعالان اقتصادی و تجار فراهم کرده است که بتوانند در کشورهای مختلف دنیا فعالیتهای تجاری، اقتصادی و تبادل کالا داشته باشند.
وی افزود: در همین رابطه تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران، نیازمند الزاماتی است که در مقوله ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی مدنظر قرار گیرد و به همین دلیل تلاشهای بسیاری در این بخش انجام شده است.
رصد هرگونه تردد و فعالیت کشتی توسط ایران در آبهای انحصاری-اقتصادی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: ایران با طراحی سیستمهای پایش اتوماتیک کشتیها، سیستمهای راداری، نقشههای الکترونیکی توانسته است سیستم یکپارچهای را طراحی کند که تمامی آبراهها و آبهای کشور را تا مرز ۲۰۰ مایل منطقه انحصاری-اقتصادی و دربرخی مواقع بیشتر از ۲۰۰ مایل در آبهای آزاد که متعلق به تمامی مردم دنیا است، حضور موثر و کنترلهای پیشرفت داشته باشد و هرگونه تردد و فعالیت کشتی را رصد کند.
صفایی اطمینان داد تردد انبوه کشتیها به دریای سرزمینی و منطقه انحصاری-اقتصادی ایران با رعایت کامل مسائل ایمنی و بدون صدمه به محیط زیست دریایی صورت می گیرد.