ندای هرمزگان – زینب نورالدینی
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از آن زمان که با انتخابات ریاست جمهوری همزمان شد،در هاله ای از ابهام و پیچیدگی های تبلیغاتی قرار گرفت که از ماهیت و اهدافی که برای این پارلمان محلی در نظر گرفته شده بود دور ماند. از سویی امکان تجزیه و تحلیل اینکه مردم در هر دوره چه واکنشی به ترکیب احتمالی پارلمان محلی خود نشان می دهند را از سوی صاحب نظران اجتماعی سلب کرده است و بیشتر جنبه سلبی بخود گرفته است تا یک رفتار مدنی؛ از سویی به دلیل فضای تبلیغی ریاست جمهوری که آن نیز برای مردم از ابعاد ملی و فرا ملی مهم است،آن قدر در بر فضای انتخاباتی غلبه دارد که کاملا خواسته های محلی در کنار آن کم رنگ می شود و پارلمان محلی در چنین فضایی به موضوعی دست دوم بدل می شود به نحوی که خیلی از واجدین شرایط رای دادن آن را از اولویت خود حذف می کنند، از همین رو علیرغم پیش بینی صاحب نظران به اینکه انتخابات شوراها می تواند تنور سرد انتخابات را گرم کند درست از آب در نیامد و برعکس همین در اندکی که واجدین شرایط به شوراها رای دادن از تنور گرم انتخابات ریاست جمهوری نشات گرفت. در کلانشهرها که قاعدتا شهروندان به بهبود وضع و رفاه شهر خود و مدیریت های شهری توجه بیشتری می کنند در انتخابات اخیر رای ریخته شده به صندوق های رای کمتر از نصف آرایی است که به ریاست جمهوری در صندوق های رای ریخته شده است.
در شهر بندرعباس و میناب و…این بی انگیزگی به همان دلیل که رفت بخوبی خود را آشکار کرده است، تعداد استقبال از صندوق های رای شورا ها کمتر از ده درصد واجدین شرایط رای دادن بوده است و کمتر از نصف کسانی بوده است که به صندوق ریاست جمهوری رای خودشان ریخته اند و این شرایط در کلانشهرها به مراتب بیشتر از این رفتار شهروندان بندرعباسی است.این اتفاق نظر کارشناسان را به بازنگری در تفکیک این دو انتخابات از یکدیگر جلب کرده است، تا مانند ترکیه و دیگر کشورها، انتخابات شوراهای شهر و روستا را که از نظر اهداف و ماهیت کارکردی برای شهروندان بسیار متفاوت با انتخابات ریاست جمهوری است، در یک روز و در کنار هم برگزار نشود،چون یکی ابعاد ملی و فراملی برای کشور و شهروندان دارد که بسیار مهم است و دیگری ابعاد محلی دارد که با زندگی و شرایط زیست و فضای اجتماعی و اقتصادی آنها و دخالت مدیریت شهری روزمره در کار و کسب آن سرو کار دارد و این نیز برایشان مهم است و نیاز به فراغ بیشتری در انتخاب خود دارند که این فراغ با برایشان همزمان با ریاست جمهوری فراهم نمی آورد، بویژه که در هیاهوی تبلیغات ریاست جمهوری توسط رسانه های پرپوشش داخلی و خارجی،تبلیغات شوراها کم رنگ و در برخی موارد دچار هرج و مرج می گردد که این نوع رفتارهای هنجار شکن نیز در انتخابات شوراهای اخیر به چشم خورد. موضوع خرید و فروش رای در بهارستان، و یا اخبار رسانه های گیلان مبنی بر شکایت رسمی عده ای از رای دهندگان به یکی از منتخبان تالش گیلان که رایشان را به او فروخته اند و در عوض خریدار رای، پول تقلبی به انها داده است و…
چرا ،متأسفانه در پی همزمانی انتخابات شوراها با انتخابات ریاستجمهوری، نگاهها،همه به سمت انتخابات خبرسازتر یعنی ریاست جمهوری جلب میشود و فرصت و فضای مناسبی برای طرح دغدغهها و مطالبات شهری و حتی به گزینی نیست، نه نمایندگان فعلی شورا فرصتی برای ارائه گزارش به مردم مییابند و نه فرصت چندانی برای مردم و نخبگان شهری ایجاد میشود تا مطالبات شهری را بر سر دست بگیرند و شهروندان را بیشتر متوجه اولویتهای محلی کنند،در این میان عده ای بدنبال کار خود هستند و جماعتی اندک هم پیدا میشود تا او را به سودایش برسانند. اینها بخشی از مهمترین آسیب های همزمانی برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات ریاست جمهوری در یک روز مشترک است.
با وجود چنین حساسیت ها در برخی استان ها مانند استان ما، همواره به دلایل مختلف از جمله زیر ساخت ها، آمادگی لازم برای برگزاری همزمان این دو وجود ندارد.
در شرایطی که ما شاهد حذف یا تایید صلاحیت نشدن برخی چهره های مورد اقبال مردم با پیشینه انواع عمل خیر و نخبگی در حوزه شرق که به گفته خودشان با دخالت نماینده انجام گرفت، بودیم در کمال تعجب تایید صلاحیت فردی را که بعضاً محکومیت قضایی آن هم به جرم کلاهبرداری صادر شده است و طبق اسناد محکوم به تحمل یک سال حبس و پرداخت جزای نقدی شده و طبق ماده ۲۹ قانون تشکیلات وظایف و انتخاب و انتخاب شوراهای اسلامی کشور فاقد صلاحیت لازم جهت داوطلب شدن برای عضویت در شورای اسلامی شهر می باشد، بودیم که فرد مذکور نامبرده در یکی از جزایر استان به گفته جوامع محلی با خرید آرا موفق به کسب بیشترین آرا در این دوره از انتخابات شده است. همه اینها حاصل بی توجهی مردم به شوراهاست که امیال آنها در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری سرکوب می شود.
این گونه نگاها به شوراها تمامی ندارد و برخی معتقدند که راه رفتن به مجلس از شهرداری ها می گذرد.
یکی از فعالین رسانه ای استان اخیرا در توییتی نوشت: در ابتدای کار ششمین دوره شوراهای اسلامی بندرعباس بایستی با شفافیت مالی،(تمام ابعاد) تبلیغات انتخاباتی آنها مشخص گردد، درست است که هنوز شورای ششم رسمیت ندارد، اما ۱۱منتخب فعلی ،هزینه های تبلیغات و نحوه تامین مالی آنها را اعلام کنند…
و این یعنی انجام یک رفتار شهروندی، در جایی که قانون و هیاهو فضا را به نحوی می آلاید که فرصت اندیشیدن و درست انتخاب کردن را از آدمی می گیرد.