ندای هرمزگان – کاظم گلخنی
درست روزی که وزیر راه و شهرسازی به هرمزگان سفر کرد تا فقط ۵۰ کیلومتر جاده ی دو بانده را افتتاح کند در شرق استان تصادف اتوبوس با کشنده ی تریلر فاجعه بار شد و باعث مرگ ۴ نفر و جراحت ۱۴ نفر شد.
اغلب مناطق مرکزی کشور به جاده های اتوبانی و راه آهن مجهز شده ند اما برعکس همه ی کشورهای مترقی و در حال توسعه توجهی به جاده های بنادر نمی شود و برخی معتقدند در کشور سیاسی گری و لابی گری چقدر در معکوس کردن رویه های منطقی توسعه تاثیر گذار است.به گفته برخی از اهالی منطقه در این ناکامی سهم نمایندگان استان در مجلس، استانداران و مدیران راه و شهرسازی استان کم نیست.بنابر رصد میدانی و تجربی طی دو سال گذشته بالاترین میزان انتقادات مردمی مربوط به مشکلات جاده های استان هرمزگان است و این در حالی است که اغلب وعده ها و طرح های راهسازی یا بر زمین مانده و یا لاک پشتی و بسیار کند اجرا می شود و در این میان تعدد تصادفات شبانه خودروها با شتر در شرق استان به حدی است که مکرر و گاها درهفته چندین بار رخ می دهد و باعث مرگ و جراحت راکبین خودورها شده است، حقیقت تلخی است اما هرمزگان از لحاط زیرساخت جاده ای بسیار محروم است.شاید فقط برای کسانی که از اتوبان بندرعباس به سیرجان سفر کرده اند دیدن مشکلات جاده های استان ملموس نباشد که البته حتی در همان مسیر هم با افزایش تصادفات و عدم توجه به ترمیم فنی ترانشه های حوالی حاجی آباد دلخوشی چندانی باقی نگذاشته است.
یادمان باشد که بندرلنگه یک بندر مهم ترانزیتی کشور است اما از داشتن یک جاده استاندارد محروم است از داشتن کمربندی محروم است و مهم تر اینکه با وجود آن همه تبلیغ خبری از اجرای کرویدر معروف در محور غرب هرمزگان فقط روز گدشته ۲۳ کیلومتر آن افتتاح شد.
طبق نظر اغلب کارشناسان اقتصادی فقط کشورهای صاحب محورهای مواصلاتی منتهی به بنادر پیشرفت مطلوبی داشته اند نظیر چین و آلمان اما در ایران به جز بندرعباس تقریبا باقی بنادر استان در لیست مناطق محروم قرار دارند.
مشکلات جاده ای در شرق استان نیز نمود زیادی دارد و اتصالی بین شهرستان رودان و حاجی آباد وجود ندارد، اوضاع جاده هشتبندی میناب نیز بسیار وخیم است، وضعیت راههای منطقه کوهشاه احمدی نیز بسیار خراب است و مردم مجبورند مثل خیلی از اهالی روستاهای بشاگرد به وسیله وانت با هزینه بسیار بیشتر از حد معمول تردد کنند .
ارتباطی کافی بین روستاهای پر جمعیت این منطقه با بخش سرگز احمدی وجود ندارد اما درست در همسایگی آنها همه ی جاده های شهرستان ارزوییه کرمان اسفالت است و این بدون تردید یعنی ضعف در عملکرد راهسازی هرمزگان ، دردناک تر اینکه مشکلات در جاده های ساحلی شرق استان بخصوص جاسک به سیریک و میناب نیز بخاطر عرض کم جاده و عدم تکمیل پل های آب نما باعث مخاطرات فراوانی شده است و روزی نیست که خانواده ای در تکرار حوداث جاده ای داغدار نشود.
حال با این شرایط و با توجه به شرایط مساعد جاده های استان های همسایه یک سوال ذهن هر منصفی را درگیر می کند که چطور و چگونه در ایجاد زیر ساخت های راهسازی آن هم با گذشت چهار دهه از انقلاب در مهمترین حوزه اقتصادی و تجاری کشور یعنی بنادر استان هرمزگان غفلت شده است.