دکتر صمیم ارزانی
استان هرمزگان، با موقعیت بینظیر جغرافیایی در کریدور تجاری بینالمللی و دسترسی به آبهای آزاد، پتانسیل تبدیل شدن به «قطب اقتصادی جنوب ایران» را داراست. با این حال، زمان بر بودن کسب مجوز ها و نیاز به مراجعه به ادارات متعدد باعث سردرگمی و احیانا انصراف از سرمایه گذاری کارآفرینان در استان می شود که بخش عمده این ضعف ناشی از فرآیندهای غیرشفاف و زمانبر اداری است. این چالشها در هرمزگان، با وجود ظرفیتهای استراتژیک نظیر منطقه آزاد قشم و بندر شهید رجایی، لزوم ایجاد یک ساختار دیجیتال یکپارچه را بیش از پیش آشکار میسازد.
تجربه کشورهای پیشرو در دیجیتالیسازی فرآیند اداری نشان میدهد که کاهش بروکراسی میتواند تا ۳۰٪ رشد GDP را در یک دهه تحریک
کند.
سنگاپور با راهاندازی سامانه BizFile+ میانگین زمان صدور مجوزهای تجاری را از ۳۰ روز به ۱۸ ساعت کاهش داد. این کشور اکنون رتبه ۲ جهانی در شاخص سهولت کسبوکار را دارد.
امارات متحده پلتفرم «Invest in Dubai» با یکپارچهسازی ۴۵ نهاد دولتی، امکان ثبت شرکت را به ۱۵ دقیقه تقلیل داده است.
استونی با سیستم e-Residency موفق به جذب بیش از ۱۰۰هزار کارآفرین خارجی،و جذب سالانه ۱و نیم میلیارد یورو به اقتصاد این کشور شده است.
کشور رواندا پس از دیجیتالیسازی خدمات اداری،باعث ارتقا رتبه جذب سرمایهگذاری خارجی از ۱۵۰ به ۳۰ شده است.
این مرکز کاهش بروکراسی استانداری با هدف تبدیل استان به الگوی حکمرانی دیجیتال ایران بر چهار رکن استوار خواهد بود .
پلتفرم هوشمند یکپارچه (Hormozgan Digital Gateway)
ثبت آنلاین و رهگیری لحظهای با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی (AI) و پردازش زبان طبیعی (NLP)، امکان خودکارسازی بررسی مدارک و شناسایی خطاها فراهم میشود و کمک زیادی به کارمندان برای تسریع روندها و باعث کاهش پروسه مجوزها به کمتر از ۴۸ ساعت می شود و با پرداختهای الکترونیک یکپارچهسازی شده با سامانههای بانکی باعث تسریع تراکنشها می گردد
برای افزایش امنیت سایبری بهرهگیری از بلاکچین جهت احراز هویت غیرمتمرکز و جلوگیری از جعل اسناد کاربردی است .
اتصال ۲۰ نهاد کلیدی شامل استانداری، سازمان محیط زیست، وزارت صمت، و نظام مهندسی در یک اکوسیستم دادهای مبتنی بر ابر ملی (National Cloud) الزامی است.
هم چنین استفاده از APIهای استاندارد برای تبادل اطلاعات در قالب دادههای باز (Open Data) کمک شایانی به شفافیت می کند.
نقش مرکز مشاوره سرمایهگذاری با حضور مشاوران حاذق در امور اداری،مالی و فنی هم چنین کمک گیری از هوش مصنوعی پیشبینی کننده به عنوان دستیار برای شناسایی فرصتهای اولویتدار در حوزههایی مانند انرژیهای تجدیدپذیر، کشتیرانی، و اکوتوریسم لازم است.
هم چنین نیاز به تدوین قانون تجارت الکترونیک استانی و معرفی امضای دیجیتال پیشرفته (QES) می باشد
نتایج مورد انتظار: چشمانداز ۱۴۰۸
شامل کاهش ۸۰ درصدی زمان صدور مجوزها از چندین هفته به چندین روز کاهش یابد. و افزایش ۵۰ درصدی جذب سرمایهگذاری خارجی به همراه ایجاد ۱۵,۰۰۰ شغل مستقیم در حوزههای فناوری و لجستیک. وصرفهجویی سالانه چند دهه میلیارد تومانی از طریق حذف
کاغذبازی.
در انتها هرمزگان؛با اجرای این طرح نه تنها پیشگام تحول اداری ایران می شود بلکه به الگویی برای کل کشور تبدیل می شود. این طرح با کاهش هزینه مبادله برای کسبوکارها، رقابتپذیری استان را در کریدور بینالمللی چین تا اروپا تقویت خواهد کرد.
تحقق این چشمانداز منطبق با اسناد بالادستی سند چشم انداز ۱۴۰۴ می باشد و نیازمند همگرایی سه ضلع استانداری، بخش خصوصی، و جامعه دانشگاهی است تا هرمزگان نه تنها به عنوان درگاه اقتصادی جنوب ایران شناخته شود، بلکه به هاب دیجیتال خاورمیانه تبدیل گردد.و میراثی ماندگار برای استاندار محترم هرمزگان به جا بگذارد.