بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع ) میناب در واکنش به گزارش منتشر شده از سوی روزنامه ندای هرمزگان با عنوان « بیمارستان میناب؛ بازگشت چرخه ناکارامدی – از گم شدن جمجمه در بیمارستان تا کتمانِ جمجمه شکسته!» در تاریخ چهارشنبه 1- اسفند – 1403، اقدام به ارسال پاسخی کرده است که از نظر می گذرد:
«بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب، ضمن ابراز تاسف از حادثه رخ داده برای بیمار محترم ضمن تشکیل کمیته ای جهت بررسی موضوع بلافاصله پس از حادثه، به منظور تنوير افكار عمومى و پاسخگویی به موارد مطرح شده، توضيحات زير را ارائه مى نمايد:
واقعیت اجتناب ناپذیر این است که درمان، فرآیندی چندوجهی است که نیازمند تعامل موثر بین بیمار، پزشک و کادر درمان است و بروز خطای های پزشکی، اهمال غیرعمدی و سایر موارد مشابه، جزئی از واقعیتهای حوزه پزشکی و سلامت در سراسر جهان هستند .
در بیماران نارسایی قلبی به دلیل استفاده از نوع خاصی از دارو ها ، افزایش ریسک خونریزی همراه با کهولت سن و ناتوانی کلیه مراقبت ها توسط پرسنل درمانی انجام میشود. وجود قوانین و مقررات خاص مراقبتی در مورد این بیماران نیزبه همین دلیل و با در نظر گرفتن شرایط جسمی و وجود احتمال بروز چنین حوادثی و عوارض ناشی از آن می باشد.
متاسفانه در مورد این بیمار نیز عدم همکاری و تعامل بیمار با کادر درمان منجر به سقوط بیمار از تخت گردید.
پس از وقوع حادثه، اقدامات درمانی اولیه بلافاصله آغاز شده که بررسیهای اولیه مانند سیتیاسکن، هیچ گونه علائم خونریزی یا شکستگی جمجمه را نشان نداد و در وضعیت عمومی بیمار نیز تغییری دیده نشده است . بنابراین، اطلاعرسانی به همراهان بیمار به صبح موکول گردید.
با توجه به سابقه بیماری قلبی بیمار و احتمال افزایش خطر خونریزی در اثر داروهای مصرفی، وضعیت بیمار به طور مداوم تحت نظر قرار گرفت. چند ساعت پس از بروز حادثه تغییر در وضعیت هوشیاری بیمار دیده شده وسیتیاسکن مجدد انجام شد که خونریزی بدون شکستگی را نشان داد. بلافاصله با خانواده بیمار تماس گرفته شد و نیاز به جراحی در این خصوص اطلاعرسانی گردید. لازم به ذکر است که بیمارستان میناب فاقد بخش جراحی قلب است.
پس از اقدامات درمانی مرتبط ، سطح هوشیاری بیمار در بخش مراقبتهای ویژه رو به بهبودی گذاشت. در این مرحله، پزشک معالج و متخصص بیهوشی به منظور جلوگیری از عفونتهای ICU، درخواست انتقال بیمار به بخش را مطرح نمودند. متاسفانه، علیرغم توضیحات ارائه شده، خانواده بیمار با این انتقال مخالفت کردند. بر اساس قوانین، از خانواده درخواست شد فرم مربوط به عدم پذیرش انتقال و پذیرش مسئولیت عواقب احتمالی را امضا نمایند. این درخواست که در گزارش رسانه به آن اشاره شده، به همین دلیل بوده است. با این حال، خانواده همچنان مقاومت نمودند و بیمار در ICU بستری ماند.
متاسفانه، پیشبینی کادر درمان محقق شد و بیمار به دنبال عفونت ریه، دچار کاهش سطح هوشیاری گردید و در ICU ماندگار شد. لازم به ذکر است که بیمار هیچ گونه آسیبی به صورت یا سایر اندامها در اثر ضربه نداشته است. در همان ابتدا بیمارستان به منظور پیشگیری از سوءتفاهمهای احتمالی، مشاوره پزشکی قانونی نیز برای بیمار انجام شده است.
رسانهها همواره مورد اعتماد جامعه هستند و از آن جا که اخبار حوزه سلامت، اخباری کاملاً تخصصی هستند بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع)از خبرنگاران متعهد شهرستان میناب درخواست دارد قبل از انتشار چنین اخباری، موضوع را از کادر درمان بیمارستان استعلام نمایند تا از بروز تکدر خاطر شهروندان و بیاعتمادی به کادر درمان جلوگیری شود».
پاسخ روزنامه ندای هرمزگان
بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) میناب در واکنش به انتشار گزارشی از این بیمارستان در «ندای هرمزگان» وانعکاس واقعه ای که برای یکی از مراجعان آن پیش آمده بود، اقدام به صدور جوابیه کرده و به تشریح رخداد پیش آمده پرداخته است.
در این میان، بیان چند نکته مهم، ضروری به نظر می رسد چرا که پاسخ روابط عمومی بیمارستان بر ابهامات موضوع افزوده است!
1) دربخشی از جوابیه آمده: « عدم همکاری و تعامل بیمار با کادر درمان منجر به سقوط بیمار از تخت گردید»؛ این در حالی است که به نظر می رسد پایین بودن حفاظ تخت و عدم دقت در این زمینه، حادثه سقوط بیمار را به دنبال داشته و جا دارد پرسیده شود که آیا بیمار کهنسال مانع انجام وظیفه پرسنل در تثبیت و ایمن سازی تخت بوده و بر پایین بودن حفاظ اصرار و ابرام داشته که بیمارستان در جوابیه خود از آن به عنوان « عدم همکاری و تعامل بیمار با کادر درمان»یاد کرده است؟!
2) در جوابیه به «شکستگی جمجمه» بیمار اشارهای نشده وهمراهان بیمار مدعیاند،«از اتاق عمل به ما گفته شد جمجمه پدرمان شکسته و علاوه بر خونریزی دچار ضربه مغزی شده و برای جراحی ترمیمی باید قسمتی از جمجمه در زیر پوست شکمش کار گذاشته شود».
جوابیه بر عدم شکستگی جمجمه بیمار اصرار داشته و نتیجه اولین اسکن پس از بروز حادثه را گواه صحت ادعای خود معرفی می کند. با توجه به عکس های موجود، باید پرسید که چه ضرورتی باعث شده بود تا سرِ بیمار بانداژشود وچرا« دستمال بر سری بسته شده بود که درد نمی کرده است»؟!
3) تا آن جا که میدانیم، هربیماری در صورت وخیم شدن حال عمومی اش و برای کنترل وضعیت و تثبیت آن، از بخش عمومی به بخش مراقبتهای ویژه منتقل میشود و در بسیاری از مواقع دیده شده که با بهبودی نسبی حال یک بیمار و رضایت پزشک معالج، بیمار حتی بدون اطلاع خانواده از بخش مراقبت های ویژه به بخش عمومی منتقل شده است،اما بیمارستان در این مورد روایتی داشته وجوابیه به نحوی تنظیم شده که گویا امتناع همراهان بیمار برای انتقال او از بخش مراقبت های ویژه و بستری شدن در بخش عمومی ، از دلایل اصلی این پیش آمد تلخ بوده است!
۴) متأسفانه بیمار فوت کرده و به منظور کالبد شکافی و بررسی و تعیین علت تامه مرگ، به پزشکی قانونی بندرعباس انتقال داده شده و بی تردید گزارش رسمی پزشک قانونی می تواند گره گشای بسیاری از ابهامات در این زمینه باشد.
ندای هرمزگان با عنایت به وظیفه ذاتی خود در امر اطلاع رسانی و به منظور اصلاح و پیشگیری از اشتباهات و خطاها، اقدام به انعکاس خبر واقعه کرده و نه تنها هرگز منکر زحمات و تلاش های پرسنل و وکادردرمانی و پزشکان مسوولیت پذیر و تلاشگر نبوده، بلکه از پیشگامان انعکاس زحمات کادر پزشکی در جای جای هرمزگان بوده است؛ پزشکان و پرستاران و پرسنل شریف ، متعهد و دلسوزی که با همه کاستی ها و مشکلات، در خاکریز مقدم دفاع از بهداشت و سلامت جامعه، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. فداکاری ها و از خودگذشتگی های پرستاران دلسوز و پزشکان مسوولیت شناس و پرسنل متعهد در ایام همه گیری «کرونا» هنوز از یادها نرفته و «گروه رسانه ای هرمزگان» همواره قدردان و مدافع کادر درمانی استان هرمزگان بوده است.
بدیهی است، روزنامه ندای هرمزگان تا حصول نتیجه نهایی و اعلام نظر پزشکی قانونی و روشن شدن زوایای مختلف این رخداد تلخ، همچنان پیگیر این موضوع خواهد
بود.