ندای هرمزگان – کاظم گلخنی
اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم خیابان های مرکز شهر بندرعباس را باید به عنوان نماد بی برنامگی و نابسامانی یک حوزه شهری معرفی کرد .
خیابان هایی که بعضاً مثل خیابان حاشیه بیمارستان شهید محمدی ناگهان بن بست می شود، معابری مثل دو خیابان حاشیه خور شهناز که دید راننده به سبب پیچ های تند و نبود برنامه برای رفع نواقص فنی بشدت محدود می کند یا خیابانی که در حاشیه هتل هرمز که عملا یک سمت آن بسته و به زمین بسکتبال تبدیل شده است.
در این زمینه باید اعتراف کرد از این عجایب غریب در بندرعباس بسیار است اما مشکل بزرگ تر ترافیک های ناشی از فعالیت صنوف مزاحم است .
این که چطور با گذشت دهه ها هنوز تعمیرگاه های خودرو در بلوار شهید حقانی،بلوار جمهوری اسلامی و خیابان های اطراف آن به کار مشغول هستند و برنامه ای برای انتقال آنها به خارج از شهر اجرا نشده جای پرسش دارد که چرا مسئولان شهری تا این حد به حقوق شهروندی بی توجهی نشان داده اند .
در این ایام جسارت صنوف مزاحم در برخی از خیابان های شهر به حدی است که تابلوهای تبلیغاتی آنها دقیقا در وسط خیابان ها قرار دارد که این نشان از ضعف در مدیریت شهری بندرعباس دارد.
بخش برخورد با سد معبر شهرداری هم توجه ویژه ای به برخورد با وانت های فروشنده میوه و دستفروشان دارد در حالیکه در مرکز شهر به عنوان مثال و همچنان که تصویر مشاهده می کنید تعمیرکاران و فروشندگان قطعه خودرو در خیابان شهید حقانی حدفاصل میدان شاه حسینی تا چهارراه شهناز به سبب توقف دوبله خودروها به یکی از عوامل سد معبر و ایجاد ترافیک مبدل شده اند .
برای نظم دادن به خیابان های شهر و خلاصی مردم از این ترافیک های نابجا نیاز به اقدام قاطع مسئولان شهری و در راس آن فرمانداری و شهرداری بندرعباس است .
در سالهای قبل فرمانداری موفق شد بخشی از صنوف مزاحم از جمله بنکداران مرکز شهر را به جاده راه آهن منتقل کند اما این روند در ایام اخیر تداوم نیافت .
در همین پیوند چندی قبل مدیر صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری بندرعباس بیان کرد ؛ در خصوص مدیریت تعمیرکاران خودرو سطح شهر «با کمک اتحادیه مربوطه، اقدام به جمع آوری اطلاعات و آمار و نظرات فعالان این حوزه کرده و تاکنون 760 واحد تعمیرگاهی در سطح شهر شناسایی و تشکیل پرونده شده که با توجه به حجم کار و وجود رستههای مختلف در بحث تعمیرکاران خودرو آنها شامل آهنگری، نقاشی، مکانیکی، تعویض روغنی، آپاراتی و غیره فعال هستند».
امید کاردانی در ادامه تشریح کرد: « این واحدهای تعمیرگاهی در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند؛ اما طبق برنامهریزی صورت گرفته با هماهنگی اتحادیه مربوطه، خروج تعمیرکاران خودرو از شهر بهصورت تفکیکی و بخش به بخش صورت خواهد گرفت؛ یعنی تعداد تعمیرکارانی که در مرکز و غرب شهر قرار دارند به زمین 30 هکتاری بلوار راهآهن جانمایی خواهند شد و تعدادی دیگر که در شهر هستند در حال رایزنی با اداره کل راه و شهرسازی هستیم که زمین مناسبی برایشان تعیین و جانمایی شود که ازنظر دسترسی و امکان مراجعه شرایط لازم را داشته باشد».
حال باید دید آیا فرمانداری و شهرداری و البته باقی متولیان توانایی رفع این معضل قدیمی را خواهند داشت یا همچنان این گره کور که بانی گلایه بسیاری از مردم است پابرجا خواهد ماند.