ندای هرمزگان – کاظم گلخنی:
عرضه سوخت گازوییل خارج از نوبت به برخی از کامیون ها در برخی از جایگاههای سوخت اطراف بندرعباس باعث ازدحام و معطلی بسیاری از رانندگان شده است.
با اینکه دولت طی چند سال گذشته در حوزه نظارت در عرضه سوخت چندین طرح اجرا کرده است اما همچنان قاچاق سوخت به بزرگترین معضل جاده های استان مبدل شده است
از رانندگی خطرناک سوخت بران معروف به شوتی و مرگ بسیاری از آنها تا درگیری با پلیس و دریابانی که بارها باعث شهادت مامورین در حین انجام وظیفه شده ره آورد شرایطی است که برخی معتقدند تا مثل کولبری رسمیتی پیدا نکند در بر همان پاشنه خواهد چرخید.
اما فارغ از اتفاقات دردناک و ضرباتی که قاچاق بر سیستم کشور وارد می کند این روزها برخی از شهروندان از جمله اهالی روستای پشته ایسین و روستای گچین در حومه بندرعباس از وضعیت جایگاههای سوخت این مناطق گلایه مند هستند و معتقدند عرضه سوخت خارج از نوبت به کامیون هایی که دارای چندین کارت سوخت هستند باعث معطلی دیگر رانندگان شده است.
بانویی از روستای پشته ایسین در همین ارتباط به ندای هرمزگان گقت: حضور سوخت بران اتباع بیگانه و توزیع و بارگیری سوخت قاچاق مایه عذاب و سلب آسایش مردم این منطقه شده است اما هر چه برای ساماندهی این اوضاع اعتراض می کنیم بی فایده بوده است.
شهروندی از اهالی روستای گچین نیز از معطلی و ازدحام جایگاه سوخت آن محدوده معترض است و می گوید: قاچاق سوخت باعث معطلی و ازدحام در این جایگاه و بسیاری از جایگاههای سوخت اطراف بندرعباس شده است وی گفت؛ سوالی از مسئولان ذی ربط دارم براستی چرا نمی توانیم جایگاههای سوخت را کنترل کنیم
نکته اینجاست که دولتی ها بخصوص در شرکت پالایش فراورده های نفتی جواب قانع کننده ای ارائه نمی دهند و مدام به اجرای طرح های ناکارامدی مثل تعیین میزان مصرف سوخت کامیون بر پایه مقیاس پیمایش در کارت سوخت ناوگان حمل و نقل سنگین اشاره میکنند طرحی که عملا توسط افراد فرصت طلب دور زده شده و همچنان قاچاق سوخت ادامه دارد
در همین مقوله محمد صادق مردانی کارشناس سوخت راهکار قابل تاملی دارد و معتقد است برای حل معضل قاچاق در مناطق مرزی باید پالایشگاه های کوچک ( Mini Rrfinery ) در این مناطق راه اندازی کرد.وی گفت: سه دلیل برای این پیشنهاد دارم اولین دلیل افزایش تولید فراورده در کوتاه ترین زمان ممکن است که می توانیم نیاز های تولید فراورده در استان های مرزی را برطرف کنیم و هزینه حمل ندهیم که از جنوب کشور فراورده را به سمت شرق و غرب کشور برسانیم.
اما دلیل دوم و سوم کنترل و تامین امنیت این مناطق است و حاکمیت می تواند یک نظارت دقیق بر این مناطق داشته باشد به طوریکه
می توان فراورده های تولید شده را با قیمت منطقی به این افراد فروخت و انها این سوخت را صادر کنند که هم درآمد خوبی برای این افراد ایجاد می شود که حلال است و هم برای مناطق مرزی و استانهای مرزی درآمد ایجاد خواهد شد.
این کارشناس انرژی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد من به طور قطع می گویم که پاکستان، افغانستان، کردستان عراق، کشور عراق خودشان از این کار استقبال خواهند کرد و درآمد ارزی ایران نیز افزایش خواهد یافت به این شرط که وقتی بنزین را به این افراد می دهیم بگوییم فقط برای ما یورو بیاور که این اتفاق رخ خواهد داد و موجب تحول و ابادانی منطقه های مرزی نیز خواهد شد.مردانی در پاسخ به این سوال که مسئولان وزارت نفت مخالف این موضوع هستند به این دلیل که نباید به قاچاق فراورده رسمیت بخشید گفت: اگر این کار صورت بگیرد دیگر قاچاقی صورت نخواهد گرفت و در ثانی اگر مسئولان دولتی می توانستند با صادرات و کسب درآمد برای این مناطق اشتغال زایی کنند چرا تاکنون این کار را انجام نداده اند
حال باید دید با افزایش حجم قاچاق سوخت دولت چه تصمیمی خواهد گرفت آیا واقعا طرح رسمیت بخشیدن به سوخت بری توان اجرایی شدن را دارد یا اینکه دولت در آخرین ماههای حیات خود همچنان با این پدیده مماشات خواهد کرد.