نداي هرمزگان – مرضيه دشتي
امروزه يكي از مسايل بسيار مهم در شهرها، حمل و نقل عمومي است و همچنين كمبود يا نارسايي در سيستم هاي شهري اين حوزه به عنوان يكي از موانع رشد و توسعه به شمار مي رود.
شهر بندرعباس نيز از اين کمبودها رنج مي برد به طوري که اگر شهروندي براي تردد با حمل و نقل عمومي(اتوبوس هاي درون شهري) اقدام کند، عملا جايگاه مناسبي در چنين شرايط آب و هوايي گرم وجود ندارد.
همچنين با توجه به مشكلاتي كه امروزه در اثر افزايش تعداد وسايل نقليه در شهرها به وجود آمده لذا سياست تقويت استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي از تدابير ارزنده است.
در اين راستا براي بهينه سازي سيستم حمل و نقل عمومي به منظور خدمات رساني ايمن، مستمر، ارزان، سريع و مطلوب به متقاضيان سفرهاي درون شهري تلاش گسترده اي را بايد آغاز كرد.
با توجه به اينکه اتوبوسراني نقش مهمي را در اين رابطه ايفا مي کند، به همين منظور دلايل نبود ايستگاه اتوبوس مناسب در شهر بندرعباس، تغيير کاربري، رها شدن نيمه کاره و عدم استفاده از ايستگاه هاي مکانيزه و همچنين تاخير در نصب ايستگاه بي آرتي را از مسئولان مربوطه جويا شديم.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرايط اقليمي گرمي که شهر بندرعباس داشت اين موضوع در سال 90مطرح شد که با سرمايه گذاري بخش خصوصي ايستگاه هاي مکانيزه با امکانات مناسب در شأن شهروندان ايجاد کنيم.
عبدالحسين ارجمند افزود: اين اتفاق خوب بود که مقرر شد سرمايه گذار مربوطه تعداد 100ايستگاه را ايجاد و شهرداري هم زمين را تهيه کند.
وي اظهارداشت: اين قرارداد 10ساله به گونه اي بود که بايد سرمايه گذارهم منفعت و سودي مي برد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس خاطرنشان کرد: به همين دليل مقرر شد که در قالب تبليغات به سود خود برسد و يک بخشي از ايستگاه که هم نگهباني است، درآمدي با توجيه اقتصادي براي سرمايه گذار داشته باشد.
عبدالحسين ارجمند بيان داشت:30 درصد اين سود قرار بود براي سرمايه گذار و 70 درصد آن براي تجهيزات ايستگاه شامل، کولر اسپليت و ال سي دي درآمد داشته باشد.
وي ادامه داد: خوشبختانه اين قرارداد انعقاد شد و تعداد 47ايستگاه با همين سيستم ايجاد شد و در اين مدت مشکلاتي به وجود آمد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس يادآورشد: يکي از اين مشکلات اساسي بحث حرايم شبکه برق بود ولي اينها هم به شکلي رفع مي شد اما مشکل اساسي با سرمايه گذار بود که در انجام تعهداتش به مشکل برخورديم.
ارجمند اضافه کرد: به طوري که استفاده غيرمجاز از موضوعي که در قرارداد عنوان نشده بود و مغازه هايي که اکنون در اين ايستگاه ها راه اندازي شده که براي موضوعات ديگري قرار بود استفاده شود اما اکنون تبديل به استفاده هاي ديگري شده است.
وي تصريح کرد: اين موارد مورد رضايت ما نبود و سرمايه گذار به تعهداتش براي تکميل بقيه ايستگاه هاي اتوبوس هم عمل نکرد بنابراين به شهرداري تحويل داده نشد و از سال 90 در محاکم قضايي پيگيري هاي لازم صورت گرفت.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس عنوان کرد: اکنون اين قرارداد 10ساله در سال 1400 به پايان مي رسد و پيمانکار موظف است ايستگاه هاي تکميل شده را به شهرداري تحويل دهد.
ارجمند گفت: در قرارداد عنوان شده که سرمايه گذار بايد حداکثر در مدت 10 سال پروژه را به طور کامل تمام و به شهرداري بندرعباس تحويل دهد و در طول اين مدت هم مي تواند از اين طريق با استفاده از فعاليت هاي تبليغات به سود خود برسد.
وي افزود: تعهدات توسط سرمايه گذار صورت نگرفت و در اين چند سال هم به طور مرتب در دادگاه حضور داشتيم و پيگيري مي کرديم.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس بيان داشت: آخرين مرحله دادگاه تجديدنظر در 18شهريورماه سال جاري بوده که هنوز راي نهايي در اين خصوص صادر و ابلاغ نشده است.
ارجمند اذعان داشت: قبل از اين هم شهرداري بندرعباس درخواست فسخ قرارداد را به دليل عدم انجام تعهدات سرمايه گذار به دادگاه ارائه داده است.
به گفته وي، در مجموع حق با شهرداري است زيرا سرمايه گذار به تعهداتش عمل نکرده است و همچنين استفاده هاي غيرمجاز و خارج از بند قرارداد از ايستگاه هاي مکانيزه داشته است.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس اظهارداشت: اداره حقوقي شهرداري به طور جدي همچنان پيگير اين موضوع است که يا قرارداد را با اين سرمايه گذار فسخ کنيم يا اينکه ايستگاه هاي مکانيزه سريعتر تجهيز و تحويل داده شود در هر صورت منتظر راي نهايي دادگاه هستيم.
ارجمند خاطرنشان کرد: شهرداري از اين ايستگاه هاي مکانيزه هيچ سودي نبرده و همه منفعت هاي مالي براي سرمايه گذار بوده است.
وي بيان داشت: ايستگاه هاي بي آرتي اتوبوس هم از سال 94 با توجه به طرح جامع ترافيک شهر بندرعباس و مصوبه شوراي ترافيک استان به شهرداري براي اجرا ابلاغ شد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس تصريح کرد: درهمين راستا شهرداري درخصوص موضوعات مختلف شامل، خريد اتوبوس، ساخت ايستگاه و ساخت نرده، پارکينگ هاي حاشيه اي و پل ها ورود کرد و قراردادهايي بسته شد.
ارجمند ادامه داد: تغييرات قيمت هاي تجهيزات در سال 94 باعث شد که پيمانکاراني که برنده مناقصه مي شدند انصراف مي دادند و نمي توانستند به تعهداتشان عمل کنند، بنابراين مناقصه مجدد برگزار مي شد.
وي با اشاره به اينکه قراردادهاي سال گذشته در بخش هاي مختلف راه اندازي ايستگاه هاي بي آرتي شهر بندرعباس منعقد مي شد، گفت: حتي تا سه برابر افزايش قيمت وجود داشت که برنده اعلام مي کرد به اين دليل نمي تواند ادامه دهد و انصراف مي داد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس افزود: به طورمثال، براي بخش دوربين هاي هوشمند مسير حدود 10ميليارد تومان قرارداد بسته شد و فرد برنده قبل از انعقاد قرارداد عدم همکاري خود را اعلام کرد.
ارجمند ابراز داشت: از زمان شرکت هر فرد تا اعلام برنده شدنش درمناقصه حدود دوماه طول مي کشد که اين موضوع با توجه به تغييرات افزايش قيمت، باعث لغو قرارداد يا انصراف آن ها مي شد.
وي افزود: البته برنده هاي مناقصه بي آرتي در برخي از بخش ها دارند کار را ادامه مي دهند اما به کندي پيش مي رود و علت آن هم افزايش هزينه هاست.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس خاطرنشان کرد: ما با توجه به تمام موضوعاتي که گفته شد چالش هايي که مطرح است تغييراتي را پيشنهاد داديم در بحث طرح بي آرتي به طوري که درسال 98قراردادي با شرکت ايراني بسته شد که طبق آن 25ايستگاه بي آرتي با 7ميلياردتومان ايجاد شود.
ارجمند عنوان کرد: اسکلت هاي 15 ايستگاه بي آرتي که اکنون در شهر بندرعباس نصب شده است بين 20تا70درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
وي اظهارداشت: از اين تعداد نيز 5 ايستگاه در حدفاصل ميدان يادبود تا پايانه غرب و 10ايستگاه هم از ميدان انقلاب تا پايانه شرق نصب شده است.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس در ادامه گفت: همچنين 5 ايستگاه هم که اسکلت آن ساخته شده به زودي در مرکز شهر نصب خواهد شد.
ارجمند در تشريح دلايل تاخير نصب اين ايستگاه ها گفت: احتمال جا به جايي ايستگاه هم وجود داشته است زيرا مقرر شد ايستگاه هاي بي آرتي در سمت غرب شهر بندرعباس به گوشه خيابان تغيير مکان داده شود اما در قسمت هاي شرق به صورت ايستگاه وسط دوطرفه رفت و برگشت نصب مي شود.
وي بيان داشت: البته کمبود منابع مالي شهرداري در بحث اجراي اين طرح هم تاثيراتي داشته است و هر موقع که اعتبارات لازم براي ايجاد ايستگاه هاي بي آرتي اختصاص داده شود، اين طرح به اتمام خواهد رسيد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري بندرعباس در پايان تصريح کرد: نزديک شدن با ايام نوروز، انتخابات، شيوع بيماري کرونا و تغييرات در ابعاد
ايستگاه ها از دلايل تاخير در احداث ايستگاه هاي اتوبوس بي آرتي در شهر بندرعباس است.
قائم مقام سازمان مديريت حمل و نقل بار و مسافر شهرداري بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار نداي هرمزگان نيز اظهارداشت: در برخي از مسيرهاي تردد اتوبوس در شهر بندرعباس ايستگاه وجود ندارد به اين دليل که قرار است ايستگاه بي آرتي در آنجا نصب شود.
سيدرضا بيگ زاده افزود: اگر ايستگاه هاي بي آر تي راه اندازي شود، براي عبور و مرور به مرکز شهر هم خوب خواهد بود.
وي خاطرنشان کرد: البته به اين نکته بايد توجه داشت که در شهر بندرعباس استفاده و استقبال از اتوبوس کمتر هست زيرا به دليل شرايط آب و هوايي گرم تاکسي محور است.
قائم مقام سازمان مديريت حمل و نقل بار و مسافر شهرداري بندرعباس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينکه دليل نبود ايستگاه اتوبوس در شهر بندرعباس چيست بيان داشت: راه اندازي ايستگاه هاي اتوبوس مکانيزه و بي آر تي بايد از طريق واحد حقوقي و معاونت عمراني شهرداري بندرعباس پيگيري شود، زيرا بعد از بهره برداري، به اين سازمان تحويل داده مي شود.
بيگ زاده با ابراز اميدواري از اينکه به زودي مشکلات مربوط به نصب
ايستگاه هاي اتوبوس برطرف خواهد شد گفت: ظاهرا طرح دعوي و شکايت در اين خصوص صورت گرفته که بايد تا کنون مشکل آنها حل شده باشد.