ندای هرمزگان – عباس فضلی
مارکز مي گويد: نوشتن را کاملا اتفاقي شروع کردم، شايد به اين منظور که مي خواستم به دوستي ثابت کنم. نسل من مي تواند نويسندگاني خلق کند؛ اما بعد در اين دام افتادم که ديدم در اين دنيا چيزي را به اندازه ي نوشتن دوست ندارم.(خودِ نوشتن، احمد اخوت ص 13) چنان که وودي آلن در زندگي حرفه اي خود روزانه پانزده ساعت مي نوشت. او از نوشتن لذت مي برده است. خودش در جايي گفته که هيچ چيز براي من لذتبخشتر از باز کردن يک بسته کاغذ سفيد و نوشتن و پر کردن تمام صفحات آن نيست.(فصلنامه سينما و ادبيات شماره 72 ص8)
من هم از نوشتن لذت مي برم. نوشتن براي من نوعي نشاط و خرسندي دروني به ارمغان مي آورد. هنگام نوشتن تمام احساساتم را روي کاغذ مي ريزم. يعني با اراده اي آزاد و خود خواسته مطلبي را مي نگارم. حتي در نوشتن خاطرات هم تا يک حس غريبي سراغم نيايد؛ قلم و کاغذ را به دست نمي گيرم. هر گاه در تنهايي خودم و يا هنگام مطالعه کردن نکته اي به ذهنم بيايد آن را روي برگه اي يادداشت کرده و پس از مدتي به ويرايش آن مي پردازم. اگر نياز به منبع داشته باشد از کتاب هاي کتابخانه ام کمک مي گيرم يا در اينترنت جستجو مي کنم. جالب است بدانيد واژه ي مطلب که اين همه در زبان فارسي رايج است به معناي طلب و جستجوي چيزي است. در هر صورت، پس از آن تا مطالب پخته نشود از آن ها دست برنمي دارم. درمطالعه کردن هم همين رويه را دنبال مي کنم تا موضوعي برايم جذابيت نداشته باشد، سراغ کتاب نمي روم. البته براي مطالعات عادي و روزمره از کتابخانه ي خود يا محل کار کتابي را اتنخاب و يا حتي از فضاي مجازي مقاله اي براي خواندن کپي مي کنم.
گاه پرسشي ذهنم را به خود مشغول مي سازد و براي پاسخ اش به منابع رجوع مي کنم. مثلا چند ماه پيش با خود گفتم اين حديثي که از پيامبر اسلام(ص) نقل شده که اکثر اهل الجنه البله – بيشتر ساکنان بهشت از نادانند – به چه معناست؟ يعني مراد از ابله در اين روايت چيست؟ چون مشغول مطالعه مثنوي معنوي بودم ترجيح دادم پاسخ پرسش را از زبان مولوي دريافت کنم لذا به آثار مولانا مراجعه نموده و پنج نظر را جمع آوري کردم و در پايان به اين نتيجه رسيدم که مراد از ابله در حديث فوق برخلاف نگاه اوليه نادان نيست بلکه منظور اين است که بهشتيان براي رسيدن به خواسته هاي خود به هر وسيله اي متوسل نمي شوند. آن ها اهل کلک و دوز و زد و بند نيستند. چرا که رستگاري آخرت در گرو راستکاري دنيوي است. پس از تحقيق پيرامون حديث مذکور دريافتم که اهل بهشت انسان هاي ساده و صادقي هستند. البته در برداشت ديگري آمده است که روزي همسر مولانا از او خواست که در باره ي اين حديث توضيح دهد. در مقام پاسخ گفت: مراد اين است که آرزومندان بهشت چه قدر ابلهند که از بهشت فقط حوريان و خوراکي هاي و باغ و ميوه طلب مي کنند. حال آن که مراد از بهشت ديدار دوست است. در مثنوي نيز در داستان روستايي به اين نکته اشاره مي کند و مي گويد:
من غريبم از بيابان آمدم
بر اميد لطف سلطان آمدم
بوي لطف او بيابان ها گرفت
ذره هاي ريگ هم جان ها گرفت
تا بدينجا بهر دينار آمدم
چون رسيدم مست ديدار آمدم
بعد از آن، مثال هاي مختلفي مي زند که فردي در پي امري ساده بوده و به گنجي دسترسي پيدا مي کند
بهر نان شخصي سوي نانبا دويد
داد جان چون حسن نانبا را بديد
بهر فرجه شد يکي تا گلستان
فرجه ي او شد جمال باغبان
همچو اعرابي که آب از چه کشيد
آب حيوان از رخ يوسف چشيد
رفت موسي کاتش آرد او به دست
آتشي ديد او که از آتش برست
جست عيسي تا رهد از دشمنان
بردش آن جستن به چارم آسمان
دام آدم خوشه ي گندم شده
تا وجودش خوشه ي مردم شده
اينها نمونه هاي ابلهي و سادگي ابناي بشر است که آن ها را از کجا به کجا برده است. به قول کي ير کگارد دچار تحول جهشي شده اند. بنابراين ابله نه به معناي ناداني است بلکه معناي وسيع تري دارد که مبين تغييرات و تحولات دروني آدمي است. بهشت هر کس به اندازه همت اوست.
سرنوشت پيامبران و اولياي الهي اينگونه بوده است. ايثار و فداکاري هاي آن ها از همين رنگ است. بنابر اين يک پرسش مي تواند ما را به جهاني از معنا آشنا کند. شرط رسيدن و دريافتن اين معاني، پژوهش و پاسخ به آن پرسش است. هايدگر مي گفت تقواي عقل، پرسشگري است. ما در قالب پرسش ها و پاسخ هاست که جهان مان وسيع مي شود. چون جهان در اصل جهان انديشه هاست. و انديشه امري دروني بوده و از کنجکاوي آدمي سرچشمه مي گيرد. يعني پرسش و پاسخ از درون مي جوشد. و از جوشش آن ديگران هم سيراب مي شوند. از همين نکته مي توان دريافت که پيامبران هم رسالتشان از يک جوشش دروني آغاز شده و بعد به بيرون سرايت کرده است. يعني نبي اول خود را ساخته و بعد به هدايت مردم پرداخته است. يعني توسعه وجودي پيدا کرده و ديگران از آن بهره گرفته اند. يکي از آثار جوشش دروني، هدايت بيروني است.
بعد از آن که اين تحقيق را به اتمام رساندم، سؤال ديگري ذهنم را به خود مشغول کرد. که مراد از حوريان بهشتي چيست؟ آيا زناني هستند که با آن ها رفتار جنسي مي شود؟ اگر اين گونه باشد پس چه فرقي بين اين جهان و جهان آخرت است. از ملاصدرا خوانده بودم که جهان ديگر نشئه ي متفاوتي دارد و با ساز و کار اين جهان به کلي فرق مي کند. با رجوع به منابع مختلف مطالبي تهيه کردم تا اين که در يک کتابفروشي به کتابي برخوردم که يک مقاله اش در باره ي حوريان است. کتاب را خريداري کرده و نوشته ام را تکميل کردم. و مقاله ي «حوريان بهشتي» را نوشتم و دريافتم آن تصور ساده اي که ما در باره ي آن ها داريم غلط است. در بهشت رفتار جنسي وجود ندارد و مراد از حوريان و زيبارويان همانا جلوه هاي زيباي حق است که در اين قالب بيان شده است. و مراد از زوّجناهم بحورعين در قرآن، همدم شدن با تجليات الهي است. نه ازدواج کردن.
مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: پیشبینی میشود برداشت میگوی پرورشی در 2 هزار و 600 هکتار از مزارع هرمزگان امسال 100 ...
ندای هرمزگان - گروه اجتماعی در مراسمی با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، سرهنگ بهمنی جانشین قرارگاه پیشرفت ...
ندای هرمزگان - گروه اقتصادی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: قطعا کالایی که در بورس پذیرفته میشود، در یک بازار ...
ندای هرمزگان - گروه اقتصادی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو از عملیات سامانه انتقال پساب فاضلاب بندرعباس و ...
ندای هرمزگان - کاظم گلخنی لنج صیادی عمانی به دلیل نقض فنی بعد از چند روز سرگردانی در دریای عمان ...
best erection pills
ivermectin pour on for goats ivermectin child dose ivermectin manufacturer
ed meds online without doctor prescription best otc ed pills what type of medicine is prescribed for allergies
ivermectin shampoo for head lice ivermectin powder fenbendazole vs ivermectin
horse ivermectin for humans ivermectin and alcohol stromectol price uk
ivermectin apple flavored horse paste ivermectin injectable for dogs does simparica trio have ivermectin
cheap online cialis cialis pills wwwfreecialispills
propecia order generic propecia uk finasteride 5 mg prices
cost of finasteride cheap propecia finasteride for hair loss
online canadian drugstore discount prescription drugs buy prescription drugs from canada cheap
propeciaforlesscom where to buy propecia prosteride
merck propecia cheap propecia generic buy propecia online cheap
ed meds online without doctor prescription online canadian pharmacy canada ed drugs
buy prescription drugs online cheap canadian pharmacy online ship to usa prescription drugs without doctor approval
reputable online pharmacies in india reputable online pharmacies in india india pharmacy mail order
herbal ed treatment male erection pills erection pills online
buy clomid 50mg online where to buy cheap clomid online buy clomid
viagra tablets for men viagra pills sildenafil
online purchase of tadalafil in india where to buy liquid cialis where to buy liquid cialis
buy clomid 50mg online buy clomid clomid
cialis from india cialis coupon tadalafil 20 mg buy online