مهدی میرآبی
آقای قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان گفته: «برای کنترل و برخورد با خودروهای شوتی و گازوئیل کش بصورت موقت ایست و بازرسی در باند رفت جاده بندرعباس-میناب راه اندازی می شود.»
این گفتهی آقای قهرمانی زمانی مطرح میشود که حادثه چند روز پیش منجر به فوت سه عضو یک خانواده شد. و گویا این تصمیم در راستای کنترلِ بیشتر جادهها و جلوگیری از ناامنی و کاهش تلفات انسانی صورت می بگیرد. واقعیت این است که به گمان من چنین اقدامی که اسم «موقت» هم روی آن است هیچ تأثیری بر کند شدن حمل سوخت و بازگشت آرامش و امنیت به جادهها نخواهد
داشت.
این یک قاچاق معمولی نیست. عقبهای به بلندایِ دو دهه دارد و به شکل سیستماتیک و سازمان یافته اجام می شود. بطوری که همه از آن نان میخورند! در تمام جغرافیای هرمزگان و محدودهی تردد این ماشینهای شوتی دهها پاسگاه و ایستوبازرسی (نه موقت بلکه دائم.) وجود دارد، حالا یکی هم به آنها موقتا اضافه شد. این پاسگاه هم همان کاری را انجام میدهد که بقیه ایستوبازرسیها دارند انجام میدهند و ازغیر این نیست.
بنابراین به نظر نمی رسد با دایر نمودن یک پاسگاه و باایست زرسی بتوان مانع و سد راه قاچاقچیان شد. به عبارت دیگر با همه همیّتی که جناب مدیرکل برای حفظ جان مردم بخرج می دهند، بنابر سابقه گمان نمی رود، امنیت مردم تضمین شود. این مشکلِ خانمان سوز که چون استخوانی در گلوست نیاز به تدبیر و تصمیم فراتر و حتی در سطح کلان دارد. تصمیمی _در سطح وزیران و نمایندگان ملت_ با روشی کاملاً مدبرانه و هوشمندانه، و کارشناسی شده، که از یک سو با شفاف سازی قیمت سوخت و تغییر بهای آن همراه باشد و از طرفی دیگر در آن شرایط مردم مرز نشین در نظر گرفته شود و از سهم و سوختی که حقشان است لحاظ شود. باید تکتک نمایندگان مردم شهرهای هرمزگان همراه با استاندار، نماینده ولیفقیه و افرادی از جنس آقای قهرمانی دلسوز بسیج شده، صدای مردم باشند و به دولت فشار بیاورند تا برای این معضل، فکر عاجلی کنند. هر تصمیمی که باشد باید هرچه زودتر عملیاتی شود تا جلوی این حد از مرگومیر و خانه خراب شدن مردم گرفته شود. مسئولین اگر آب دستشان است زمین بگذارند و به این وضع جهنمی و ویرانگر یکبار برای همیشه پایان دهند.
باور کنید نوشتن در این مورد از بس تکرار شده که نویسنده را هم ناامید و افسرده کرده است. اینها جان و جسم «انسان» است که در جادهها زندهزنده کباب می شوند نه گوشت گوسفند…!