ندای هرمزگان- کاظم گلخنی
اخیرا اعلام شد که یک خط لوله ۵ کیلومتری انتقال سوخت قاچاق در سواحل شهرستان بندرلنگه به دریا برای قاچاق به خارج کشف و منهدم گردید.
به گزارش ندای هرمزگان، امروزه هزاران جوان هرمزگانی با ورود به حوزه قاچاق سوخت زندگی و جان خود را در معرض خطر قرار داده اند . طبق گفته سردار «بهادر اسماعیلی » فرمانده مرزبانی استان هرمزگان اخیرا یک خط لوله انتقال. سوخت قاچاق به طول پنج کیلومتر در سواحل بندر لنگه کشف و تخریب شده است .
با این بهانه می خواهیم خلاصه و کوتاه به روند قاچاق سوخت در استان نظری بیندازیم. البته باید اذعان داشت که در سنوات گذشته کشف خط لوله های انتقال قاچاق سوخت در سواحل میناب و جزیره قشم خبر ساز تر بوده اند با این حال قاچاق سوخت هم اینک در شرق و غرب استان بسیار رونق گرفته است و این امر به گفته افراد دخیل در این وادی به سبب بیکاری و به قول مسئولان به دلیل منفعت بیشتر و سودجویی انجام می شود که هر دو مورد را می توان تصدیق کرد .
با این حال قاچاق سوخت مصائب خاص خودش را دارد و تا کنون صدها راننده سوخت بر اثر آتش سوزی خودرو و همچنین به سبب بی احتیاطی در جاده ها و سرعت زیاد جان خود را از دست داده اند و باعث مرگ رانندگان بی گناه بسیاری شده اند . ضمن اینکه قاچاق سوخت در استان دست هزاران جوان را به این شغل خطرناک به طرق مختلف بند کرده است که به سبب گستره این حوزه باید تیتر وار به آن پرداخت .
خریداران سوخت در ردیف اول این حوزه قرار دارند. آنها معمولا در حوالی جایگاه های سوخت و البته داخل برخی جایگاه های سوخت حضور داشته و با تبلیغ در فضای مجازی ،سوخت مورد نیاز خود را که عمدتا گازوئیل است ، از رانندگان اتوبوس ها و کامیون ها خریداری می کنند . تولید کنندگان مشک های ماری نیز در این صنعت جایگاه خاصی دارند، آنها در کارگاه های مخفی، مشک های معروف به ماری را تعبیه و تهیه می کنند ، گاها این مشک ها توانایی حمل ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق را دارند دو نمونه مشک تهیه می شود یکی برای شناور کردن در دریا و دیگری که کوچکتر است برای قرار دادن در خودروهای عمدتا سواری تهیه می شود .
اسکورت ها و مراقبین دیگر فعالان این حوزه هستند، این افراد در دو دسته خودرویی و ساحلی مراقب هستند تا محموله سوخت قاچاق، گرفتار مامورین پلیس و دریابانی نشود .
صاحبین شناورهای تندرو و لنج های حمل کننده قاچاق جهت فروش و تحویل سوخت به شناورهای بزرگ خارجی نیز در این حوزه یک سر بزرگ ماجرای قاچاق سوخت هستند. مخزن داری سوخت در منازل و ایجاد یک خط لوله همراه با نصب تجهیزات پمپاژ نیز باعث اشتغال افراد زیادی شده و عامل دیگری در رونق قاچاق سوخت است و از این خوان پر سود حتی کسانی که منزلشان در مسیر این خط قاچاق قرار دارد منفعت می برند. گاها نیز این مخازن بر اثر بی احتیاطی آتش گرفته که تا کنون زندگی های زیادی در مناطق ساحلی میناب را بر باد داده است .
نکته غریب اینجاست که برخی از صاحبان لودر نیز در امر قاچاق سوخت دخیل هستند و زمانی که طغیان سیل راههای فرعی مسیر تردد وانت های حامل سوخت را تخریب می کند با تجهیزات سنگین خود وارد عمل شده و جاده های خاکی را بازگشایی کرده و دستمزد خود را از خودروهای حامل سوخت قاچاق دریافت می کنند .
مسئول زدن منور در خورها ،ساحل و درون قایق ها شغل خطرناک و خلاف دیگری است که در مواقع حضور پلیس و مرزبانی این افراد بعضاً باعث بروز درگیری شده و حتی بانی شهادت تعدادی از ماموران در هنگام پرتاب منور نیز شده اند.
در زمینه فعالیت جاده ای قاچاقچیان سوخت نیز در دو گروه یکی خودروهای سواری و دیگری وانت های نیسان مشغول فعالیت هستند که طبق اعتراف خودشان درآمد رانندگان نیسان بخاطر حجم بیشتر قاچاق سوخت بسیار بیشتر از خودروهای سواری است و بعضاً در یک سرویس روزانه تا چند میلیون درآمد کسب می کنند این خودروهای عمدتا بدون پلاک، عملا بخش هایی از جاده ی میناب به بندرعباس را قرق کرده اند و هر جا احساس خطر کنند و یا با گشت پلیس و ایستگاه بازرسی مواجه شوند وارد جاده های فرعی می شوند. باید اذعان داشت که بخشی از این خودروها از مناطق جنوبی کرمان به سمت سواحل شرقی استان سرازیر می شوند.
به هر صورت این شغل جایگاه خاصی بین جوانان هرمزگانی پیدا کرده و با اینکه بسیاری سرمایه و جان خود را بر سر این کار گذاشته اند، اما همچنان و در این شرایط اقتصادی و بیکاری طرفداران زیادی دارد.
به قول ظریفی عملا در حوزه اشتغال با بزرگترین صنایع استان در رقابت هستند. در مجموع سود اصلی قاچاق سوخت عمدتا نصیب دانه درشت ها می شود، افراد ثروتمندی که با خرید دهها شناور و خودرو و سپردن آنها به جوانان صاحب ثروت و مکنت زیادی شده اند ولی در مقابل این همه ثروت بادآورده، متضرر اصلی هم همین جوانانی هستند که در این سرزمین غنی از ثروت و تجارت بخاطر بیکاری وسودجویی بعضاً همه زندگی و جان خود را با پادوی کردن مهره درشت های قاچاق سوخت از دست می دهند.