هدی عطایی
هرمزگان از موقعیت ممتاز دریایی و دریانوردی برخوردار است . ازهمین رو دریانوردی هرمزگانیان ، در تاریخ کشور جایگاه ویژه ای دارد. قدیمی ترین آثار آن صنعت لنج سازی است که تاکنون با همه بی توجهی و نادیده گرفتن ها، همچنان خود نمایی می کند . اساتید خبره و هنرمندی در این وادی زیست کرده و شاهکار دست آنها تا دور دست ها کالاهای ساخت وطن را برده و در مقابل نیازهای مردم را به کشور آورده اند. اینکه صنایع کشتی سازی عظیم کشور در بندرعباس بنا گردیده، خود تبعیت از یادگار گذشتگان است که صنعت کشتی سازی را در کناره های آبراه بسیار مهم تنگه هرمز احداث کرده اند!.
کشتیرانی از قدیمی ترین راه های حمل و نقل و ارتباطی است که از گذشته های دور تاکنون ، با توجه افزایش جمعیت و متعاقب با تقاضا و نیاز جامعه ، از مواد غذایی و دارویی تا عرصه تجارت و گردشگری گسترش یافته و در راستای آن استانداردهای بهره وری از مسیر دریاها به روز شده اند . از ساخت قایق های کوچک و بادبانی تا ناوهای غول پیکر که همه مسیر به روز شدن را طی کرده و امروزه با نگاه ویژه به این بخش جهت ارز آوری و توسعه تولید ناخالص ملی بخصوص در کشورهایی که دارای بندرگاه هستند ؛ به عنوان ستون فقرات تجارت نوین جهانی یاد می شود. در این بین کشورمان با موقعیت خاص جغرافیایی در خاورمیانه و داشتن بندرگاه های مختلف از غرب تا شرق و از شمال کشور تاخلیج فارس، بهره وری بهینه از این موقعیت خدا دادی را نمایان تر می کند. با توجه به شرایط کنونی کشور که با بحران های متعدد مواجه است ؛ می شود با نگاهی توسعه آمیز به این بخش اقتصادی، توان بیشتر در گسترش دامنه تولیدی آن داشته باشیم. بندرعباس با موقعیت خاص و عظیم بندرگاه های خود و نزدیکی به تنگه هرمز و ظرفیت بالای نیروی بومی که با توجه به شرایط آب و هوایی خاص و طاقت فرسای منطقه، که به بیان بهتر دریا و دریانوردی با خون آنها عجین شده است، باز خورد خوبی را می توان از ارتقاء سطح کار و افزایش مشارکت در ارتقاء تولیدات و راندمان کار و خدمات ترویجی آنها در زمینه توسعه دریانوردی و سازه های دریایی انتظار داشت ؛ که این خود سطح امید به زندگی را در جامعه بالا و کیفیت کار را بهبود می بخشد به خصوص آنکه هرمزگان، با ظرفیت هایی که به آن پرداخته شد حرف اول را در اقتصاد دریا محور دارد.
بر اساس(IMO) سازمان بین المللی دریانوردی که یکی از موسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد می باشد، و موارد ایمنی یا امنیت کشتیرانی کارآمد در اقیانوسهای عاری از آلودگی را دنبال می کند ، با توجه به گرایش خدماتی و صنعتی بودن منطقه خلیج فارس، که در محوطه های مجاور آن اسکله های صنعتی و خدماتی فعالیت دارند، بهترین فرصت برای ایجاد و توسعه فعالیت هایی کوچک با سرمایه بری اندک، مانند احداث مینی پالایشگاهها و مخازن جهت سوخت رسانی به کشتیها (بانکرینگ) ،احداث مخازن جهت صادرات انواع سوخت، ترانزیت و سوآپ ، احداث و بهره برداری از آب شیرین کن ، دریافت و پردازش مواد زائد کشتی ها ، احداث کارگاه های کوچک وابسته به صنعت کشتی سازی و بسیاری از موارد دیگر که در این مبحث نمی گنجد؛ می تواند باشد ، که اندکی از آن برآورده نمی شود مگر اراده ای قوی که برنامه ای مدون به همراه نقشه راه و مشوق های قانونی آن تهیه شود و تبلیغات سازمان یافته؛ تا سرمایه گذاران بومی و غیر بومی را تشویق به راه اندازی آن کنیم. این کار باید از اولویت های فراساحل هرمزگان باشد.