واژگونی ، سقوط وخروج از جاده وسیله نقلیه از راه یکی از انواع تصادفات است که درجاده های استان سهم 22 درصدی از کل تصادفات استان را به خود اختصاص داده است.
تصادفات از نوع واژگونی 22 درصد تصادفات جاده استان را در ۹ ماهه سال جاری به خود اختصاص داده است . محورهای اصلی با 69 درصد محورهای فرعی 27 درصد و محورهای روستایی 4 درصد جغرافیای وقوع تصادفات واژگونی درجاده های استان هرمزگان است.
بیشترین زمان وقوع واژگونی ها بین ساعات ۱۲۰۰_ ۱۶۰۰ و۱۶۰۰_۲۰۰۰ رخ می دهد.
پژو ۴۰۵ ، سواری پراید وسواری پژو پارس بیشترین واژگونی ها را داشته اند.
در۹ماهه امسال در اثر تصادفات واژگونی ۴۲۲ نفر کشته وزخمی شده اند.
۱۲۳فقره تصادف واژگونی خسارتی نیز دراین بازه زمانی بوقوع پیوسته است.
از علل مهم تصادفات واژگونی درجاده های استان می توان به تخطی از سرعت مطمئنه ،عدمتوجه به جلو وخستگی وخواب آلودگی اشاره کرد.
نقش جاده ها در بروز تصادفات واژگونی وهمچنین شدت تصادفات نکته قابل تاملی است که می بایست به آن پرداخته شود.
ایمنی وسایل نقلیه بخصوص تجهیزات پیشرفته دارای استاندارد که برای حفظ ایمنی جان راننده و سرنشینان لازم است وهم اکنون بحث روز است باید مطالبه شود ودرتصادفات اخیرنیز به پرداخته شده است.
شرایط اقلیمی ومحیطی از جمله وضعیت آب وهوا ، بارندگی ولغزنده بودن راه ، مه گرفتگی و….نیز از عوامل بروز وتسهیل کننده تصادفات است.
اما چکار باید کرد ؟ آیا می دانیدبیش از ۳۰دستگاه واداره درایمنی ترافیک نقش دارند ومسئول هستند؟ چندتا از این دستگاه وادارات مسئول درایمنی ترافیک وکاهش تصادفات جاده ای را غیراز پلیس می شناسید؟ نقش ما به عنوان تصمیم گیر، تصمیم ساز ، مسئول دستگاه های اجرایی ، مسئول فرهنگ عمومی و ارتقافرهنگ ترافیک وتردد ایمن ، دستگاه های نظارتی ،نمایندگان مجلس ، ائمه جمعه وجماعات ،پلیس ، مراجع قضایی، صداوسیما، آموزش وپرورش ، شرکت نفت ، بیمه ها ، رسانه ومطبوعات ، راهداری وحمل نقل ودستگاه های اجرایی درایمن سازی جاده ها، وسایل نقلیه ، آموزش به کاربران وتوسعه زیرساخت ها و کاهش تصادفات وجانباختگان
چیست ؟ نقش کاربران جاده ای ، رانندگان ، سرنشینان ، عابرین پیاده چیست ؟ چقدر به حق وحقوق ، تکالیف ومسئولیت های خود در این نقش وجایگاه هاکه قرارمی گیریم آشنا هستیم ؟
چرا وقتی خسته هستیم رانندگی می کنیم ؟
چرا سرنشینان وسیله نقلیه درمقابل تخلفات راننده درحین رانندگی مثل سرعت غیرمجاز ، استفاده از تلفن همراه ، سبقت غیرمجازوانحراف وتجاوز به چپ سکوت می کنیم یا بدتر از آن همراهی می کنیم؟ ما درهریک از نقش های اجتماعی چقدر با تخلفات رانندگی آشنا هستیم ؟ آیا می دانیم چه کارهایی درحین. رانندگی تخلف است ؟ آیا می دانیم چه تخلفاتی حادثه سازاست ؟
جاده های ما چقدر ایمن است ؟ آیا اولین اشتباه در رانندگی باید آخرین آن باشد؟
آیا می دانیدشیب شیروانی غیرایمن ، اختلاف سطح وارتفاع درجاده ها کشنده است ؟ روشنایی در جاده ها ، خط کشی ، نصب تابلووعلایم ، نصب جداکننده در راه های یکطرفه که فاصله بین دو باند کم است چقدر در ایمنی کاربران نقش دارد؟
نبود شانه راه برای توقف های اضطراری چقدر خطرناک است ؟ خودمعرف بودن راه یعنی این که بانصب تابلو وعلایم راه خودرا به کاربران جاده ای معرفی می کند و ازوضع راه کاربران را دروقت وفرصت مناسب وبه موقع معرفی می کند وفرصت لازم برای تصمیم گیری را به کاربران جاده ای باید بدهد.
نکته قابل تامل در ساعات وقوع تصادفات واژگونی ، زمان های بعداز صرف غذا هست که بدن تمایل به استراحت وخواب دارد چقدربه این نکته توجه می کنیم ؟
آیا تاکنون بخاطر رد کردن چاله یا موانع سطح راه عکس العمل آنی وفوری برای عدم برخورد با این موارد داشته اید؟ یکی از علل واژگونی ها همین مورد است .
به این سوالات باید فکرکنیم. رانندگی ایمن محصول یک کار جمعی است که همه ما باید به وظایف وتکالیف خود آشنا باشیم . حتما نباید عزیزان مان را ازدست بدهیم تا آن وقت فکرکنیم وافسوس وحسرت بخوریم که چرا به وظایف ومسئولیت های خود عمل نکردیم.
یادمان باشد برای کاهش تصادفات وجانباختگان باید هرکس در هرموقعیت ومسئولیتی که دارد هم به وظایف خودآشنا باشد هم در عمل ورفتار نیز این دانایی دیده شود و نتایج آن برای همه قابل مشاهده ولمس باشد.