ندای هرمزگان – زینب نورالدینی
واژگونی کامیون حامل سوخت در جاده میناب، حریق کامیون حامل سوخت در دو راهی سیاهو یک کشته بر جای گذاشت، راننده کامیون در تصادف با تانکر گازوئیل سوخت تیترهای تاسف آوری است که هر از گاهی عنوان صفحات رسانه ها می شود و گویا برای توقف آن اراده ای نیست.
به گزارش خبرنگار روزنامه ندای هرمزگان، سرهنگ اسماعیل تنها جانشین پلیس راه استان در این زمینه گفت: شرکت پخش فراورده های نفتی روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تریلی و محموله مواد سوختی و خطرناک شامل بنزین، نفت سفید، نفتا ونفت کوره، اسیدها، قیر را برای توزیع دراستان و یا کشوربارگیری وترخیص می نمایند.
به این آمارباید تردد روزانه ۲۵۰تا ۳۰۰دستگاه وسیله نقلیه حامل موادخطرناک واشتعال زا مثل قیر واسیدها نیز اضافه نمود.
استان هرمزگان با داشتن جزایر ۱۳ گانه ومعادنی از قبیل نفت، گاز، کرومیت، فولاد، آلومینیوم، خاکسرخ و مناطق آزاد قشم و کیش و برخورداری از موقعیت اقتصادی در زمینه حمل و نقل دریایی و شیلات لقب قطب تجاری و اقتصادی کشور را از آن خود کرده است.
همچنین بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری و گمرک ایران دروازه ورود کالا به ایران میباشد، با این اوصاف و این منابع است که بندرعباس را پایتخت اقتصادی ایران نامیده اند.
اما این پایتخت حمل و نقل و ترانزیت به گفته سرهنگ تنها از محرومیت های زیادی رنج می برد که برخی از این موارد محصول غفلت و سوء مدیریت است که در ادامه چند مورد، از فقدان این ضروریات که روزانه منجر به زیان های جبران ناپذیر و نارضایتی اجتماعی گشته، بررسی خواهیم کرد.
فقدان جاده های ایمن شهری و برون شهری طبق آمار بدست آمده از پلیس راه، استان هرمزگان دارای بیش از۷۰ نقطه حادثه خیز است که دارای پوشش ایمنی نیست و فاقد جاده های مناسب و در شأن استان است، به گونهای که هر ۳۰ تا ۴۰ روز شاهد یک فقره تصادفات مربوط به وسایل نقلیه محمولات خطرناک و سوختی ، شامل وسایل نقلیه حامل محمولات گازی و اسیدی در جادههای استان خصوصاً در محور شمال استان هستیم.که بنابرگزارش کارشناسان، بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان در جادهها است.
شرایط خاص جاده های استان از لحاظ شیب شیروانی، اختلاف سطح آسفالت ،فقدان نرده های حفاظتی برای پل ها است.
با بررسی آمار ۱۲ ماهه سال ۹۹ و دو ماهه امسال تعداد کشتهشدگان این سوانح ۷ نفر در ۱۰ فقره تصادف، منجر به جرح و فوت مربوط به تصادفات وسایل نقلیه مواد سوختی فراوانی تصادفات در ساعات عصر و شب از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۱ شب رخ داده که این امر پیامدهایی همچون خسارت به منابع و منافع ملی و آلودگی زیست محیطی را در پی داشته است.
براساس تحقیقات انجام شده ازسوی کارشناسان، ریزش یک لیتر گازوئیل برروی زمین ، تا اعماق ۳۰۰متری زمین نفوذ می کند وباعث آلودگی سفره های آب زیر زمینی می شود.
همچنین انسداد راه به مدت طولانی و نارضایتی مردم، معمولاً بین ۵ تا ۷ ساعت را به دنبال دارد. همچنین افزایش احتمال خطر برای سایر سرنشینان جادهای وسایل نقلیه را بدنبال دارد.
ازسویی درصورت وقوع تصادف با توجه به بین بخشی بودن وظایف و مسئولیت داشتن دستگاه های اجرایی متعدد، شرکت نفت، باربری، اصناف، ستاد بحران و فقدان متولی مشخص، باعث مشکلات اشاره شده می شود، ازهمین رو ضرورت تعیین متولی ویک مدیریت واحدرا در این بخش دوچندان می کند.
سرهنگ تنها در گفتگو با خبرنگار ندای هرمزگان تاکید کرد: فقدان جرثقیل سنگین در شهرستان ها، خصوصاً در ایام تعطیل، بحران ساز است، همچنین نبود نعش کش درتصادفات جاده ای واعزام آن از مرکزاستان، ضمن طولانی ترشدن روندرسیدگی وتا خیر در بازگشایی راه برای ساعات طولانی، باعث جریحه دار شدن احساسات وعواطف مردم واهالی، در مناطق مسکونی و سبب نارضایتی مردم می شود و حتی رخداد جرایم امنیتی نیزمحتمل ومتصوراست؛ لازم است درخصوص دردسترس بودن جرثقیل سنگین، نعش کش، وسایل وتجهیزات مورد نیازبرای ایمن سازی و پاکسازی صحنه، تصادفات جاده ای دراولویت قرارگیرد و تجهیزدهیاری ها می تواندکمک موثری در این امرنماید.
به گفته تنها؛ استان هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی وحمل ونقل، فاقد زیر ساختهای لازم است، لذا احداث وتجهیز استراحتگاه های مناسب، احداث پارکینگ هایی در فاصله مناسب باشهرها ومناطق مسکونی، جهت توقف وسایل نقلیه محمولات سوختی، ضروری ولازم و از دیگر نیازهای ضروری کاهش آسیب های رانندگی است که تا کنون از آن غفلت شده است.
وی افزود: شرکت حمل ونقل باروکالا که بارنامه صادرمی نمایند وصاحبان کالا وبارنیز باید پاسخگو ومسئولیت پذبرباشند. فقدان تجهیزات ایمنی جدید جهت اطفاء حریق، عدم حضور به موقع آتش نشانی باتوجه به بعد مسافت، وهمچنین عدم تجهیزات و امکانات لازم برای نیروهایی امدادی که درصحنه حاضرمی شوندولزوم همکاری بیشتر ارگانهای ذیربط شرکت نفت برای تصادفات این وسایل نقلیه خاص واعزام افراد متخصص با تجهیزات لازم، می تواند کمک وگاممهمی در کاهش اثرات اینگونه تصادفات باشد.
تنها، با تاکید بر اینکه طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی، حرکت وتردد وسایل نقلیه حامل موادخطرناک شب درجاده ها ممنوع است.
جانشین پلیس راه هرمزگان در پایان گفت: با توجه به موارد گفته شده، برای برون رفت ازاین وضعیت تشکیل یک اتاق مدیریت راهها با حضور همه نمایندگان دستگاه های اجرایی شامل انتظامی، هلال احمر، اورژانس، راهداری، آتش نشانی، شرکت نفت، امداد و نجات جادهای و وسایل خودروبر جرثقیل، نعش کش، ضروری به نظرمی رسد.