ندای هرمزگان – گروه اقتصادی
درای داک مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران برای دومین بار در تاریخ کشتی سازی کشور میزبان یک سوپرتانکر با ظرفیت بالای دو میلیون بشکه جهت انجام تعمیرات اساسی شد.
به گزارش ندای هرمزگان، نفتکش ول پیکر دو میلیون بشکه ای NASHA جهت انجام تعمیرات اساسی وارد درای داک این مجتمع عظیم صنعتی شد.
این نخستین بار است که سوپرتانکر ناشا جهت انجام تعمیرات به یاردهای داخلی و متخصصان مجرب ایرانی سپرده می شود که نشان از توانمندی بالای مجتمع ایزوایکو دارد.
شناور ناشا با ابعاد 332 متر طول، 58 متر عرض و 31 متر ارتفاع متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و از نوع «نفتکش غول پیکر» است که 300 هزار تن وزن قابل بارگیری دارد.
سندبلاست و رنگ آمیزی بدنه، تعمیر سیستم رانش ، تعمیر لوله های ورودی و خروجی و اصلی شناور، تعمیر وینچ ها، تعمیرالکتروموتورها و تعمیر پمپ ها ، بخشی از تعمیرات 45 روزه این شناور در درای داک ایزوایکو است.
علی عزیزی سرپرست گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات لازم تعمیراتی با اتکای به توان فنی و علمی داخل و با تجهیزات داخلی صورت می گیرد.
سرپرست گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو از اشتغال 350 نفر به طور مستقیم و بیش از یک هزار نفر خدمات جانبی و غیرمستقیم برای انجام این پروژه تعمیراتی خبر داد.
وی از حسن اعتماد شرکت ملی نفتکش در سپردن این پروژه تعمیراتی به ایزوایکو نیز قدردانی کرد و یادآور شد هزینه تمام شده این تعمیرات اساسی حدود 30 تا 35 درصد پایین تر از رقبای خارجی است و انجام اینگونه تعمیرات در داخل کشور از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری میکند.
لازم به ذکر است که ایزوایکو تاریخ ساز تعمیرات شناورهای غول پیکر در کشور است و تیرماه 1398 در این مجتمع و برای اولین بار در تاریخ کشتی سازی و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش غول پیکر 320 هزار تنی (نفنکش Dore) در خاک این مرز و بوم از آبگیری و اورهال شد، ورود دوباره یک نفتکش از این کلاس به مجموعه ایزوایکو نشان از رضایت کارفرما نسبت به کیفیت کار و پایبندی به تعهدات اینمجتمع عظیم صنعتی دارد.
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه ویژه اقتصادی با وسعت 1100 هکتار است که به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی و فراساحل کشور توان بالایی در ساخت و تعمیر انواع شناور ، سازه های دریایی و سکوهای نفت و گاز دارد و پروژه های بزرگ و ارزشمندی را طی سالهای گذشته به انجام رسانده ، پروژه هایی همچون ساخت سه فروند کشتی کانتینربر اقیانوسپیما ، یک فروند نفتکش اقیانوس پیما ، ساخت سکوهای گازی پارس جنوبی و سکوهای نفتی میادین مختلف ، تعمیر ریگهای حفاری به عنوان سازه های استراتژیک در جهت توسعه میادین نفت و گاز کشور و همچنین استارت ساخت اولین ریگ حفاری داخلی ، ساخت پیشرفته ترین شناور جمع آوری آلودگی های نفتی ، ساخت اولین آمبولانس دریایی آلومینیومی و پروژه های نوسازی و تعمیرات متعدد دیگری که ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک بسزایی نیز در اشتغالزایی و رونق صنایع مرتبط داشته است.