ندای هرمزگان – زینب نورالدینی
هرمزگان از جمله استانهای استراتژیک و مهم ایران است اما درعین برخورداری از چنین ویژگیهایی القاب پرطمطراق و دهانپرکنی را نیز یدک میکشد؛ دروازه تجارت بینالملل، شاهراه ترانزیت منطقه، سرپل ارتباط تجاری آسیا و اروپا ، قلب تجارت، قطب فولاد ،قطب موسیقی و…، اما این استان مهم و برجسته با همه داشتهها، توانمندیها و ویژگیهای منحصربهفرد، سالهاست در بحث درمان و پزشکی در جا میزند و هرمزگانی ها در بسیاری از مواقع برای درمان بیماری و در مواردی حتی انجام مقدمات ابتدایی و ضروری برای تشخیص پزشکی و درمان، ناگزیر از بستن چمدان و تحمل رنج سفر به استانهای همجوار و یا پایتخت هستند تا شاید گره از کار فروبسته شان باز شود و البته ناچار از تحمل هزینههای مضاعف و مترتب بر این سفرهای درمانی میباشند.
دراینمیان اگرچه هرمزگان در دیگر مسائل نیز از محرومیت های تاریخی در عذاب است اما مسئله درمان از مهمترین دغدغههای هرمزگانی ها به حساب میآید؛ کمبود یا نبود متخصص و دستگاههای پیشرفته و مجهز پزشکی در مراکز درمان دولتی و حتی خصوصی، کمتوجهی یا ارائهی سرویس درمانی نامناسب، اخذ وجوه خارج از تعرفه و ارجاع بیمار به بخش خصوصی موجب شده تا بسیاری از دردمندان و بیماران هرمزگانی از خیر درمان در استان بگذرند و راهی دیگر نقاط کشور شوند. این موضوع اگرچه در سالیان اخیر در سایه برخی اقدامات و تأمین زیرساختهای درمانی کمتر شده اما درمان و امور پزشکی و لزوم ارائه خدمات استاندارد همچنان از جمله مباحثی است که میبایست بدان توجه ویژه داشت.
انتخاب مدیران ناکارآمد، ویروس مهلک استان
کاستیها و نواقص و چالشهای مختلف در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان اگرچه مسبوق به سابقه است اما به باور صاحبنظران و کارشناسان این نواقص و کاستیها در صورت انتخاب و حضور مدیری برنامه محور، مشورتپذیر ، صائب رأی و تنظیم و برنامهریزی های کوتاه – میان و بلندمدت، میتواند نهتنها برطرف کننده چالشها و معضلات حوزه درمان استان باشد بلکه بازسازی سرمایههای اجتماعی و اعتماد عمومی را نیز موجب می گردد.
با روی کار آمدن دولت چهاردهم این امید بهوجودآمده بود که با انتخاب مدیری شایسته و کارآمد جانی تازه به کالبد بهداشت و درمان هرمزگان دمیده شود اما درست در روزهایی که چهرهها و گروههای سیاسی و اجتماعی بر سر موضوعات سیاسی مشغول یارگیری و وزنکشیهای سیاسی- اجتماعی برای به کرسی نشاندن خواستههای خود بودهاند، انتخابی نهچندان موجه در حوزه ریاست بهداشت و درمان هرمزگان بهت و حیرت ناظران و فعالان اجتماعی و رسانهای استان را برانگیخت.
انتخاب دکتر پژمان شاهرخی به به عنوان سکاندار کشتی بهداشت و درمان هرمزگان، آنهم درحالیکه انتقادات زیادی متوجه نحوه مدیریت و عملکرد وی در سمت های پیشین اش بود، بدون حاشیه و واکنش باقی نماند.
ماجرای انتخاب دکتر شاهرخی بهعنوان مسئول بهداشت و درمان استان هرمزگان در چهاردیواری خانه باقی نماند و تا بدان جا پیش رفت که نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با طرح سوال از دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت و درمان از وی خواست تا پاسخگوی انتخابهای نامناسب مدیرانش در این حوزه باشد.
پرسش نماینده تهران از وزیر در شرایطی اتفاق افتاد که پنج نماینده هرمزگان که بیشترشان از قضا از نمایندگان باتجربه محسوب میشوند و همگی در ایام رقابتهای انتخاباتی پرچم شفافیت و پاسخگویی و دفاع از حقوق مردم را بر دوش گرفتهاند نسبت به انتخاب مدیر حوزه بهداشت و درمان سکوت اختیار کرده و واکنشی از خود نشان ندادند.
با معرفی دکتر شاهرخی ،برخی فعالان اجتماعی و رسانهای با ارائه اسناد و یادآوری نحوه مدیریت او در سمتهای مختلف پیشین نسبتبه این انتخاب واکنش نشان داده و با طرح پرسش خواستار شفافیت در نحوه این انتخاب و تجدیدنظر در آن شدهاند. کار اما بدین جا خاتمه نیافت و برخی از معترضان با انتشار اسناد و یادآوری عملکرد دکتر شاهرخی در زمان تصدی ریاست مجتمع درمانی پیامبر اعظم خواستار توضیحات قانعکننده ای ازسوی مدیران سابق و اسبق بهداشت و درمان و علوم پزشکی استان هرمزگان شدند. دراینمیان انتشار نامهای ازسوی مهدی دوستی استاندار هرمزگان خطاب به دکتر غلامعلی جاودان رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان هرمزگان با موضوع وضعیت نامناسب مجتمع درمانی پیامبر اعظم تحت مدیریت دکتر پژمان شاهرخی توجه بسیاری را به خود معطوف ساخت
منتقدان انتصاب دکتر شاهرخی با اشاره به استعفای برخی از معاونین دانشگاه علوم پزشکی در زمان انتصاب وی به سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، چنین واکنشی را ناشی از عملکرد ضعیف وی دانسته و معتقدند که چنین انتصابی نمیتواند برطرفکننده مشکلات و چالشهای فراروی بهداشت و درمان استان هرمزگان باشد.
ماجرای شرکت خانوادگی دکتر شاهرخی و تعارض منافع از جمله ایراداتی است که در این مدت مطرح شده و منتقدان خواهان شفافیت مدیران سابق و اسبق دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه شده اند.
با در نظر گرفتن نامهها و صورتجلسه های مکرر از وضعیت نابسامان و از مدیریت ناتوان مجتمع پیامبر اعظم همچنین باتوجه به تخلفات صورتگرفته در ساخت و هزینههای بیمارستان پانصد و سی و یک تخت خوابی در زمان معاونت توسعه آقای دکتر پژمان شاهرخی، با توجه به صورتجلسه شورای معاونین ونیز گزارشات مکرر مسئولین استان و با توجه به نامه کارشناسیشده استاندار هرمزگان باید مشخص شود که آیا دکتر پژمان شاهرخی که در سمت های قبلی توانایی مدیریت یک مجتمع درمانی یا یک معاونت توسعه را نداشته امکان و توانایی راهبری و مدیریت دانشگاه را دارد؟ جای سوال دارد که چطور وزیر محترم بدون توجه به صورتجلسهها و بدون توجه به نظرات کارشناسی هیئت امنای دانشگاه و شورای معاونین که همگی از اساتید و هیئت علمی دانشگاه هستند چنین انتصابی را انجام داده و حاشیههای فراوانی برای استان و برای وزارت بهداشت به وجود آورده است.
کشتی بی بادبان و بدون ناخدای بهداشت و درمان هرمزگان
انتصاب دکتر پژمان شاهرخی به سمت ریاست و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و نحوه عملکرد و مدیریت وی در پستها و مسئولیتهای گذشته همچنان در کانون توجه فعالان اجتماعی و سیاسی و رسانهای بوده و بهنظر میرسد انتخاب وی و برخی دیگر از انتصابات وزیر بهداشت و درمان بدون حاشیه و جنجال نماند.
پرسش کامران غضنفری نماینده تهران از دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت اولین گام در این زمینه میتواند باشد و بهنظر میرسد آقای وزیر روزهای سختی را پیش روی خود داشته باشد؛ روزهایی که درعینحال برای هرمزگانی ها به منزله نشستن در کشتی بی ناخدا و بدون بادبانی است که گرفتار امواج شده و در آرزوی رسیدن به ساحل امن می باشد.
استاندار هرمزگان در نامه خود با صراحت از نارضایتی مردم از وضعیت نامناسب مجتمع درمانی پیامبر اعظم بهخصوص در زمینههایی چون عدم حضور متخصصان بر بالین بیماران، انجام امور درمانی توسط دستیاران به بهانه آموزشی بودن مرکز، ارجاع بیمار به بخش خصوصی ،اخذ وجوه خارج از تعرفه، تعلل در رسیدگی به بیماران در بدو ورود و برخورد خارج از شئون پرسنل با مردم انتقاد کرده و خواهان رسیدگی فوری و انجام اقدامات اصلاحی و عملیاتی شده بود.
وضعیت نامناسب بزرگ ترین و مهمترین مرکز درمانی استان در زمان مدیریت دکتر شاهرخی سرانجام موجب شد تا جلسه شورای معاونین تشکیل شود و براساس صورتجلسه منتشرشده حاضران که اعضای هیئت رئیسه دانشگاه بودند با اذعان به وجود مشکلات مختلف در این مجتمع درمانی وبهمنظور جلوگیری از بروز تنشها و از همه مهمتر حذف شائبه تعرض منافع ،خواهان تغییر مدیریت مجتمع شده و بهاتفاق با معرفی دکتر سعید کاشانی بر تغییر دکتر پژمان شاهرخی صحه گذاشتند.
انتقاد از نحوه مدیریت و فعالیت دکتر پژمان شاهرخی تنها متوجه دکتر جاویدان رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نشده و دامان دکتر حسین فرشیدی رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی و معاون بهداشت وزیر پیشین را نیز گرفت. ماجرای شرکت خانوادگی و قراردادهای میلیاردی و انتشار برخی اسناد مربوط به عقد قرارداد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تحت ریاست دکتر حسین فرشیدی با شرکتی که بهنظر میرسد دکتر پژمان شاهرخی و برخی از بستگانش از اعضای اصلی و تصمیمگیر شرکت محسوب میشوند موجب شد تا برخی از منتقدان انتخاب پژمان شاهرخی با طرح سوال از دکتر حسین فرشیدی خواهان پاسخگویی وی در زمینه عقد قرارداد با شرکت منتسب به خانواده دکتر شاهرخی شوند.
منتقدان معتقدند که حمایت های فرشیدی موجب استمرار وضعیت سابق شده و به همین دلیل وی نیز باید پاسخگوی عملکرد خویش باشد.
حوزه درمان هرمزگان با چالش ها و معضلات مهمی دست به گریبان است و بهترین توصیف از وضعیت موجود در این حوزه از سوی معاون سیاسی استاندار دکتر کامرانی صورت گرفت که گفت هرمزگان از لحاظ پزشک متخصص و پرستار با چالش های مهمی دست به گریبان است و نوسازی ناوگان آمبولانس های استان نیازمند نگاه و توجه ملی است.
رفع این معضلات نیازمند حضوری مدیری کارآمد، باانگیزه، برنامه محور و مشورت پذیر و پاکدست و قاطع است و جز این، هر انتخاب و انتصابی، شلیک به قلب «شایسته سالاری» است!