مهدی میرآبی
بعضی رفتارهای ارگانهای دولتی چنان ناشیانه، مبتدی و غیر کارشناسی است که آدمی واقعاً میماند گریه کند یا بخندد! شورای ترافیک شهرستان میناب گویی برای کم کردن بار ترافیک و روان سازی، دست به ابتکار جدیدی زده و ضلع غربی دور میدان تیاب را با گلدانهای بتنیِ پیش ساخته مسدود کرده است. کاش کارشناسان این شورا برای این قبیل اقدامات شور و مشورتی نیز با همتایان خود در کلان شهرها انجام میدادند و نظر آنها را در این خصوص جویا میشدند، آخر این هم شد راهکار؟
مگر پیش از این اقدام که برای کم کردن بار ترافیک، دور میدانِ استقلال را تراشیدن و فلکه را کوچک کردند، ترافیک از بین رفت؟ عقلانی این بود که به جای آن همه هزینه، ماشینهای خط برون شهری «میناب-بندرعباس» که سازنده این مشکل هستند را به مکانی دیگر انتقال و جایگاهی برایشان سامان میدادند. وقتی روزانه بیش از 400 دستگاه سواری بدون رعایت حقوق یکدیگر، آنجا را برای جست وجوی مسافر قرق میکنند، معلوم است که استقرارچنین پایانه ای درمرکزشهر،مزاحمت و بارترافیکی فزاینده ای را بر خیابان های شهر تحمیل می کند.
این «شورا» ید طولایی در حیف و میل بیتالمال دارد. پروژه سنگ فرش خیابان شهید امینی و تبدیل آن به پیادهرو، و سپس تخریب اش به فاصلهی چهار ماه پس از بهرهبرداری از همان شاهکارهایی بود که فقط به دست مدیران شهری میناب مُیسر است! آیا در این میان کسی بازخواست و پاسخگوی آن همه هزینهی میلیاردی شد؟! باور کنید مدیران شهرهای اطراف به ریشمان میخندند!
این تصمیمِ جدید برای میدان تیاب پیش از آنکه به کاهش بار ترافیک بیانجامد،بیشتر به سود راهنمایی و رانندگی و کم کردن بار مسئولیت آنها است.لذا ثمر بخش نیست که هیچ، بلکه بازی با عصاب و روان مردم، مغازه داران و ساکنان منطقه است.
شور بختانه این که متوجه نیستند که میناب دارد به شهر بزرگی تبدیل میشود و برای کاهش بارترافیکی آن (مثل همه جا) باید به فکر راهکارهای دیگر مانند ایجاد پلهای روگذر و زیرگذر باشند.
*اگر قرار باشد بار ترافیک شهر را با بستن راه ، کنترل کنند، پس باید بخشهای زیادی از شهر از جمله ورودیِ میدان استقلال، میدان شهدا، بلوار ساحلی، بلوار بسیج و چند مکان دیگر را هم گِل گرفت و راهنمایی و رانندگی به جای آنکه در پیک شلوغی در این مکانها حاضر شود، زین پس دورهمی بگیرند و گل بگویند و گل بشنوند!/4144