ندای هرمزگان – گروه گزارش
طرح بی آر تی در بندرعباس با هدف حل مشکل ترافیک و سرعت در جابجایی مسافران درون شهری بندرعباس از سال ها پیش مطرح شد و کلنگ آن نیز با سر و صدای زیاد به زمین زده شد.
به گزارش ندای هرمزگان، ساخت ایستگاه های بی آر تی نیز برای تحقق این وعده در دستور کار قرار گرفت و هر از چند گاهی خبر از افتتاح این طرح داده می شد.
برای تحقق این طرح، اتوبوس های بی آر تی نیز خریداری شد اما این اتوبوس ها هیچ گاه در خط بی آر تی به کار گرفته نشدند و مسئولان شهرداری به بهانه های مختلف افتتاح رسمی این طرح را به تعویق می انداختند؛ از سوی دیگر هر از چند گاهی از ناکارآمدی این طرح در بندرعباس نیز سخن به میان می آمد اما رسما کسی از شکست این طرح سخن به میان نمی آورد و افتتاح آن را به بعدا موکول می کردند.
حال با گفتگوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهری بندرعباس به نظر می رسد شکست این طرح به طور رسمی پذیرفته شده و برای برداشتن بار روانی آن از عنوان جمع آوری ایستگاه های احداث شده تا زمان مطالعه کامل تر سخن به میان آمده است که خود خبر از شکست طرح می دهد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهری بندرعباس همچنین در گفتگویی آخرین وضعیت طرح BRT و اجرای آن در شهر بندرعباس به ذکر دلایلی از جمع آوری ایستگاه هاب احداث شده پرداخته و آن را تشریح کرد.
عبدالحسین ارجمند درباره طرح BRT که در سال ۹۶ در راستای مصوبات شورای ترافیک مطرح شد اظهار کرد: طرح احداث BRT طرحی جامع است و شهرداری اجرای آن را شروع کرد، تعدادی اتوبوس خریداری و برای چند موضوع قرارداد بسته شد که یکی از این موضوعات احداث ایستگاهها بود.
وی ادامه داد: ادامه طرح با توجه به افزایش نرخی که در آن سالها بوجود آمد و با توجه به نقدینگی شهرداری و موضوعاتی که در روند تاخیر پروژه پیش آمد از جمله تغییراتی که در معابر پیش آمد و موضوعات کاربریهای جدیدی شکل گرفت باعث معطل ماندن قسمتهایی از کار شد اما اخیرا برای کارشناسی موضوع ورود کردیم.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان خبرهای را از مناطق مختلف هم بهصورت تئوری هم بهصورت حضوری در محل وارد موضوع کردیم، بیان کرد: طبق کارشناسیهای انجام شده این نتیجه حاصل شد که در حال حاضر ادامه این طرح با توجه به شرایط موجود به صلاح نیست و پیشنهاد شد که در حال حاضر از وضعیت اتوبوسها و ایستگاهها برای حمل و نقل استفاده کرده و ایستگاهها را برای خطوط جدید جابجا کنیم، اتوبوسها به همین شکل فعالیت کرده و خدمات دهند تا نهایتا طرح BRTبا کارشناسی و مطالعه کاملتر و فراهم کردن یک سری زیر ساختهای اولیه به وقت خودش اجرا شود.
ارجمند تصریح کرد: در حال حاضر قرار بر این است که از ظرفیتهای موجود در حمل و نقل به شکل دیگری استفاده شود، این پیشنهاد را به شورا دادهایم و پس از اعلام نتیجه شورا، نسبت به جابجایی ایستگاهها اقدام کرده و خطوط جدید را تکمیل و اجرا خواهیم کرد که این ایستگاهها از معبر بلوار امام جمعآوری شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر پاسخ شورا هستیم، بعد از شورا این تصمیم باید در مراجع دیگر نیز تائید شود ولی نهایتا بحث بر اجرای (BRT) منتفی نیست چرا که یکی از نیاز های شهر است ولی این موضوع باید به موقع و با انجام زیرساختهای درست اجرا شود.