ندای هرمزگان – مرضیه دشتی
استاندار هرمزگان در آیین همایش مرز تماس که برای مدیران دستگاه های اجرایی استان برگزار شده بود، گفت: باید نظارت و سازکار در هر نهادی مشخص باشند و مدیران باید این سازکار را با مشارکت و جمع بندی تدارک ببینند و اساس هرگونه تحول و توسعه و تغییر را برپایه تبادل نظر و گفتگو قرار دهند.
به گزارش خبرنگار ندای هرمزگان، مهدی دوستی افزود: برگزاری چنین همایشی با هدف تکریم ارباب رجوع، شروع یک حرکت تا رسیدن به سازکار مناسب است.
وی بیان داشت: تکریم و احترام به ارباب رجوع جایگاه کمی پیدا کرده است و این را باید همیشه در نظر داشته باشیم که مردم ولی نعمت های ما هستند.
وی اظهار داشت: در دستگاه های دولتی بطور مثال کشاورزی ه درصد افراد شاغل در این اداره در مرز تماس با ارباب رجوع قرار دارند و خدمات ارائه می دهند که این شیوه و کیفیت خدمات دولتی را تعیین می کند.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان ادامه داد: آن چیزی که از صورت دولت میبینید، مرز تماس هست که می خواهیم بر این لایه تمرکز کنیم.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: از همه شما مدیران دستگاه های دولتی دعوت می کنم که در این حوزه کمک کنید.این همه برای اصلاح فرآیندها مشاور می گیریم و هزینه می کنیم، اما عملا به صورت کتاب یا پایان نامه هایی در کتابخانه استانداری خاک میخورد.
دوستی اضافه کرد: کارکنانی که در ادارات استان در مرز تماس قرار دارند، در خصوص ارائه خدمات بهتر و الکترونیک به استانداری پیشنهاد بدهند زیرا از آن استقبال می کنیم.
وی با اشاره به اینکه قبول داریم در دوران شیوع بیماری کرونا خدمات کاهش پیدا کرد، گفت: باید در راستای خدمت به مردم عزیز استان خدمات بهتر و جدیدی اتفاق بیافتد.
وی عنوان کرد: باید این موضوع را هم مدنظر داشته باشیم که وقتی فردی در این گرمای طاقت فرسای استان به اداره ای مراجعه می کند و با عدم حضور کارمندی مواجه می شود، ناراحت شود.
استاندار هرمزگان بیان کرد: شرایط کنونی ارائه خدمات در استان هرمزگان آنگونه که می گویند هم بد نیست اما باید بتوانیم تلاش خودمان را بیشتر کنیم.
وی در پایان سخنانش گفت: قصد داریم در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم، شبکه افراد در مرز تماس در دولت را ایجاد کنیم که به زودی فعالیت خود را آغاز می کند و سعی خواهیم کرد هر 6ماه یکبار اینگونه برنامه ها ادامه داشته باشد.
اگر مدیری در حاکمیت اسلامی خطایی کند،می گویند حکومت دچار خطا شده است.
مشاور استاندار هرمزگان در امور فرهنگی نیز در این همایش با اشاره به اینکه شرط تحقق معرفت در ارائه اعتقادی خدمت به مردم، بصیرت است، بیان داشت: اگر مدیری در حاکمیت اسلامی خطایی کند، می گویند حکومت دچار خطا شده، پس باید در اجرای صحیح تکریم ارباب رجوع دقت لازم را داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر میرزایی افزود: امروزه موفقیت در گروی علم و فن است و برای موفقیت باید کارها را به صورت فنی پیش ببریم.
وی ادامه داد: مبانی اعتقادی در طرح تکریم ارباب رجوع شامل، اعتقاد به حضور به موقع و وقت شناسی، باور به خوشرویی و متانت رفتاری، اعتقاد به راهنمایی به موقع، ایمان به عدالت و انصاف و پرهیز از هرگونه تبعیض، ایمان به تلاش حداکثری و ارائه اطلاعات در انجام کارها، ایمان به خدمات در چهارچوب مقررات و جلوگیری از فساد اداری و اعتقاد به عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی می باشد.
وی عنوان کرد: باید در نظر داشته باشیم که دو اصل ایمان و معرفت از اصول موفقیت عرصه های خدمت و پیشرفت در همه زمینه هاست.
مردم در تفکرات توحیدی مشتری نیستند بلکه ولی نعمت ما هستند
حجت الاسلام و المسلمین سیدعباس تقوی ریاست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در همایش «مرز تماس» خاطرنشان کرد: مسئولان و مدیران نوکر مردم هستند اما مردم جامعه ایران مشتری نیستند و باید گفت کلمه مشتری برای نظام های بروکراسی متکی به تفکرات لیبرالی و نئولیبرالی به کارگرفته می شود.
حجت الاسلام و المسلمین تقوی با اشاره به تفکرات توحیدی مطالبی را عنوان کرد و گفت: در تفکرات توحیدی مردم ولی نعمت هستند و نه مشتری!
وی در بخش دیگری از سخنان اذعان داشت: آن هنگام که از سوار شدن مقام عالی در استانداری هرمزگان برپشت موتور به عنوان یک سوژه برای روزنامه ها و خبرگزاری ها عکس بگیریم و در گروه ها منتشر کنیم باید فاتحه خود و جامعه را بخوانیم و این مطلب بدین معناست که ما نتوانستیم با مردم رو راست باشیم و حس نوکری خودمان را به مردم برسانیم.
ریاست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان هرمزگان در ادامه سخنانش اظهار داشت: علت ساقط شدن حکومت ها در ادوارهای گذشته این بوده که مطالبات به حق مردم را ندادند.
وی گفت: زمانی که مدیران و بالادستی ها حق مردم را ادا نکنند به طور قطع هم مردم به کار رشوه دادن برای احقاق حق شان ادامه خواهند داد و این گونه افراد به سمت انحرافات روی آورده و در این میان گروه های باطل سوق پیدا می کند.
وی گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در ارتباط با تفکرات توحیدی، تنها سوالی که برایمان پیش می آید این است که آیا در جامعه فضای نقد و گفتگو هم وجود دارد؟ 83 درصد از کارکنان ارگان های مختلف در پاسخ به این سوال گفتند که ما جرات نداریم به مدیران ادارات مان بگوییم بالای چشمت ابرو است.
وی با اشاره به اینکه احساس عدالت مهمتر از اجرای عدالت است در ادامه گفت: آمارها نشان دهنده آن است که بالغ بر 91 درصد جوانان در دانشگاه ایران، احساس عدم برقراری عدالت می کنند.
ریاست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان هرمزگان گفت: وقتی نظام اداری ما با مبانی غیرتوحیدی آغشته شود قطعا در آن رشوه دادن و همچنین اخذ رشوه ، فساد اداری، پارتی بازی، بی عدالتی و…. در آن لحاظ می شود.