ندای هرمزگان – مرضیه دشتی
در ابتدای صبح با سرعت خود را به تابلوی ایستگاه اتوبوس میرسانم تا به موقع به محل کار برسم.البته از ایستگاه فقط تابلویش وجود دارد و چندین سال هست که بندرعباس در این گرمای طاقت فرسا فاقد ایستگاه است.
45 دقیقه ای میشود که منتظرم و هر از گاهی نگاه بر ساعت پشت دستم میاندازم و نگاه دیگر هم بر ابتدای بلوار که شاید از دور اتوبوس را ببینم، اما گویا خبری نیست که نیست!
تاب و قرار ندارم از اینکه از خانه بیرون آمده و بازهم باید دیر به محل کارم برسم، حسابی کلافه هستم. تصمیم میگیرم تا ایستگاه بعدی پیاده بروم، هنوز چند قدمی دور نشدهام که اتوبوس میرسد خود را به سرعت هر طور که شده داخل اتوبوس جا میکنم.
از سویی دیگر بعد از اتمام کار در ساعات غروب، باز هم همین اتفاق می افتد و با ورود اتوبوس در جایگاه با سرعت سوار می شوم زیرا اتوبوس شلوغ است و برخی شهروندان ایستاده و برخی نشستهاند. راننده با اینکه مسافر زیادی حتی بدون ماسک، سوار کرده اما با سرعت زیاد حرکت می کند و گویا تاخیر خود را میخواهد با افزایش سرعت جبران کند.
گرمای هوا در اتوبوس با این ازدحام جمعیت به شدت همه را کلافه کرده و گویا کسی حوصله حرف زدن با دیگری را هم ندارد و فقط با گلایه مندی از راننده تقاضا دارند کولر را روشن کند. راننده هم با عصبانیت پاسخ می دهد اگر کولر سالم بود که به خاطر خودمم که شده آن را روشن می کردم ولی خراب است!
این گلایه ها بارها از طریق تلفن پاسخگویی روزنامه ندای هرمزگان دریافت کرده ایم و شهروندان خواستار توجه ویژه به این موضوع شده اند.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی
یکی از شهروندان از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گلایه میکند و اینکه بیشتر اتوبوسهای شهری، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند یا اگر هم دارند از آنها استفاده نمیشود.
احمدی با گلایه از افزایش دمای هوا و تاخیر بسیار زیاد اتوبوس ها در ارائه خدمات رسانی و همچنین نبود ایستگاه مناسب برای انتظار مسافر، گفت: این مشکل زمان رسیدن به مقصد را برای مسافران طولانی میکند و از مسئولان میخواهیم تمهیداتی برای تردد سریعتر ناوگان حمل و نقل عمومی بیندیشند.
شهروند دیگری هم که ساکن منطقه چهچکور بندرعباس بود، از نامنظم بودن ساعت حرکت اتوبوسها به شدت انتقاد کرد و افزود: میانگین فاصله زمانی که شرکت اتوبوسرانی برای رانندگان مشخص کرده از طرف آنها به دلایل مختلف رعایت نمیشود که معطلی مردم را به دنبال دارد و خواستار نظارت جدی در این زمینه به ویژه در بحث اتوبوسها هستیم.
اتوبوسهایی که جوابگوی حجم مسافر نیست
یکی از ساکنان منطقه گلشهر بندرعباس نیز به خبرنگار ما گفت: تعداد سرویسهای این خط و بعضی خط های دیگر حوزه شهر کم است و به دلیل نبود ایستگاه در بعضی از خیابانها مردم مجبورند مسافت زیادی را پیاده روی کنند تا به تابلوی ایستگاه اتوبوس برسند زیرا جایگاهی در نظر گرفته نشده است.
این شهروند بندرعباسی افزود: برخی از اتوبوسها نیز بسیار فرسوده بوده و برخی اوقات هرچه اتوبوس جا دارد حتی بیشتر از ظرفیتشان، مسافر سوار می کنند و پروتکلهای بهداشتی هم اصلاً رعایت نمی شود.
برخی از مسافران حاضر در ایستگاه نیز درباره وضعیت خدمات دهی گلایه دارند و معتقدند اتوبوسها به موقع در ایستگاه حاضر نمیشوند و گاهی باید بیش از30 تا 40 دقیقه منتظر بمانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس نیز در پاسخ به این گلایه ها جوابیه ارسالی یک ماه پیش را بازخوانی کرد و حرف جدیدی در این باره مطرح نکرد. واکنشی که نشان می دهد در این مدت و با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان تغییری در خدمات دهی ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس ها رخ نداده است.
در جوابیه یک ماه پیش سازمان مذکور اینگونه ذکر شده بود که «در حال حاضر و به دلیل ماه پر خیر و برکت رمضان و همچنین در آستانه عید سعید فطر و نیز روزهای پایانی هفته، بسیاری از شهروندان ساعات بعد از افطار را برای خرید و رسیدگی به امور خود انتخاب میکنند که باعث افزایش تردد خصوصا در مرکز شهر میشود. این افزایش تردد، افزایش ترافیک و افزایش تقاضای سفرهای درون شهری با تاکسی و اتوبوس را به دنبال خواهد داشت.که با توجه به حجم بالای این تقاضاها و ترافیک مضاعف شهری، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در برخی ساعات امری طبیعی است. اما در خصوص گزارش خبرنگار روزنامه ندای هرمزگان باید گفت که در اینجا دو بحث مجزای تاکسی و اتوبوس مطرح است، در مورد اتوبوس ها این نکته قابل توجه است که در روزهای پایانی سال که اوج تردد و ازدحام در طول سال میباشد، سازمان با تمام ظرفیت و با برنامه ریزی و عملکرد خوب خدمات اتوبوسرانی مناسبی را ارائه داد که خوشبختانه هیچ گونه شکایت و یا عدم رضایت شهروندان را به دنبال نداشت.»
در ادامه این جوابیه آمده بود که:» اما در حال حاضر و با توجه به افزایش دمای هوا و نیاز به استفاده از کولر در وسایل نقلیه، تعدادی از اتوبوس ها نیاز به تعمیرات سرویس سرمایشی و اورهال دارند. که به دلیل نبود برخی از تجهیزات مورد نیاز و مناسب در بندرعباس و لزوم تامین از دیگر استانها، انجام این امر کمی با تاخیر مواجه شده است.از طرفی با بازگشایی مراکز علمی و تکلیف شهرداری از طرف مقامات ارشد حاکمیتی در استان مبنی بر اختصاص تعدادی از ناوگان اتوبوس به دانشگاه هرمزگان و کاسته شدن از ظرفیت موجود ناوگان اتوبوسرانی؛ در کمبود اتوبوس ها در ساعات پیک تردد بی تاثیر نبوده است. همچنین سازمان برای رفع مشکل تردد شهروندان گرامی از ساعت ۸ شب و با خنک شدن هوا نسبت به ساعات روز؛ اتوبوس هایی که کولر ندارند را نیز برای رفاه و عدم معطلی همشهریان وارد چرخه می کند و به این ترتیب تا ساعت ۱۱ شب ۲۵ دستگاه اتوبوس کار خدمات دهی را در بسیاری از نقاط اصلی شهر بر عهده دارند.»
در جوابیه این سازمان در خصوص مشکلات تاکسی ها نیز آمده:»موضوع دوم تاکسی های عمومی بندرعباس است، که علاوه بر فرسوده بودن و رسیدن سن ناوگان تاکسیرانی به ۱۴ سال شاهد ظرفیت محدود این ناوگان نیز هستیم، که سازمان حمل و نقل پیگیر دریافت تسهیلات کم بهره برای رانندگان جهت نوسازی و توسعه ناوگان تاکسیرانی میباشد. که به دلیل عدم توجه به سختی شغل تاکسیرانی، و عدم ارائه تسهیلات و خدمات مناسب به این قشر زحمتکش به تدریج از تعداد ناوگان کاسته میشود.اما، برای جبران کمبود تاکسی و تعداد محدود این ناوگان طی برنامه ریزی انجام شده توسط سازمان رانندگان زحمتکش موظف شده اند بصورت شیفتی تا ساعتی از شب به فعالیت خود ادامه دهند.»
با این اوصاف انتظار است، خدمات رسانی به مردم بندرعباس به دلیل شرایط آب هوایی با تدابیر ویژه در دستور کار قرار گیرد و اگر این مشکل از توان شهرداری چه به لحاظ مالی یا مسائل دیگر خارج است، دستگاه های تصمیم گیر نیز در این زمینه ورد کنند تا مردم در این خصوص آسیب نبینند.