ندای هرمزگان – کاظم گلخنی
در پی انتشار اخباری از مرگ یک سوخت بر در حوالی هشتبندی میناب و اعتراضاتی که برخی از اهالی که علت این حادثه را به تعقیب و شلیک پلیس نسبت دادند، پلیس هرمزگان با رد این ادعا اعلام کرد که این حادثه بر اثر ناتوانی راننده ی سوخت بر در کنترل خودرو رخ داده است
اما فرا تر از این حادثه باید نکات مهمی را اشاره کرد،مهم است بدانیم تا زمانی که سوخت بری قاچاق تعبیر می شود کماکان پلیس و دریابانی بدون اغماض و تعلل با این قانون شکنی برخورد خواهند کرد، این پدیده که ناشی از فقر و بیکاری تعبیر می شود برای برخی درآمدهای کلانی را در پی داشته است و سوخت بران با قانون شکنی و رانندگی خطرناک باعث تصادفات و مرگ خود و افراد بیگناهی زیادی شده اند.
پلیس و دریابانی استان در زمینه برخورد با پدیده قاچاق سوخت طی سال گذشته در سواحل و جاده ها متحمل خسارت مالی و جانی شده اند و ده شهید در این حوزه تقدیم کرده اند که اغلب آنها توسط قاچاق چیان سوخت به شهادت رسیده اند.
در مجموع با اینکه مرزبانی و پلیس همیشه حامی ساحل نشینان بوده اند و کاملا از شرایط زندگی ساحل نشینان با خبرند تلاش هایی جهت ایجاد اشتغال در سواحل شرق استان شده است اما برخی معتقدند این تلاش ناکافی از این رو قاچاق سوخت افراد را موجه جلوه می دهند، با این دیدگاه که البته مورد قبول قانون نیست تنها یک راهکار جهت جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند می ماند و آن تلاش نمایندگان هرمزگان در مجلس برای ساماندهی سوخت بری در سواحل هرمزگان است. لذا واجب است تا مجلس فکری عاجل نماید و تا رسیدن به وضعیت با ثبات اقتصادی و توسعه مناطق محروم هرمزگان موقتا پدیده سوخت بری همانند طرح رزاق بلوچستان ساماندهی شود .
اتفاقات اخیر واقعیت تلخی را عیان کرد که نشان از افزایش یافتن قاچاق سوخت و تلاش بیش از حد سوخت بران برای از دست ندادن چند گالن گازوییل به بهای کشتن و کشته شدن دارد .
از این رو بهتر است نمایندگان استان چاره ای اندیشه نمایند وگرنه تا زمانی که پدیده سوخت بری از نگاه قانون قاچاق محسوب می شود پلیس کماکان به وظیفه اش عمل خواهد کرد.