کاظم گلخنی
در حالی اولین جلسه ایده پردازی و تدوین اطلس جامع گردشگری با حضور صاحب نظران و اساتید دانشگاه در حوزه گردشگری در محل سالن جلسات موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس برگزار شد، که هنوز در حوزه خدمات رسانی به گردشگران مشکلاتی اساسی حتی در حد تردد دریایی بندرعباس به قشم هم دیده می شود.
طبق اعلام مدیرکل گردشگری استان، رویکردی که در اطلس جامع گردشگری دنبال میشود، این است که علاوه بر ارائه خدمات به جامعه هدف که گردشگران هستند، بخشی از محتوای آن نیز در اپلیکیشن ارگ هرمزگان مورداستفاده قرار می گیرد.
با این نگاه ، پس لازم است یک مشکل اساسی در حوزه های گردشگری استان را به اطلاع مدیرکل گردشگری هرمزگان برسانیم.
یکی از این موارد غریب، سوار کردن بیشتر از حد استاندارد در اتوبوس های دریایی مسیر بندرعباس به قشم است، به طوریکه مهمانداران بعضاً در نبود صندلی، مسافران را به اتاق کاپیتان هدایت می کنند یا صندلی محل خدمت خود را در اختیار مسافر قرار می دهند. اما عجیب تر این است که برخی لنج های فرسوده قدیمی و بزک شده ، به عنوان اتوبوس دریایی در این مسیر در حال فعالیت هستند.
در حالی که اتوبوس های دریایی در مدت چهل دقیقه مسافران را از اسکله شهید حقانی به اسکله شهید ذاکری قشم منتقل می کنند ،شاهد هستیم که لنج های فرسوده قدیمی و بزک شده هم با دریافت همان میزان کرایه اما باشرایطی سخت تر و در زمانی حتی بیشتر از یک ساعت در چرخه حمل مسافر قرار دارند که برای گردشگران خیلی خسته کننده و سئوال برانگیز است.
البته برای آنهایی که تا کنون سوار این لنج های سفید رنگ نشده اند، موضوع چندان اهمیتی ندارد. اما برای مسافرانی که از فرط دریا زدگی و نبود تهویه، مدام گلایه می کنند و مدام به فضای عرشه منتقل می شوند، این روش خدمات رسانی چندان مطلوب نیست و حداقل ترین امر در این خدمات رسانی این است که بلیط شناورهای بزک شده را با قیمتی متفاوت عرضه کنند تا مسافر یا گردشگر خود انتخاب نماید وهزینه کمتری برای زمان دیرتری که به مقصد می رسد به پردازد.
به هر صورت لازم دیدیم با توجه به اینکه این دست مشکلات مهم در نشست های حوزه گردشگری مورد توجه صاحب نظران و کارشناسان قرار نمی گیرد و شاید هم فراموش می شود، برای یادآوری و اینکه شاید برای اقدامی عملی، به عرض مسئولان برسانیم که خیلی از گردشگران و مردم بومی از این روش خدمات رسانی در مسیری پر تردد(بندر قشم) گلایه مند هستند.