گروه: اقتصادی
شماره روزنامه:3118
تاریخ :1397/10/20 ساعت 08:55:43
تعداد بازدید: 18
افزايش 16 ميليون ليتري ظرفيت توليد بنزين با افتتاح فاز سوم نفت ستاره خليج فارس
email pdf word plus minus reset color
معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: با ايجاد ظرفيت توليد 105 ميليون ليتري بنزين در کشور و متوسط مصرف روزانه 87 ميليون ليتري حاشيه امني براي ما به وجود آمده است به گونه اي که از مهر ماه امسال ديگر بنزين وارداتي به کشور نداشته ايم.

عکس اصلی خبر

به گزارش ايسنا، منطقه خليج فارس، عليرضا صادق آبادي در نشستي خبري که جهت راه اندازي فاز 3 پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس اظهار کرد: ميانگين توليد روزانه بنزين داخلي در سال 96 ميزان 67.28 ميليون ليتر و در سال 97 تا امروز اين ميزان به 87.95 ميليون ليتر در روز رسيده است، البته در سال گذشته فاز دوم نفت ستاره خليج فارس را نداشته و بيشترين حجم اورهال را داشتيم.

وي با بيان اينکه ميانگين ظرفيت توليد بنزين ما بين 95 تا 97 ميليون ليتر بوده و در تابستان که پيک مصرف بود توليد بنزين داخلي به حدود 97 ميليون ليتر رسيد، افزود: در حال حاضر بدون احتساب فاز سوم نفت ستاره خليج فارس ميانگين توليد بنزين پايه 95.95 ميليون ليتر است.

معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ادامه داد: در سال 96 توليد نفت کاز 94 ميليون ليتر بوده است، متوسط توليد بنزين يورو در سال 97 تاکنون 28 ميليون ليتر و متوسط توليد نفت گاز هم 200 ميليون ليتر است.

صادق آبادي با بيان اينکه نفت گاز تبريز سه ميليون ليتر به ظرقيت نفت گاز يورو اضافه کرد، تصريح کرد: همچنين 14 تا 16 ميليون ليتر نفت گاز يورو که در بندرعباس توسط نفت ستاره خليج فارس اضافه شده، ظرفيت نفت گاز يورو در کشور را به 40 ميليون ليتر افزايش داده است.

وي اضافه کرد: افق پيش روي ما اين است که تا پايان سال 12 ميليون ليتر نفت گاز يورو در نفت ستاره خليج فارس را داشته باشيم، بزرگترين پروژه در سال آينده نيز پالايشگاه اصفهان است که 16 ميليون ليتر به نفت گاز يورو کشور اضافه خواهد کرد.

معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به اينکه در پالايشگاه بندرعباس تمرکز ما بر روي توزيع نفت و گاز در بنادر اصلي کشور در استان هاي هرمزگان بوشهر و سيستان و بلوچستان است، عنوان کرد: مازاد توليد را پس از توزيع در بنادر اصلي کشور در استان هاي کرمان و فارس توزيع مي کنيم.

صادق آبادي با بيان اينکه متوسط مصرف بنزين موتور در کشور روزانه 87 ميليون ليتر است، خاطرنشان کرد: با اين ميزان حاشيه امني براي ما به وجود آمده است به گونه اي که از مهر ماه امسال ديگر بنزين وارداتي به کشور نداشته ايم.

وي با اشاره به اينکه اگر اصلاحي در الگوي مصرف بنزين نداشته باشيم مطمئنا خيلي زود تفاوت توليد و مصرف کم خواهد شد، بيان کرد: اگر اين ظرفيت 105 ميليون ليتر توليد و همچنين روند رشد مصرف ادامه داشته باشد در تابستان سال آينده حاشيه اطمينانم خوبي وجود نخواهد داشت و متاسفانه دوباره مجبور به وارد کردن بنزين خواهيم شد بنابراين اصلاح الگوي مصرف امري ضروري است.

معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با بيان اينکه بايد ترکيبي از انواع سياست هاي کاهش مصرف مانند ايجاد تنوع در سبد سوخت، گسترش حمل و نقل عمومي، استفاده از خودروهاي کم مصرف، تنوع خودروهاي هيبريد و... ميزان مصرف را کنترل کنيم، ابراز کرد: فاصله توليد و مصرف نفت گاز در بخش حمل و نقل در حد 15 تا 20 ميليون ليتر است که اين بخش هم نياز به نوسازي ناوگان فرسوده دارد.

صادق آبادي با اشاره به اينکه با به مدار آمدن واحدهاي پارس جنوبي ميزان گاز افزايش پيدا کرده و سهم سوخت مايع صنايع کاهش يافته که يکي از دلايل کاهش مصرف فرآورده هاي نفتي بوده است، اظهار کرد: اگر اين مسير را ادامه دهيم با رشد 7 درصد، در افق 1412 اگر ظرفيت 105 ميليون ليتر را حفظ کنيم و مصرف بنزين همينطور ادامه يابد تفاوت توليد و مصرف 190 ميليون ليتر در روز خواهد بود که بسيار قابل توجه است.

وي با بيان اينکه براي جبران اين کسري يا بايد سرمايه گذاري براي ساخت پالايشگاه شود يا به واردات روي آوريم، افزود: صرفا براي تاسيس يک پالايشگاه 57 ميليارد دلار سرمايه لازم است و اين ميزان با احتساب ساخت خطوط لوله و ديگر اقدامات به 100 ميليارد دلار سرمايه نيازمند خواهد شد، اگر نخواهيم اين ميزان تفاوت را از طريق سرمايه گذاري جبران کنيم و بخواهيم به واردات روي آوريم 100 ميليون ريال در روز نياز به واردات بنزين خوهيم داشت.

معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ادامه داد: سناريوي موجود امکان ادامه دادن ندارد، سرمايه گذاري براي ساخت پالايشگاه هم مشخص نيست که بتواند نياز مصرف کشور را برطرف کند، اگر به سمت سناريوي واردات هم حرکت کنيم علاوه بر خريد بنزين سرمايه زيادي براي ساخت اسکله در بنادر نياز داريم، الان که در موقعيتي قرار گرفتيم که به خودکفايي رسيده ايم بايد از اين فرصت براي اصلاح الگوي مصرف گام برداريم.

صادق آبادي تصريح کرد: اتحاديه اروپا براي کاهش مصرف بنزين به توليد خودرو ديزلي و بعد خودرو هيبريدي، هيبريدي پلاگين و برقي روي آورد، ما هم بايد با اين ظرفيت ها بتوانيم توليد ثروت کنيم و ساير سرمايه گذاي هايي که هم مي توانند توليد ناخالص ملي را بالا برده و هم اشتغال ايجاد مي کنند را بالا ببريم.

وي با تاکيد بر اينکه هيچگونه بدهي مالياتي نداريم چون درآمدمان مستقيم به خزانه واريز مي شود و اگر بدهي است ممکن است مربوط به قبل باشد، عنوان کرد: قاچاق پديده اي نيست که يک نهاد بتواند تنها با آن مقابله کند، کارگروهي که در کشور در اين زمينه تشکيل شده اعضاي مختلفي از ارگان هاي مختلف دارد، شرکت پالايش و پخش، گمرک، نيرو انتظامي، بنادر و دريانوردي، حمل و نقل جاده اي، وزارت اطلاعات و ... در آن دخالت دارند، حضور شرکت ملي پخش در اين کارگروه نيز به سبب دانش آن در شناخت فرآورده ها است، در تشخيص اين که اين فراورده يارانه اي هستند يا خير.

معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي خاطرنشان کرد: اينکه احجام قاچاق تا چه ميزان وجود دارد، من تا 40 ميليون ليتر در روز هم شنيده ام اما بايد توجه داشت که نمي شود گفت چه ميزان قاچاق انجام مي شود، چيزي را مي شود اندازه گرفت که در کنترل باشد.

صادق آبادي اضافه کرد: اگر روزانه 20 ميليون ليتر قاچاق سوخت انجام شود نياز به هزار نفتکش است، هزار نفتکش بايد روزانه در حال، بارگيري، تخليه، رفت و برگشت باشند، که مي شود بيش از 4 هزار نفتکش! يعني روزانه 5 هزار ناوگان مي روند و مي آيند تخليه و بارگيري مي کنند و کسي نمي فهمد؟ واضح است که اين ميزان قاچاق اصلا امکان عملياتي ندارد.


up email pdf word plus minus reset color
گروه: اقتصادی
شماره روزنامه: 3118
تاریخ :1397/10/20 ساعت 08:55:43
تعداد بازدید: 18
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی