گروه: اجتماعی
شماره روزنامه:3238
تاریخ :1398/06/13 ساعت 12:05:15
تعداد بازدید: 117
شروط آموزش و پرورش براي افزايش حقوق معلمان
email pdf word plus minus reset color
معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اينکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار 2000 ميليارد توماني 400 تا 600 هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه ميشود؟ گفت: نگاه ما توزيع يکسان پول بين معلمان نيست؛ آن چيزي هم که گفته شده در مجموع و به طور کلي بيان شده، نه اينکه براي تک تک معلمها اين اتفاق بيافتد. در مجموع يک افزايشي صورت ميگيرد؛ ولي براي کساني که صاحب امتياز و صلاحيتها هستند.

عکس اصلی خبر

   علي الهيار ترکمن در گفتوگو با ايسنا، توضيحاتي درباره رتبه بندي فرهنگيان و افزايش 10 درصدي بودجه آن ارائه و اظهار کرد: 1800 ميليارد تومان از بودجه رتبهبندي ابلاغ شده بود و سازمان برنامه اعلام کرد 10 درصد ديگر هم تخصيص ميدهند که به همان 2000 ميليارد تومان خواهد رسيد. در واقع اين 2000 ميليارد تومان ابلاغ شده ولي هنوز تخصيص نيافته است.

   وي افزود: طرح را در کميسيون اجتماعي دولت دنبال و تلاش ميکنيم تا بتوانيم آن را به جريان بياندازيم و مصوبه را از دولت گرفته و احکام را اجرايي کنيم.

  به گفته معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در سال 94 دولت مصوبهاي را گذراند و اجازه رتبهبندي حرفهاي را داد. پولي که در سالهاي 94 و 95 گرفتيم به 5000  ميليارد تومان رسيد و با افزايشهاي سنواتي بعدي تا 98 به 7000 ميلياردتومان رسيده که اگر اين 2000 ميليارد هم اضافه شود براي رتبه بندي 9000 ميليارد تومان بودجه داريم.

   الهيار ادامه داد: مصوبهاي که از دولت خواهيم گرفت نحوه کار ما را مشخص ميکند. فرهنگيان در گروههاي حرفهاي طبقه بندي ميشوند. رتبه بندي فرايند علمي است و اصلا هدف افزايش حقوق ندارد گرچه يکي از کارکردهاي آن افزايش حقوق است. هدف اصلي رتبه بندي ارتقاي کيفيت و رسيدن به اين نقطه است که يک معلم براي کسب به مشوقها يکسري صلاحيتها و ويژگيهايي را در خود ايجاد کند و مکانيزمهاي خودتنظيمي داشه باشد. اين امر موجب افزايش مشارکت فعال در فرايند آموزش شده و از اين طريق هم کيفيت کار افزايش مييابد و هم نحوه مديريت منابع انساني تسهيل ميشود. معلم در قبال اين عملکرد به يکسري مشوقهاي مادي و غيرمادي دست مييابد که افزايش حقوق از آن جمله است.

   وي با بيان اينکه مطالعات مربوط از مدتها قبل شروع شده و  معلمان بر اساس ارزيابي شرايط موجود در گروههايي قرار مي گيرند گفت: همه معلمان در گروه اول قرار ميگيرند اما براي رفتن به گروه دوم تا چهارم بايد شرايط لازم را کسب کنند. رتبه بندي همانند فرايند جذب هيئت علمي در دانشگاه و ارتقاء به استادياري و دانشياري است.

   معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اينکه به اين ترتيب آيا همه فرهنگيان شامل رتبه بندي ميشوند؟ گفت: ما پايه را روي چيزي که الان هست ميگذاريم؛ اما معلمان بايد براي افزايش، شرايط لازم را داشته باشند تا بتوانند پول بيشتري را دريافت کنند. به عبارت ديگر پايه را روي سال 94 ميگذاريم و براي رتبه بندي جديد با توجه به شرايطي که فرهنگيان کسب ميکنند که قطعا بايد همينطور باشد؛ بودجه را توزيع و کمک ميکنيم شرايط ارتقا را کسب کنند و از اين پول هم بيشتر بهره مند شوند. قطعا نميخواهيم با نگاه معيشتي و صرفا افزايش حقوق به موضوع نگاه کنيم. خود فرهنگيان هم بايد کمک کنند تا رتبه بندي وارد فرايند علمي شود و اولين زمينه مديريت علمي منابع انساني را شکل دهيم.

   الهيار درباره ضرورت تصويب اين طرح در مجلس اظهار کرد: قرار بر اين شده با توجه به اختيارات دولت، رتبه بندي را در دولت مصوب و براي اول مهر اجرا کنيم. اگر نمايندگان ملاحظهاي داشتند به دولت اعلام کنند تا دولت تصميم بعدي خودش را بگيرد؛ اگر هم مشکلي نداشت همان مصوبه مبناي کار بشود و طبق آن حرکت کنيم. در اين مدت کار را روي يکسري اصول علمي پيش برديم که تصور ميکنم  نظر نمايندگان را هم تامين ميکند.

    وي در پاسخ به اينکه آيا در اين زمان اندک  باقي مانده به اول مهر فرصت تصويب و اجرا وجود دارد؟ عنوان کرد: بايد صبر کنيم دستورالعمل برسد؛ اگر فرآيند تصويب شروع شود تا قبل از 20 شهريور هم ميتوانيم دستورالعمل را ابلاغ کنيم.

    معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درپاسخ به اينکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار 2000 ميليارد توماني 400 تا 600 هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه ميشود؟ اظهار کرد: نگاه ما توزيع يکسان پول بين معلمان نيست؛ آن چيزي هم که گفته شده در مجموع و به طور کلي، بيان شده نه اينکه براي تک تک معلم ها اين اتفاق بيافتد. در مجموع يک افزايشي صورت ميگيرد؛ ولي براي کساني  که صاحب امتياز و صلاحيتها هستند.

الهيار افزود: به صراحت بگويم نه در دولت و آموزش و پرورش و نه نمايندگان مجلس هيچ نگاه معيشتي نسبت به رتبه بندي نداريم. رتبه بندي فرهنگيان را بر اساس شرايط عمومي و اختصاصي شان رتبه بندي کرديم. در شرايط عمومي مواردي چون سابقه، تجربه، مدرک تحصيلي، نمرههاي ارزشيابي، ميزان قبولي در کلاس و هر آنچه به عملکردشان برميگردد لحاظ شده است. در شرايط اختصاصي هم فعاليتهاي علمي و حرفهاي، شرکت در همايشها، تاليف کتاب و مقاله، اختراع، نوآوري و ... پيش بيني شده است.

   وي تصريح کرد: کار بسيار مبنايي انجام گرفته و طبق کار مشترکي با سازمان امور استخدامي و سازمان برنامه و کاملا با اصول علمي جلو ميرويم که اين امر قطعا مشارکت و همراهي فرهنگيان را ميطلبد که ما را براي مديريت علمي منابع در آموزش و پرورش کمک کنند.


up email pdf word plus minus reset color
گروه: اجتماعی
شماره روزنامه: 3238
تاریخ :1398/06/13 ساعت 12:05:15
تعداد بازدید: 117
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی