گروه: اقتصادی
شماره روزنامه:3079
تاریخ :1397/08/15 ساعت 08:56:49
تعداد بازدید: 41
پازل «ريل - بندر» براي پشتيباني از بانکرينگ در بندر شهيد رجايي تکميل شد
email pdf word plus minus reset color
مديرکل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان از راه اندازي آزمايشي ترمينال جديد ريلي نفتي(محوطه اختصاصي ريلي) در بندر شهيد رجايي براي توسعه حمل ريلي فرآورده هاي نفتي و گسترش زيرساخت هاي «ريل-بندر» خبر داد.

عکس اصلی خبر

به گزارش روابط عمومي اداره کل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان، «اله مراد عفيفي پور» با اشاره به اهميت فوق العاده توسعه شبکه ريلي در بنادر کشور و توسعه زيرساخت هاي ريل - بندر، اظهار داشت: اين موضوع همواره مورد تاکيد مسئولان کشوري، مديران سازماني و بخش هاي اقتصادي بوده و در اهداف برنامه هاي پنج ساله و چشم انداز توسعه نيز لحاظ شده است.

وي مزاياي حمل و نقل ريلي نسبت به حمل و نقل جاده اي در امور حمل و نقل انبوه به خصوص در مسافت هاي طولاني را برشمرد و با اشاره به سهم تعيين کننده آن در توليد ناخالص ملي و نقش پيش نياز آن در توسعه بخش هاي مختلف اقتصادي اجتماعي، افزود: توسعه حمل و نقل ريلي باعث اشتغالزايي بالا، کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژي (به ويژه گازوييل)، ايمني فوق العاده بالا، جلوگيري از آسيب به زيرساخت هاي جاده اي و تلطيف محيط زيست به دليل مصرف سوخت فسيلي کمتر مي شود که تاثير قابل توجهي در کاهش قيمت تمام شده کالا و افزايش رقابت پذيري در بنادر دارد. از سوي ديگر، هرچه قيمت سوخت به قيمت واقعي خود نزديکتر شود، صرفه و مزيت اقتصادي حمل و نقل ريلي در همسنجي با جاده، بيشتر خواهد شد.

عفيفي پور با اشاره به متصل نبودن شانتينگ يارد(محوطه اختصاصي ريلي) شمالي بندر از طريق خطوط انتقال به مخازن بندر خليج فارس طي ساليان گذشته، گفت: اين محدوديت در حمل فرآورده هاي نفتي صادراتي و ترانزيتي در منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي باعث مي شد تا با انجام عمليات مجدد، از حمل زميني جهت انتقال فرآورده ها به مخازن استفاده
شود.

به گفته مديرکل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان، کسري هاي چند باره، تخليه و بارگيري مضاعف، ايجاد ترافيک در مسير درب ورودي، کاهش ايمني مسير تردد، مشکلات تخليه کاميوني به مخازن و کندي عمليات تخليه از جمله عوامل محدوديت آفريني بود که با ايجاد ترمينال ريلي نفتي جديد، مرتفع مي شود.

وي در ادامه اضافه کرد: زيرساخت ريلي اين پايانه پيشتر به عنوان پارکينگ واگن ها استفاده مي شد، که هم اکنون با تغييرات ايجاد شده و فراهم نمودن اين امکان، اين تاسيسات از توان تخليه ماهانه 222 هزار متر مکعب و سالانه حدود دو ميليون و 664 هزار متر مکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمده اي از فعاليت هاي بانکرينگ در بندرخليج فارس را در بر مي گيرد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: فرآورده هاي تخليه شده از طريق خطوط لوله و سيستم پمپاژ نصب شده در ترمينال ريلي نفتي و از طريق شبکه خطوط لوله بندر خليج فارس امکان تخليه واگن به تمامي مخازن متصل به اين شبکه را فراهم نموده است.

وي افزود: به صورت همزمان مي توان 44 واگن مخزن دار را با نرخ تخليه حدود 350 متر مکعب در ساعت  تخليه کرد؛ همچنين، دو دستگاه ديگ بخار نصب شده بر روي واگن امکان گرم نمودن فرآورده ها را نيز فراهم خواهد کرد.

مديرکل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان خاطرنشان کرد: صاحبان كالا در حال حاضر براي فرآورده هاي صادراتي و ترانزيتي که امکان حمل ريلي به بندر شهيد رجايي دارند، مي توانند از اين تسهيلات براي تخليه واگن هاي مخزن دار استفاده كنند.

عفيفي پور با اشاره به آغاز بکار آزمايشي اين ترمينال ريلي، گفت: نخستين محموله نفت کوره توليدي پالايشگاه اصفهان در قالب 17 واگن مخزن دار با حجم 950 تن امروز وارد بندر شهيد رجايي شد که اين فرآورده در عمليات بانکرينگ و سوخت رساني به کشتي ها مورداستفاده قرار مي گيرد.

 وي در پايان اظهار داشت: از اين پس تمامي پالايشگاه هاي کشور که به خط ريل وصل هستند، مستقيم به بندر شهيدرجايي دسترسي دارند و اين يک تحول و مزيت بزرگ محسوب مي شود.


up email pdf word plus minus reset color
گروه: اقتصادی
شماره روزنامه: 3079
تاریخ :1397/08/15 ساعت 08:56:49
تعداد بازدید: 41
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی