گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه:3048
تاریخ :1397/06/31 ساعت 09:26:02
تعداد بازدید: 68
پايان کارگاه فيلمسازي خلاق ويژه چهارمين جشنواره دريا
email pdf word plus minus reset color
کارگاه فيلمسازي چهارمين جشنواره ملي فيلم دانشجويي دريا با ورک شاپ بازيگري سينما به کار خود پايان داد.

عکس اصلی خبر

علي قراگوزلو و زبيده گردکاني (نداي هرمزگان) 

همزمان با اتمام دوره ي فشرده بازيگري سينما، کارگاه هاي چهارمين جشنواره فيلم دانشجويي و دانش آموزي دريا، در روز دوشنبه 26/06/1397 در سالن اجتماعات محيط زيست هرمزگان به پايان رسيد.

اين کارگاه ها که با پيشنهاد و حمايت بنفشه ابراهيمي(رئيس شرکت سينمايي «سينماگران مستقل پيشرو هرمز») برگزار گرديد، سه گفت و گوي کاملا تخصصيِ سينما را به مدت 4 روز در دل خود جاي داد.

کارگاه فيلمنامه و کارگرداني

نخستين کارگاه با عنوان «مباني فيلمنامه نويسي و کارگرداني» که تدريس آن را استاد محمدرضا رکن الديني به عهده داشتند، در روز جمعه، از ساعت 16:00 الي 20:15 با حضور 29 نفر در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان برگزار گرديد.

در اين کارگاه، محمدرضا رکن الديني اصول ابتدايي فيلمنامه نويسي و کارگرداني را بيان کردند.

در اين بخش حدود يک ساعت درباره «موضوع»، «ايده» و «طرح» صحبت شد. سپس رکن الديني از هنرجويان دوره خواست تا موضوعات خود را بنويسند. بعد از انجام اين کار و خوانده شدن نوشته هاي شرکت کننده گان توسط مدرس، مجددا درباره «موضوع» توضيحاتي داده شد.

پس از استراحتي کوتاه، دنباله ي مطالب بيان شده، پي گرفته شد و اين بار هنرجويان «ايده» هاي خود را در نسبت با موضوع پيدا کردند.

مهمترين بخش مباني فيلمنامه، نوشتن طرح بود. در اين قسمت شيوه ي صحيح نوشتن طرح به شرکت کننده گان آموزش داده شد. 

 در ادامه مباحثي درباره ي کارگرداني بيان گرديد.

بيشتر مباحث درباره شناخت انواع نماها و البته مهتر از آن، کارکردشان بود. رکن الديني در اين حوزه، درباره اهميت «کلوز آپ»، کارکرد «مديوم شات» و ضرورت نماي باز و يا «لانگ شات» توضيح دادند. البته پيش از ورود به اين بحث، در خصوص «نما» يا «پلان» دقايقي با هنرجويان گفت و گو انجام گرديد.

تعريف ارتفاع و زواياي دوربين از ديگر مباحث کارگاه فيلمسازي بود.

در دنباله، فيلم کوتاه «2با2» ساخته ي بابک انوري نمايش داده شد و رکن الديني، شيوه ي کارگرداني اين فيلم را تحليل نموده و شرکت کننده گان، با ايشان درباره ي فيلم به گفت و گو پرداختند.

فيلم با ورود مردي به يک کلاس با دوازده دانشاموز شروع ميشود. مدير مدرسه با بلندگوي ساختمان اعلام ميکند که از امروز تغييراتي در درسها رخ خواهد داد و از دانش آموزان ميخواهد به تمام دستورالعمل هاي معلم خود گوش کنند.

معلم درس را با نوشتن «5=2+2» روي تخته سياه شروع ميکند. زمانيکه کودکان به او اعتراض ميکنند، آنها را ساکت کرده و خواهان رعايت نظم ميشود. در نهايت با کشته شدن دانشآموز معترض به دست ممتازها، ديگر کسي به درس جديد اعتراض نميکند.

بيشتر گفت و گوها پيرامون شيوه مونتاژ و شخصيت پردازي از طريق دوربين و صدا انجام شد. 

سپس رکن الديني هنرجويان را به دريافت معناي شخصي شان از فيلم ترغيب کرد.

در پايان کارگاه محمدرضا رکن الديني در پاسخ به سوالي از سوي يک هنرجو که از ايشان خواسته بودند بهترين کارگردان سينما را نام ببرد، گفت: «بهترين فيلمساز دنيا خودِ شما هستيد. سعي کنيد تاثير بگيريد و تاثير بگذاريد؛ تقليد جايي در فيلمسازي شما نخواهد داشت. نگاه شخصي تان را به دنيا صادر کنيد و پيشنهاد بدهيد.»

کارگاه شناخت تصوير برداري:

 در ادامه ي برگزاري کارگاه ها اي که کارگروه بخش فيلم چهارمين دوره ي «جشنواره ي ملي فيلم کوتاه و عکس دانشجويي» براي داوطلبان شرکت در اين جشنواره تدارک ديده بودند، از ساعت 16:00 روز شنبه، کارگاهِ «آشنايي با تصويربرداري» با حضور استاد «رهبر امام دادي» در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان برگزار گرديد.

 امام دادي، چه گونه گي لِوِل کردن سه پايه، فوکوس کردن، وايت بالانس، نقطه ي طلايي، شاتر، ديافراگم و انواع حرکات، از جمله: پن و تيلت را به شرکت کننده گان آموزاندند و همچنين آنان را با انواع لنز آشنا کردند.

در هر بخش از تدريس، همه ي شرکت کننده گان پشت دوربين رفته و شخصا موارد مطرح شده را انجام دادند.

کارگاه بازيگري سينما :

در روز يکشنبه، 25/6/1397 کارگاه «بازيگري» با حضور استاد «شقايق نوروزي» برگزار شد. اين کارگاه از ساعت 16:00 الي 20:00 در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان برگزار گرديد.

شقايق نوروزي، ابتدا درباره ي جنبه ي اخلاقي هنر و بازيگري صحبت کردند و هنرمندان بزرگ را اخلاق گرا، آرمان گرا و آزادي خواه ناميدند. سپس، تمرين هاي بدني اي را براي شرکت کننده گان در نظر گرفته و درباره ي آگاهي از بدن خويش، بدن هاي سرکوب شده و رابطه ي ميان ذهن و بدن صحبت کردند.

در ادامه، پيشينه ي مختصر اي از بازيگري را بيان کرده و شيوه هاي بازيگري را به دو دسته ي اصلي آمريکايي و اروپايي تقسيم کردند. در دنباله، فيلم «اتوبوسي به نام هوس» ساخته ي اليا کازان و «پدرخوانده» ساخته ي فرانسيس فورد کاپولا را پخش کرده و درباره ي سبک «متد اکتينگ» صحبت کردند.

 در روز دوم از هنرجويان خواسته شد تا دو به دو برابر يکديگر قرار گرفته و بخش هايي از فيلم اتوبوسي به نام هوس را بازي کنند.

تقريبا همه ي هنرجويان با حضور در برابر دوربين به ايفاي نقش پرداختند.

کارگاه بازيگري سينما از جذاب ترين کارگاه هاي دوره ي فيلمسازي بود. 

کارگاه هاي بخش فيلم چهارمين جشنواره ملي فيلم و عکس دريا به همت سيد محمد علي حسيني و بنفشه ابراهيمي (رئيس هيئت مديره شرکت سينمايي «سينماگران مستقل پيشرو هرمز») و با همکاري سينماگران هستي شناس هرمز، دانشگاه هرمزگان و اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان که برگزاري اش از روز جمعه 23/06/1397 آغاز شده بود، در روز 2 شنبه 26/06/1397 در سالن اجتماعات محيط زيست به پايان رسيد.

مطابق برنامه ي اعلام شده، دانش آموزان و دانشجويان از سي و يکم شهريور ساخت فيلم هاي شان را آغاز؛ و تا هشتم مهر فيلم ها را به کارگروه برگزاري بخش فيلم، ارائه خواهند کرد.



up email pdf word plus minus reset color
گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه: 3048
تاریخ :1397/06/31 ساعت 09:26:02
تعداد بازدید: 68
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی