گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه:2934
تاریخ :1396/11/17 ساعت 09:12:51
تعداد بازدید: 68
گزارشی از اکران فیلم «اتاق تاریک»
email pdf word plus minus reset color
فیلم «اتاق تاریک» در روز نخست جشنواره فیلم فجر در بندرعباس در سینما ستاره شهر به نمایش در آمد و در این گزارش به صورت اختصاصی به نقد فیلم «اتاق تاریک» از نگاه کارشناسان امر می پردازیم.

عکس اصلی خبر

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، روح الله حجازی بعد از تجربه‌ ساخت فیلم‌هایی از قبیل زندگی مشترک آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و تله فیلم‌های «ستاره» و «سپیده» با دغدغه هایی همچون زندگی زناشویی، تربیت کودکان و معضلات آن، این بار هم در فیلم اتاق تاریک به سراغ موضوعی مشابه رفته که می‌توان گفت به پختگی خوبی نیز رسیده است.

اتاق تاریک یکی از فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است و در ادامه نقد فیلم‌های جشنواره فجر، به سراغ آن رفته‌ایم.

معرفی فیلم

اتاق تاریک درباره یک خانواده سه نفره است که ساره بیات و ساعد سهیلی (در نقش زن و شوهر که باهم اختلاف سنی دارند) و علیرضا میرسالاري (در نقش فرزند خردسال آنها) این خانواده را شکل می‌دهند. ساره بيات، ساعد سهيلی، اميررضا رنجبران، مرواريد كاشيان، محمد امامی، رضا احمدى، ژيلا دايی با معرفی سيد عليرضا ميرسالارى بازيگران «اتاق تاريك» هستند.

نقد فنی فیلم

یک منتقد سینما تصریح کرد: این اثر همچون آثار قبلی حجازی در راستای آن است آنچنانی نمی افتد اما مخاطب می خواهد معمایی را حل کند و از پلان اول فیلم با یک معما آغاز می شود.

عبدالله خداکریمی در گفت و گو با ایسنا، منطقه خلیج فارس، افزود: گم شدن کودک در ابتدای فیلم همان گم شدن ارتباط است و اتاق تاریک همان ذهنیت این افراد است که در آن ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه کارگردان، مسائل فیزیکی اتاق تاریک را به مساله ای ذهنی تبدیل کرده است، تصریح کرد: بچه در این فیلم اتفاقی برایش می افتد و خانواده به دنبال حل آن است و در اتاق تاریک ذهن خود باید آن را حل کنند.

خداکریمی با بیان اینکه این موضوع یک لایه زیرین دارد و در روال فیلم این لایه نیز در حال برطرف شدن است، اضافه کرد: فیلم کاملأ معماگونه است اما کار پیچیده ای در آن نیست و آن کودک است که معما را حل می کند زیرا خانواده دنبال پیچیدگی های ذهنی خودشان است.

یک منتقد سینما با اشاره به اینکه این فیلم به تمام پیچیدگی های پاسخ می دهد اما خانواده تصور نمی کنند امکان دارد خلاف تصورشان اتفای افتاده باشد، ادامه داد: در انتهای فیلم با وجود پایان باز مشخص می شود که در این فیلم آن تصور خانواده اتفاق آن چنانی نیفتاده است و باعث می شود که خانواده به مشکلات خودشان پی ببرند.

خداکریمی با بیان اینکه در این فییلم به برخی حواشی که ارتباطی با موضوع نداشت همچون داروی قاچاق پرداخته شده بود، عنوان کرد: ای کاش به جای این بحث جانبی تنها به اصل قضیه پرداخته می شد گرچه اختلاف سنی زن و مرد یکسری اختلافات به بار می آورد اما چندان بر روی مشکلات گفته شده بر روی فیلم تأثیر ندارد.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه با وجود مترجم بودن زن در فیلم اما فرهیختگی در رفتارش نمی بینیم، تصریح کرد: یکسری نواقص در این فیلم دیده شده که احتمالا به دلیل بعد دادن به شخصیت افراد احتمالا قرار داده شده بود.

وی در پایان در خصوص احتمال کسب جوایز بخش سودای سیمرغ توسط فیلم اتاق تاریک گفت: باید مشاهده کرد سایر فیلم ها چگونه بوده و آیا اتاق تاریک شانس رقابت دارد یا خیر اما می توان گفت از فیلم های مطرح این بخش خواهد بود.

نقد موضوعی فیلم

یک کارشناس حوزه اجتماعی گفت: اختلالات رفتاری پدر از دوران کودکی تا نداشتن فرهنگ آپارتمان نشینی در فیلم اتاق تاریک دیده شد و فیلم مانند آشی بود که کارگردان از همه مواد استفاده کرده بود و اتفاقا آش خومشزه ای شده بود.

منصور اخلاقی پور در گفت و گو با ایسنا، منطقه خلیج فارس، افزود: فیلم توجه خاصی به مجموع مسائل اجتماعی که تا چند سال گذشته تابو بود، توجه ویژه ای کرده بود.

وی با بیان اینکه این فیلم توانسته بود انتظارات را به خوبی به جا بیاورد، تصریح کرد: با توجه به فرصت اندک از پرداختن به برخی حواشی جلوگیری کرده بود هرچند به برخی دیگر اشاره کرده بود.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه کارگردان سعی کرده بود به مسائل و مشکلات مربوط به ازدواج معکوس بپردازد، اضافه کرد: محور فیلم ازدواج معکوس بود و در پی آن به حواشی مدنظر پرداخته بود گرچه تنها به جنبه های منفی آن پرداخته و از جنبه های مثبتش غافل شده بود.

اخلاقی پور با بیان اینکه تلاش کارگردان بر این بود به حواشی دیگر خانواده ها بپردازد، عنوان کرد: بیشترین آسیبی که خانواده ها به ویژه خانواده های جوان با آن مواجه می شوند و منرج به طلاق می شود در پنج سال اول است که در جامعه ایرانی به 70 درصد می رسد.

وی با اشاره به اینکه عدم تفاهم یکی از عوامل این طلاق است، اضافه کرد: طلاق عاطفی در ازدواج معکوس به وفور یاد می شود و به نوعی انسان ها با هم زندگی می کنند اما از لحاظ احساسی به یکدیگر میلی ندارند.

این کارشناس اجتماعی افزود: در مجموع این فیلم کودک بازیگر محوری بود و فیلم با پایان بازش گرچه متخصصین متوجه هدف کارگردان شدند اما مخاطب عادی شاید به برداشت اصلی نپردازد.

اخلاقی پور ادامه داد: اختلالات رفتاری پدر از دوران کودکی تا نداشتن فرهنگ آپارتمان نشینی در این فیلم دیده شد و فیلم مانند آشی بود که کارگردان از همه مواد استفاده کرده بود و اتفاقا آش خومشزه ای شده بود.

طبق مشاهدات ، اتاق تاریک توانسته بود رضایت نسبی اغلب بینندگانش در نظرسنجی را بدست آورد و صندوق متوسط نسبت به دو صندوق خوب و ضعیف از آرای بیشتری برخوردار بود.


up email pdf word plus minus reset color
گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه: 2934
تاریخ :1396/11/17 ساعت 09:12:51
تعداد بازدید: 68
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی