گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه:3450
تاریخ :1399/05/11 ساعت 10:40:16
تعداد بازدید: 84
یک ترانه سرای هرمزگانی: بازآفرینی به فرهنگی های بومی اصالت می بخشد
email pdf word plus minus reset color
دومین نشست مجازی انجمن قصه گویی شاخه هرمزگان توسط ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی استان و با حضور مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی و کارشناس هنری و سینمایی حوزه هنری و قریب به ۳۸ مربی فرهنگی هنری و ادبی سراسر استان برگزار شد.

عکس اصلی خبر

به گفته مسئول انجمن قصه گویی استان هرمزگان این  نشست با هدف شناخت اصولی و آموزش شیوه های بازآفرینی در قصه ها به شکل یک کارگاه چهار جلسه ای مجازی برنامه ریزی شده است .

ناهید پذیرایی افزود: شرکت کنندگان در این سلسه نشست ها در  پایان به قصه های بازآفریده و مناسب نقل دست خواهند یافت و خود را برای بیست و سومین جشنواره قصه گویی استانی آماده می کنند .

مجید ذاکری، ترانه سرای هرمزگان در ابتدای این نشست، از ارسال فایل های صوتی قصه گویان از کتاب «مرغابی کارلینه» نوشته تیلده میشلز نقاط قوت و ضعف آثار را بررسی کرد .

این ترانه سرای هرمزگانی با تاکید بر اهمیت جایگاه باور پذیری در قصه گویی اظهار کرد: کودک و نوجوان امروزی درک متفاوتی از قصه گویی دارد و یک قصه گوی ماهر با افزایش باور پذیری در قصه تاثیر بیشتری بر مخاطب خود می گذارد .

ذاکری افزود: یک قصه گوی خوب با کلامش اعجاز می کند و باید شور و هیجان را به گونه ای به مخاطب تزریق کند و او را مسحور قصه خود نماید، که مخاطب لحظه ای از قصه غافل نشود .

این نویسنده هرمزگانی با اشاره به آفرینش گری قصه گو بیان کرد: تنها زمانی صمیمیت در جریان قصه گویی اتفاق می افتد که قصه گو درک درستی از قصه و مخاطبش داشته باشد.ذاکری با اشاره به اهمیت ورودی قصه گویی اظهار کرد: شروع خوب در قصه گویی راز موفقیت یک قصه گوست و در واقع این گونه می توان مخاطب را در جریان قصه گویی با خود همراه ساخت .

وی همچنین اضافه کرد: نه تنها شروع قصه گویی مهم است بلکه پایان بندی هم جایگاه مهمی دارد و در واقع تاثیر گذاری قصه گویی در آنجا رقم می خورد .

ذاکری در همین رابطه عنوان کرد: دیگر زمان نرسیدن کلاغ به خانه اش گذشته است؛ یک قصه گویی توانمند  آن چنان در پایان قصه گویی ضربه نهایی را می زند که پیام قصه تا همیشه در ذهن مخاطب حک شود .

وی همچنین با اشاره به شیوه صحیح بازآفرینی اظهار کرد: قصه گو برای بازآفرینی باید درک درستی از قصه داشته باشد و در واقع کم و زیاد کردن روایت ها بازآفرینی نیست .

این پژوهشگر ادبیات بومی گفت: در بازآفرینی باید حق مطلب ادا شود و قصه گو باید به شخصیت ها هویت ببخشد و  متناسب با هر شخصیت دیالوگ ها راتنظیم شود.


up email pdf word plus minus reset color
گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه: 3450
تاریخ :1399/05/11 ساعت 10:40:16
تعداد بازدید: 84
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی