گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه:3019
تاریخ :1397/05/13 ساعت 10:22:17
تعداد بازدید: 15
واژه ها در قاب تصوير نگاهي به اقتباس در سينما(5)
email pdf word plus minus reset color
گاهي در پايان رمان يا داستان انتخاب شده براي اقتباس، نقطه اوجي پيدا نمي شود و فيلمنامه نويس هم در طول داستان صحنه هاي مهمي براي اينکار پيدا نمي کند. بهتر است از پايان کتاب به عقب برگردد تا صحنه اي پيدا شود که مشکل را حل کند.

عکس اصلی خبر

عبدالله خداکريمي

وقتي خطوط داستاني از منبع اصلي پيدا کرديد بهتر است داستاني را بيابيد و خلق کنيد که باعث حرکت و جهت رو به سوي اوج باشد، سپس طرح هاي فرعي را از درون داستان بيرون بکشيد.

چرا بعضي از رمان ها اقتباس پذير هستند؟ به اين سوال مي توان در چند مرحله پاسخ داد.

1- رمان هايي که داستان آنها در مقطع زماني کوتاه رخ مي دهد، براي تبديل شدن و حفظ تمرکز داستان راحت تر هستند.

2- رمان هايي که خط دراماتيک رو به اوجب دارمد،با پيشرفت داستان، به تبلغ آن تعليق و کشش هم افزايش پيدا مي کند و داستان هيجان انگيز تر مي شود.

3- ساختار سه پردهشفاف و روشن به اقتباس راحت کمک مي کند.

4- تمام حوادث و رويدادهايي که در رمان اتفاق مي افتد واضع و بدون ابهام است که اقتباس را ساده مي کند.

5- يکي شدن خط داستاني با اعمال شخصيت اصلي باعث گرهگشايي مي شود. قهرمان جنگنده جهت داستاني را تغيير مي دهد، عملکردش، و داستاني را پيش مي برد و به هر طريق ممکن  قصد دارد که به مقصد برسد و خواسته اش عملي شود و در نهايت داستان را به نقطه ي اوج مي رساند خط داستاني پر قدرت و پر کشش همراه با شخصيت و درونمايه باعث حرکت مي شود که براي اقتباس بهترين شرايط است.

رماني که براي اقتباس انتخاب گرديد، بعد از مطالعه دقيق و شناخت شخصيت ها و حوادث ، ساختار طرح و طرح هاي فرعي را بايد شناخت و « صحنه و سکانس» را پيدا کرد؛ مجموعه اي از صحنه ها با فکري واحد و شروع ، ميان و پاياني مشخص را « صحنه و سکانس» مي گويند.

بيشترين نيرويي که باعث حرکت در داستان مي شود از صحنه و سکانس مي ايد. اين نيرو باعث مي شود که هر صحنه، صحنه ديگري را خلق کند و همينطور تا پايان ماجرا پيش ببرد.

مثالي از « صحنه-سکانس» در پايان فيلم « پستچي هميشه دوبار زنگ مي زند»

که مي توان اين «صحنه-سکانس» را ازدواج فرانک و کورا و مرگ زن نام نهاد.

صحنه ي آلاچيق که زن آنجاست و مرد پيشنهاد ازدواج مي دهد. صحنه ي بيرون کليپ که آنها ازدواج کرده اند. جاده که فرانک و کورا در ماشين هستند. جنگل و پيشنهاد دکو را براي فروختن کافه، جاده، آنها به سمت خانه مي روند. حواس مرد به کوراست که ماشين از روبرو مي آيد. فرانک نمي تواند ماشين را کنترل کند و منحرف مي شود.

زن از ماشين بيرون مي افتد و ماشين با تابلويي تصادف مي کند. مرد به سراغ کورا مي رود. او مرده است.»

« صحنه-سکانس» همانند يک فيلم در صورتي مي تواند کامل باسد که شروع، ميان و پايان مستقل داشته باشد و سير اوج گيرنده دراماتيک ايجاد کند.

« صحنه-سکانس» هم بايد بلند باشد به خاطر سير اوج گيرنده وهم کوتاه که توجه را به خود جلب کند.

فيلم هاي روانشناختي وحشتناک يا پر تحرک چندين « صحنه-سکانس» دارند چون بايد حداکثر حرکت و اطلاعات را به داستان تزريق کند. اما در هر نوع فيلمي مي توان «صحنه_سکانس»پيدا کرد.

اگر رمان يا نمايشنامه اي که براي اقتباس برگزيده شد نقطه اوج آن براي تبديل شدن به فيلم کافي نبود، اقتباس کننده بايد حوادث را منظم کند يا به ماجراهاي رمان بيفزايد تا درام شکل بگيرد



up email pdf word plus minus reset color
گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه: 3019
تاریخ :1397/05/13 ساعت 10:22:17
تعداد بازدید: 15
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی