گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه:3076
تاریخ :1397/08/12 ساعت 09:12:20
تعداد بازدید: 32
سينماي هرمزگان: يک معرفي
email pdf word plus minus reset color
محمد ازلي پور از فيلم سازان جوان و تازه نفس سينماي هرمزگان است که اخيرا با «فيلم قايق حلبي» حضوري موفق در جشنواره ملي فيلم دريا داشته.

عکس اصلی خبر

نداي هرمزگان- سعيد عامري سياهويي

به همين بهانه بر آن شديم گفتگويي با ايشان داشته باشيم.

عامري: سلام. لطفا خودتون رو معرفي کنيد؟

محمد ازلي پور: محمد ازلي پور هستم. متولد 9/8/1375 بندرعباس، محله سيم بالا.

عامري: پيش از شروع گفت و گو متوجه شدم شما ابتدا با عکاسي شروع کرديد. چه طور شد که به عکاسي
علاقه مند شديد؟

ازلي پور: زماني که بچه بودم چون پدرم علاقه ي زياد به عکاسي داشتن توي خونه ي ما چندين دوربين عکاسي بود. يادمه پدرم يه دوربين عکاسي ياشيکا داشتن که با اون دوربين عکس خانوادگي مي گرفتن. پدربزرگم هم يه دوربين پولارويد بهم هديه داده بودن که خيلي دوستش داشتم. اما متاسفانه فيلمش رو نداشتم که بتونم عکاسي کنم باهاش. پدر من دوربين هاي مختلفي خريده بودن. چندين مدل مختلف ياشيکا توي خونه داشتيم.

عامري: اولين عکس رو يادتون هست کي گرفتين؟

ازلي پور: دوران راهنمايي بودم. در يک سفر که به دربند تهران به همراه خانواده رفته بوديم از خانواده گرفتم.

عامري: عکاسي رو به طور جدي از چه سالي شروع کردين؟

ازلي پور: از سال 1394

عامري: آيا عکس هاتون به جشنواره اي راه پيدا کرده؟

ازلي: در جشنواره جشن عکس دوتا عکس، در جشنواره ملي خليج فارس يک عکس ، در جشنواره ملي آب در سال 96 دوتا عکس، در جشنواره تصوير سال در سال 96 دوتا عکس داشتم و يکي از عکس هام هم در کتاب قاب نگاه چاپ شد.

عامري: بيشتر چه سبکي عکاسي مي کنيد؟

ازلي پور: به عکاسي مستند اجتماعي علاقه زيادي دارم.

عامري: چه طور شد که به فيلم سازي علاقه مند شدين؟

ازلي پور: سال 87  گروهي که براي تست بازيگري فيلم امپراطور خليج فارس اومده بودن، محل اسکانشون

روبروي خونه ي ما بود. از طرف آقاي ايمان رحيمي خبر دار شدم که دارن تست مي گيرن. من و دختر عمه ام رفتيم و تست داديم و هر دوتامون براي فيلم قبول شديم. آقاي نوري زاد کارگردان فيلم  به من گفتن چهره شما براي نقش خيلي خوبه.

بعد از بازي در فيلم امپراطور خليج فارس پدرم منو فرستادن کلاس هاي تئاتر آقاي آزاد دريايي، چند جلسه از کلاس هاي ايشون رو رفتم ولي احساس مي کردم بايد خودم پشت دوربين باشم. بازيگري منو ارضا نمي کرد. سال ها دغدغه ي ساختن فيلم داشتم و فکرهاي زيادي توي سرم بود ولي نمي دونستم بايد از کجا شروع کنم و چه جوري. چون پدرم عکاسي پشت صحنه فيلم رو انجام ميدادن از طريق آقاي محمدرضا رکن الديني براي عکاسي در فضاي جشنواره فيلم کوتاه خورشيد در سال 96 منو دعوت به همکاري کردن. در حاشيه برگزاري جشنواره با خيلي از اشخاص در حوزه فيلمسازي و عکاسي آشنا شدم.

عامري: چه اشخاصي تاثير گذار بودن در ورود شما به عرصه فيلمسازي؟

ازلي پور: آقاي محمدرضا رکن الديني، استاد محمدرضا اصلاني، آقاي قتالي و سعيد سياهويي.

يادمه يکي از روزهاي برگزاري جشنواره خورشيد مشغول عکاسي از کارگاه ها بودم. وقتي کارگاه تموم شد آقاي سيف الله صمديان منو صدا کردن. بعدش ازم خواستن خودمو معرفي کنم. آقاي صمديان گفتن تو خيلي شبيه جواني هاي من هستي. اين حرف ايشون خيلي روي من تاثير گذاشت. به ايشون گفتم اميدوارم روزي بتونم مثل شما انسان موفقي بشم. ايشون گفتن با تلاش و پشتکار مي توني به
موفقيت هاي زيادي برسي.

عامري: از چگونگي شکل گيري ايده فيلم قايق حلبي با ما صحبت کنيد؟

ازلي پور: چون در محله سيم بالا زندگي مي کنم رابطه خوب و نزديکي با محله خواجه عطا دارم. من از کوچيکي با بچه هاي خواجه عطا بزرگ شدم. يکي از تفريحات بچه ها اين بود که با حلب روغن، قايق درست مي کردن و مي بردن توي دريا و باهاش بازي مي کردن. اين کار بچه ها و بازي شون براي من خيلي جالب بود. بعد از اين که خيابوناومد و ساحل ها رو خراب کردن بچه ها ديگه اين بازي رو توي ساحل نمي تونستن انجام بدن. چون ساحل پر شده بود از سنگ هاي بزرگ. بچه ها مجبور شدن قايق هاي حلبي شون رو توي کانال فاضلاب به حرکت در بيارن و بازي کنن. يکي از دغدغه هاي اصلي من و پدرم ريختن فاضلاب هاي شهري در دريا بود. سيم بالا به خور گورسوزان نزديکه و من تاثير اين خور رو در زندگي مردم محله خواجه عطا احساس مي کردم. من ديده بودم کساني رو که خونه هاشون نزديک خور بود. اونا حتي نمي تونستن لباس رو روي بند آفتاب کنن، چون تمام لباس هاشون بوي گند فاضلاب مي گرفت. در واقع من مي خواستم از طريق قايق حلبي اعتراض بچه ها و مردم خواجه عطا رو نشون بدم. انسان هايي که در همسايگي خور در حال رنج کشيدن هستن و هم محيط زيستي  که به نابودي نزديک.

عامري: در مورد روند ساخت فيلم قايق حلبي حرف بزنيد؟

ازلي پور: من از طريق فضاي مجازي فراخواني رو مطالعه کردم که خبر از برگزاري دوره اي به نام « کارگاه فيلم سازي» مي داد. خيلي سريع اقدام به اسم نويسي کردم.

عامري: در مورد کلاس هايي که در طول کارگاه براي شما برگزار شد صحبت کنيد؟

ازلي پور:  روز اول کلاس ها ابتدا يک جلسه چهار ساعته در مورد اصول فيلم نامه نويسي و مباني کارگرداني زير نظر استاد محمدرضا رکن الديني برگزار شد. روز دوم کارگاه کلاس آشنايي با تصويربرداري زير نظر آقاي رهبر امام دادي به مدت چهار ساعت به صورت کار عملي برگزار شد. دو جلسه آخر هم کلاس آشنايي بازيگري سينما زير نظر خانم شقايق نوروزي برگزار شد.

عامري: چقدر کلاس هاي کارگاه در روند ساخت قايق حلبي به شما کمک کرد؟

ازلي پور: کارگاه ها چون جوي صميمي و دوستانه داشت و بيشتر کارها عملي بود من به راحتي مي تونستم با فضا ارتباط برقرار کنم و مطالب رو به راحتي درک کنم. در واقع کلاس هاي کارگاه باعث شد من به يک شناخت کلي از مراحل فيلم سازي دست پيدا کنم.

عامري: بعد از اتمام کارگاه ها روند به چه صورت پيش رفت؟

ازلي پور: در روز اول کلاس هاي کارگاه فيلم سازي بچه ها به دو گروه تقسيم شدن. گروه دانشجويي و گروه دانش آموزي.

براي هر دو گروه هم سرپرست هايي انتخاب کردن. سرپرست گروه دانشجويي مثيم مختارپور بودند. و هر شخص در هر گروه بايد بعد از اتمام کلاس ها يک فيلم مي ساخت. بعد از پايان کلاس ها ما بايد در مدت کوتاهي ايده ها و طرح هاي خود را تبديل به فيلم نامه مي کرديم. من قبل از اين که نوشتن فيلم نامه رو شروع کنم رفتم لوکيشن هايي که  قرار بود توي فيلم باشه رو ديدم و عکاسي کردم. زمان ريختن فاضلاب توي خور و جز و مد دريا رو هم بررسي کردم. حتي خودم يک قايق حلبي درست کردم تا بتونم احساس ساختن قايق رو درک کنم.

عامري: تصويربرداري قايق حلبي چند روز طول کشيد؟

ازلي پور:  يک نصف روز تصويربرداري طول کشيد و يک نصف روز ديگه صداي برداري کرديم.

ما تصويربرداري را ساعت 2 ظهر شروع و تا تاريکي هوا تمومش کرديم.

عامري: برنامه ي شما براي آينده چيه؟ آيا باز فيلم مي سازيد؟

ازلي پور:  فيلم قايق حلبي براي من شروع فيلم سازي هستش. اکنون فيلم سازي براي من تبديل به يک هدف مهم شده و مي خوام به صورت جدي تر و خيلي قوي تر از قبل اونو دنبال کنم. بايد خيلي زياد فيلم ببينم و مطالعات سينماييم رو بيشتر بکنم تا بتونم فيلم بعديم رو خيلي قوي تر از قايق حلبي بسازم.

عامري: احساس تون چيه از اين که فيلم قايق حلبي موفق به کسب رتبه ي سوم جشنواره فيلم دريا شده؟

ازلي پور: همين که فيلمم رو ساختم خودش براي من يک موفقيت بزرگ بود. فکر نمي کردم اولين فيلمي که ساختم موفق به کسب مقام بشه. من وقتي اين مقام رو کسب کردم به خودم گفتم نبايد مغرور بشي و بگي کارت خيلي خوب بوده و اين عنوان باعث بشه که کم تر تلاش کني.

من بايد بسيار تلاش کنم تا ابتدا به انساني خوب و بعد به فيلم سازي خلاق تبديل بشم. اعتقاد دارم هنوز ابتداي راه هستم.

عامري:  پيشنهاد شما براي علاقه مندان جوان مثل خودتون که تازه مي خوان وارد عرصه فيلم سازي بشن چيه؟ از چه طريق مي تونن ايده هاشون رو تبديل به فيلم کنن؟

ازلي پور: از کارگاه هايي که خيلي محدود هستن در استان، استفاده کنن. مثلا شرکت سينماگران  مستقل پيشرو هرمز که کارگاه فيلم سازي رو به صورت کاملا رايگان براي علاقه مندان برگزار کرد. و خانم بنفشه ابراهيمي که تهيه کنندگي تمام فيلم هايي که در کارگاه توليد شده را به عهد گرفتند. اين اتفاق خيلي کم مي افتد که يک شخص بدون چشم داشت به بازگشت سرمايه  اقدام به ايجاد موقعيت
کند.

عامري: تشکر مي کنم از شما که وقتتون رو در اختيار ما گذاشتين. اگر حرف خاصي داريد به عنوان صحبت پاياني بفرماييد

ازلي پور: ممنونم از روزنامه نداي هرمزگان براي ترتيب دادن اين گفتگو. جا داره از تمام کساني که در ساخته شدن فيلم  قايق حلبي به من کمک کردن تشکر و قدرداني کنم.



up email pdf word plus minus reset color
گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه: 3076
تاریخ :1397/08/12 ساعت 09:12:20
تعداد بازدید: 32
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی