گروه: اجتماعی
شماره روزنامه:2940
تاریخ :1396/11/25 ساعت 07:45:46
تعداد بازدید: 94
«خَرِ من شو» بگیر،کارِت تضمینی
email pdf word plus minus reset color
لباس اش به کولی ها نمی ماند . ساده و معمولی پوشیده است. دختری 5 ساله نیز گوشه چادرش را با انگشتان کوچکش محکم گرفته؛ در کنارش پیرزنی با سبدی در دست او را در جذب مشتری همراهی می کند. بیش تر توجهش به سمت دختران جوانی است که از جلوی او رد می شوند .

عکس اصلی خبر

لیلا محبی

اولی توجهی نمی کند؛ دومی با پوزخندی رد می شود ؛ سومی اما انگار دنیای درونش را غمی فرا گرفته. با دیدن زن رمال که او را فرا می خواند و می گوید:« بیا تو در طالعت دعا داری دخترم... من به هر کسی نمیگم بیا، اگر گره از کارت باز شد ی پولی به من بده»! قدم هایش را سست می کند ودستش را برای رمز گشایی از طالع و بخت اش، به سوی کولی پیشگو دراز می کند....

زنجیره مشتری و دعانویس

بدون شک اسم رمال و دعا نویس برای همه آشناست.  «رفع گرفتاری های زندگی»، «خلاصی از بدبیاری ها و نا مرادی های زندگی» و هزار ویک دغدغه خاطر ، همگی باعث شده تا رمالی و جادوگری از گذشته تا امروز حاضر و ناظر باشد و هر زمانه ای به شکلی جدید درآید «این بت عیار».  در این میان اما، همواره این زنان بوده اند که با مراجعه به رمال و کف بین و ...، گرمی بخش بازار مکر و فریب و نیرنگ باشند و با شنیدن «وعده» و «امید»، فردایی روشن و بی دغدغه را در ذهن خود مجسم سازند؛ نکته ای که رمال ها و کف بین ها، به خوبی از آن آگاه بوده و با شناختن و دانستن احساسات زنان مراجعه کننده، «آینده ای نسیه» را با اسکناس های سبز رنگ معاوضه و قالب کنند! 

                                    ***

منزل خانم «ع» بسیار شلوغ است. همه مشتریانش زن هستند ؛ از جوان گرفته تا میانسال که منتظرو به صف نشسته اند. همه در افکار خودغوطه ورند، افکاری  که فقط خود می دانند چیست و شاید دمی بعد رمال هم باخبر شود!

ویزیت خانم رمال از هفت صبح شروع می شود و تا هشت شب ادامه دارد. قیمت هر فال به قول خودشان پانزده هزار تومان است وهر مشتری فقط پانزده دقیقه وقت دارد از سرنوشتش آگاه شود.

 خانم رمال انگار امروز خیلی عصبانی است؛ به یک مشتری که بعد از ساعت هشت مراجعه کرده بود با عصبانیت می گوید: امروز دیگر بس است. من مشتری بعد از ساعت هشت نمی گیرم.خود من هم کار دارم و باید برای بچه هایم شام درست کنم. دختر جوان انگار پتکی به سرش خرده باشد ، با چهره ای دمغ می گوید: پس برای فردا اول وقت مرا در لیست بنویس... خانوم رمال می گوید بسیار خب؛ شما اولین مشتری فردای من هستید.

برای گرفتن وقت از خانم «ع» باید با شماره اش تماس بگیری که شوهرش جواب می دهد و اسم شخص را در لیست می نویسد.

«نسیم» دختری 20 ساله است . او به قول خودش برای سی امین بار است که به خانم «ع» مراجعه می کند تا از سرنوشت اش آگاه شود. «نسیم» از کار رمال راضی است و می گوید: هر چیزی را که به من گفته ، تا حالا درست بوده و برای همین مرتب به او مراجعه می کنم. «نسیم» حتی گاهی تلفنی نیز از خانم «ع» می خواهد که بخت اش را برایش بخواند.

«نسیم» می گوید: چندین بار مرا البته به چند دعا نویس دیگر معرفی کردند که رفتم و کلی پول هم دادم اما هنوز کارم درست نشده است و ادامه می دهد: حتی یکی از آن ها پولم را گرفت و بعد گفت نمی توانم برایت کاری کنم. من هم خجالت کشیدم بگویم پس پولم را بده.انگار این ها برای همدیگر مشتری می فرستند.

خرافه گرایی ناشی از خلا معرفتی  است

«عباس فضلی» پژوهشگر ومحقق دینی درباره گرایش مردم به پدیده خرافات و رمالی می گوید: به طور کلی، مردم به امور معنوی گرایش دارند  اما وقتی امور جاری و زندگی را به میل خود نمی بینند به سمت بیراه ها و مسایل خرافی، که توسط گروه های نا اهل تبلیغ می شود، گرایش پیدا می کنند؛ ناگفته نماند که تقاضای افراد موجب رونق این بازارهای مکاره می شود. در این میان، گسترش یک پدیده خرافی سبب باورمندی مردم نسبت به آن خرافه می شود و در نتیجه خیلی راحت یک امر پوچ و پوشالی به نام واقعیت و معنویت  میان مردم ترویج می شود و یک امر ناسفته و ناحق ، به صورت اصل و حق دیده می شود و در گذر زمان، این باور ناموجه بازتولید می شود و دوباره و  در چرخه ای دیگر، نقش جدیدی بازی می کند و افرادی نیز از این باورها سودجویی می کنند.

فضلی می گوید: خرافه گرایی در جامعه ناشی از خلا معرفتی و آگاهی جامعه است. جامعه ای که باید با توجه به امکانات وگسترش وسایل ارتباط جمعی و نیز وجود فضای مجازی ازآگاهی بیش تری برخوردار باشد ،اما وجود خلا معرفتی و آگاهی  باعث می شود تا توده نا آگاه ،خیلی راحت ، پذیرای خرافه باشد و  جایگاه  خرافه پرستی گسترشی قابل توجه پیدا کند.

رمال یا موکل؟

«مریم» دختری است که انواع فال را امتحان کرده است او می گوید: فال انواع مختلفی  دارد . از «تاروت و ، پاسور، قهوه ، چای ، کف بینی ، آیینه ، صدف ، کبریت و...» در جامعه مرسوم است اما مشهورترین و متداول ترین آن ها فال قهوه و تاروت و چای می باشد که گاها مشاهده شده که رمال حتی توی فنجان مشتری را هم نگاه نمی کند و از گذشته و آینده اش می گوید، یا به قولی، او یک موکل دارد.

«فرح»، فالگیری است که فال قهوه و تاروت می گیرد. او درباره مشتریانش می گوید: از هر قشری مشتری دارم . زن و مرد . جوان و پیر . به صورت تلفنی و یا حضوری. مردم، بیش تر برای این که افسرده اند ، نیاز به حرف هایی دارند تا روحیه بگیرند و به همین خاطر به فالگیر مراجعه می کنند.   او ادامه می دهد و می گوید: فال، به قول یکی از مشتریانم،  به عنوان یک «شارژر» عمل می کند. مردها بیش تر در مورد کارها یی که می خواهند انجام دهند و خانم ها بیش تر در مورد احساسات و دختران، بیش تر برای بخت و اقبالشان فال می گیرند.

«ز- الف» یک مشتری است که برای مشکلی به رمال معرفی می شود . فالگیر به او می گوید مشکل شما با دعای معمولی قابل حل نیست باید راه دیگری را برایش در نظر بگیری.

«ز – الف» می گوید: به من گفت «بیا خر من شو بگیر تا تمام مشکلاتت حل بشه و هیچ کس نتونه در مقابلت مقاومت کنه. من که متوجه منظورش نشده بودم پرسیدم منظورت چیست؟ فالگیر گفت: همین چیزی که خودم دارم... و  دعایی که در گردنش قرار داشت را نشان داد و گفت از طریق واسطه این را گرفته و دو سال قبل بابتش سه میلیون داده است؛ گفت بیا تو هم این را بگیر تا به صورت تضمینی مشکلت حل شود».

«عباس فضلی»  در مورد علم ماوراءالطبیعه  که رمالان در موردش ادعا می کنند می گوید: اگر اصل خرافه بدل و ساختگی می باشد پس طبیعتا علمی که اینان نیز ادعا دارند بدلی است.  فضلی معتقد است، کسانی که به علم ماورایی دست یافته اند ، دست به خرافه و فریب مردم نمی زنند. این ها نگاه بدلی دارند و اصل نیستند. کسانی که اصل یک معنا را می توانند به جامعه القا کنند چون کمرنگ هستند در نتیجه بدلیات جای اصل را می گیرد. بقول مولوی، وقتی اصل در جامعه نباشد جامعه به بدلیات رجوع می کند چون معنویات نیاز یک جامعه است.  همیشه افرادی که از یک مجموعه ناامید شده اند به افراد شیاد و افرادی که با نام دین در جامعه کاسبی می کنند گرایش پیدا می کنند.

فال در دنیای مدرن

فالگیری هم مانند خیلی از ابزارها و برنامه ها با دنیای مدرن به حالت پیشرفته در آمده است. امروزه گرفتن فال حتی به صورت مجازی و تلفنی نیز شایع شده است . از طریق اینترنت و تبلیفات و سایت ها در اختیار مردم قرار دارند. بعضی از کانال ها با رایگان قرار دادن بعضی از فال ها به صورت روزانه مشتری جذب کرده و بعدها از آن ها برای فال هایی با قیمت های بالا سواستفاده می کنند. خانم «ج-ک» فالگیری است که به دو صورت طالع می گیرد . اول به صورت حضوری و دوم به صورت تلفنی. برای تلفنی باید تماس گرفته و بعد از گرفتن شماره کارت مبلغ مربوطه را به حساب وی واریز کرده و اطلاع دهی . در پشت خط ، زنی که منشی او می باشد می گوید بعد از چهل و پنج دقیقه تماس بگیرین و ادامه ماجرا . اما دربخش حضوری، بعد از تماس، منشی به شما یا همان روز یا در روز دیگر وقت ملاقات می دهد. «فضلی» اما در باره تاثیر فضای مجازی بر خرافه و فال می گوید: فضای مجازی یک ابزار است و هر چه در آن ارائه شود خوب یا بد مشتری خاص خود را دارد. کسانی که متولی دین هستند باید بتوانند جامعه را آگاه کنند. همیشه از شعارها و گفنه ها و برنامه های تکراری صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی  و اداره فرهنگ وارشاد ناراحت می شوم که چرا این گونه است . بیاییم به جای کارها و برنامه های تکراری بگوییم اصل قضیه چیست وچه اتفاقی باید بیفتد و جامعه به چه چیزی نیاز دارد و چرا مواردی چون رمالی اتفاق می افتد . صدا و سیما و حتی امامان جمعه  نسبت به این موضوع آگاهی سازی کنند و مردم را آگاه کنند. متاسفانه ما حتی چنین برنامه ای هم نداریم و برنامه ها همیشه شعاری و تکراری است.  هر چند ورود به این مسائل سخت است . بیش ترین نگاه خرافه گرایی را زنان دارند و در میان مردان کم است. در بسیار از فضاهای مجازی مشاهده شده است که این گروه ها را یک رمال اداره می کند و در آن از بیاناتی استفاده می کند که در قالب دین و معنویت و تعبد ارائه می شود.

زنان مجلسی عامل شیوع خرافه

متاسفانه آماری رسمی از هرمزگان دیدم که گفته بود چهارصد نفر مداح مذهبی زن داریم که در حوزه دینی و معنوی فعالیت می کنند . همین ها هستند که وارد مجالس ختم انعام و روزه ها می شوند و به خانه ها ورود می کنند و مسائلی را مطرح می کنند  و با نگاه مذهبی، «اذکاری من درآوردی» می گویند که مثلن اگر می خواهید فرزندتان باهوش شود فلان ذکر را بگویید. به تعبیری زنان مجلسی هم ازبنیه علمی و مذهبی بالایی برخوردار نیستند  و خیلی زود تحت تاثیر همان جلسه ارائه طریقی می دهند که نهایت به خرافی گرایی زنان منتهی می شود.  با وجود خرافه گرایی و رمالی و دعانویسی می توان دید که زندگی خیلی از این رمالان خود در هرج و مرجی است که هر روز برای سامان دادن به آن به دادگاه ها مراجعه می کنند اما هنوز هستند دختران و زنانی که پول های هنگفتی را برای باز کردن بخت و اقبالشان خرج می کنند.

هنوز هستند کسانی که برای خانم «ع» و خانم «ج» مشتری می برند .

هنوز هستند کسانی که در مکانهای مقدس نیز به دنبال مشتری می گردند و این چرخه ادامه دارد تا زمانی که جامعه ازاین جمود فکری کورکورانه بیرون بیاید  و دیگر» نسیمی»س برای آینده اش به رمال مراجعه نکند....

  


up email pdf word plus minus reset color
گروه: اجتماعی
شماره روزنامه: 2940
تاریخ :1396/11/25 ساعت 07:45:46
تعداد بازدید: 94
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی