گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه:2937
تاریخ :1396/11/21 ساعت 08:08:55
تعداد بازدید: 62
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر–بندرعباس؛ گزارشی از اکران انیمیشن «فیلشاه»
email pdf word plus minus reset color
انیمشین "فیلشاه" در روز چهارم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس در سینما ستاره شهر به نمایش در آمد و در این گزارش به‌صورت اختصاصی به نقد این فیلم از نگاه کارشناسان امر می‌پردازیم .

عکس اصلی خبر

به گزارش ایسنا، دو سه سال اخیر دوران خوبی برای صنعت انیمیشن کشور بوده و شاهد ساخت آثار زیادی در این حوزه برای اکران سینمایی بودیم. از ساخت فیلم لایو اکشن «مبارک» گرفته تا اکران پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران یعنی «شاهزاده روم» همگی باعث شدند تا امیدهای بیشتری به صنعت میلیاردی انیمیشن (البته در ابعاد جهانی آن و نه داخلی) ابراز شود .

«فیلشاه» کار جدیدی است از سازندگان عنوان شاهزاده روم که توفیق این را داشته به‌عنوان اولین انیمیشن در تاریخ چندین ساله جشنواره فیلم فجر شرکت کند، آن‌هم در بخش رقابتی سودای سیمرغ. موفقیت نسبی عنوان قبلی سازندگان و حضور فیلشاه در جشنواره فیلم فجر باعث کنجکاوی‌های زیادی برای علاقه‌مندان شده و دوستداران انیمیشن را به دیدن آن سوق داده است .

معرفی فیلم :

فیلشاه داستان بچه فیلی به اسم شادفیل است که پسر رئیس قبیله فیل‌هاست. شادفیل یکی از تپل‌ترین فیل‌های قبیله و البته دست‌وپا چلفتی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. او عزیزدردانه مافیل (مادرش) است و در بین جمع سایر بچه فیل‌ها مورد تمسخر واقع می‌شود به‌طوری‌که آن‌ها لقب شاسفیل را به او داده‌اند. با آمدن شکارچیان به سرزمین فیل‌ها و شکار اکثر آن‌ها، شادفیل و اعضای قبیله‌اش در کشتی دزدان زندانی می‌شوند. رئیس این دزدان فردیست با نام اسفل‌السافلین که قصد دارد تمام حیواناتی که شکار کرده را به پادشاه کشورش تقدیم کند. کشوری که نامش صبا است و پادشاه قصد دارد در آن با کمک فیل‌ها یک بتکده درست کند .

طراحی گرافیکی فنی و بصری انیمیشن فیلشاه یک سرو گردن از سایر آثار ساخته شده تاکنون بالاتر است و سازندگان هم به‌خوبی به این برتری باور دارند. نشان دادن افکت‌های سخت گرافیکی همچون آب‌وآتش در همان صحنه‌های آغازین فیلشاه یک قدرت‌نمایی محسوب می‌شود که انصافاً هم به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک شده است. رندر کردن بیش از نیمی از سکانس‌های فیلشاه در کشورهای خارجی نظیر اوکراین صورت گرفته و این مسئله باعث تقویت و عدم مشکلات گرافیکی در طول مدت‌زمان انیمیشن شده است .

استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای همچون بهرام زند، زهره شکوفنده، ناصر طهماسب و بهمن هاشمی به‌جای استفاده از بازیگران سینمایی (کاری که به‌عنوان‌مثال در انیمیشن جمشید و خورشید صورت گرفت و چندان جواب پس نداد) کیفیت صداپیشگی را در فیلشاه به‌شدت بالا برده است. اکثر طنز موجود در انیمیشن فیلشاه به عهده دوبلوران آن است چراکه صحنه‌های کمدی اسلپ استیک و یا موقعیت‌های خنده‌دار دیگر کمتر در فیلم به چشم می‌آید. دوبلوران مجموعه توانسته‌اند صدای خود را به‌خوبی به کاراکترها قرض بدهند و البته دراین‌بین جای صدای برخی از دوبلوران جدید و حاذق انیمیشن کشور هم خالی است .

نقد فنی فیلم :

یک منتقد سینما در خصوص انیمیشن سینمایی فیلشاه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فیلشاه ساخته هادی محمدیان بعد از شاهزاده روم انیمیشنی بود که می‌توانست خیلی خوب ظاهر شود اما متأسفانه این اتفاق در موردش نیفتاد .

مصیب داوری اضافه کرد: فیلشاه انیمیشن بدی نبود اما در لبه پرتگاه و مرز بین خوب و بد قرار داشت، مشکل اصلی فیلشاه فیلم‌نامه آن بود؛ شروع خوب و گیرایی دارد اما هرچه فیلم به سمت جلو می‌رود مخاطب را درگیر نمی‌کند و دلیلش این است که فیلشاه قصه‌ای تاریخی و قرآنی در خصوص حمله ابرهه به خانه خدا دارد که هادی محمدیان می‌خواهد با خلاقیت و ظرافت خاصی آن را به تصویر بکشد و از همان ابتدای فیلم مخاطب به این نکته پی می‌برد .

وی ادامه داد: متأسفانه از دقیقه 15 و 20 به بعد دیگر آن خلاقیت لازم را ندارد، اگر هادی محمدیان تنها 10 درصد از تاریخ را می‌گرفت و 90 درصد آن را به خلاقیت‌های کارگردان اختصاص می‌داد بسیار موفق‌تر بود .

این منتقد سینما با بیان اینکه فضای تخیل موجود در انیمیشن وجود دارد بسیار گسترده است، تصریح کرد: فیلشاه می‌توانست در برابر هجمه انیمیشن‌های وارداتی قد علم کند اما این اتفاق نیفتاد و تماشاگر در طول تماشای فیلم با قصه‌ای تاریخی روبه‌رو می‌شود که هیچ خلاقیتی ندارد .

داوری ادامه داد: بعد از گذشت مدتی از فیلم این سؤال برای بیننده به وجود می‌آید که فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان دیگر چه چیزی برای نمایش دادن به من دارند؟ و فیلم‌نامه ناگهان تهی می‌شود !

وی با اشاره به اینکه تنها چیز خوبی که در این انیمیشن می‌توانیم به آن اشاره کنیم سیر تحولی شخصیت شادفیل است که از فیلی خنگ تبدیل به فیلی جسور و درواقع شاه فیل‌ها می‌شود، عنوان کرد: البته این نترسی و جسارت را در تمام طول فیلم در شخصیت شادفیل می‌بینیم، او تنها فیلی است که از موش نمی‌ترسد، در مسابقه بین فیل‌ها برای خودش مایه نمی‌گذارد و دوست ندارد به هر قیمتی قهرمان شود و جهان‌بینی خاص خودش را دارد.  این منتقد سینما با تأکید بر اینکه تحول شادفیل و تصمیم نهایی‌اش بر نشستن و حرکت نکردن نقطه قوت این کار بود، خاطرنشان کرد: فیلشاه را باید دید و به آن احترام گذاشت چراکه انیمیشن‌های هادی محمدیان دارد کم‌کم به یک برند در انیمیشن ایران تبدیل می‌شود و می‌توانیم به او اعتماد کنیم، مطمئناً در آینده انیمیشن‌های بهتری را از این کارگردان خوش آتیه خواهیم دید .

داوری در خصوص وضعیت صنعت انیمیشن در ایران بیان کرد: متأسفانه این صنعت در کشور وضعیت خوبی ندارد و بهایی که باید به آن داده نمی‌شود؛ انیمیشن صنعتی است که نیاز به هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بالایی دارد و به جوانان و کسانی که در این مسیر کار می‌کنند بها داده و اعتماد شود تا در کشور جا بیفتد و رشد کند؛ باید برای اینکه انیمیشن‌هایمان وارداتی نباشد و بتوانیم هنر خود را صادر کنیم بهای بیشتری را بپردازیم .

وی همچنین در خصوص شانس انیمیشن سینمایی فیلشاه در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر برای کسب سیمرغ، اظهار کرد: فیلشاه یک انیمیشن است که در رقابت با 22 فیلم رئال قرار گرفته و باید گفت چنین رقابتی به لحاظ حرفه‌ای اصلاً درست نیست اما می‌توان گفت همین‌که این انیمیشن به بخش مسابقه راه پیدا کرده با دریافت سیمرغ برابری می‌کند و فیلشاه  قبل از اینکه سیمرغی بین فیلم‌ها تقسیم شود،

همچنین یک سینماگر جوان هرمزگانی در تحلیل این فیلم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این اثر را تنها می‌توان نمونه کپی ضعیفی از چندین انیمیشن خارجی همچون "پاندا کونگ‌فو کار" نامید.  سید عبدالرحیم قتالی افزود: انیمیشن فیلشاه ترکیبی از چند داستان دینی همچون داستان مریم مقدس و واقعه ابابیل بود و روایت اصلی داستان فیلی را بیان می‌کند که در جامعه خود به‌عنوان فردی فاقد صلاحیت شناخته می‌شود.  وی با اشاره به اینکه داستان از روایت این فیلم فراتر می‌رود ولی این امر نقطه قوت فیلم نیست، تصریح کرد: انیمیشن‌ها اصولاً آثاری مخاطب پسند و عامیانه‌اند زیرا اکثر مخاطب آن را کودکان و خردسالان در بر می‌گیرند اما این انیمیشن با پرش‌های سریع و نماهای اشتباه زیاد تنها ذهن بیننده را خسته می‌کند.  قتالی با بیان اینکه نداشتن موضوع یکپارچه و شخصیت‌های فراوان که عمدتاً نقشی مهم ندارند نیز کار را بی‌ارزش می‌کند، اضافه کرد: اشتباهات منطقی اثر نیز کارگردانی کار را زیر سؤال می‌برد به‌گونه‌ای که این سؤال پیش می‌آید که  آیا اثر  کلاً کارگردان داشته است.  این سینماگر خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال صحنه‌ای که کشتی بادبانی از زیر پل رد می‌شود اما با توجه به ارتفاع بادبان قطعاً کشتی پشت پل گیر می‌کرد و به آن برخورد می‌کرد اما در صحنه بعد می‌بینیم به‌راحتی از زیر آن عبور کرده است .

وی با اشاره به اینکه درست است که تخیل در انیمیشن حرف اصلی را می‌زند اما اتفاقات این‌چنینی بخشی از تخیل نیست زیرا صرفاً یک مسئله منطقی است که باید به آن توجه شود، عنوان کرد: به‌طورکلی تلاش برای ساخت انیمیشنی با کیفیت از سوی تیم سازنده باعث شده بود که داستان که جز اصلی فیلم محسوب می‌شود در آن گم شود

قتالی در پایان گفت: این اثر را تنها می‌توان نمونه کپی ضعیفی از چندین انیمیشن خارجی همچون "پاندا کونگ‌فو کار" نامید .

به گزارش ایسنا، صندوق‌های نظرسنجی پس از اکران فیلم نشان می‌داد اقل تماشاگران کودک از تماشای این انیمیشن رضایت داشتند و صندوق نظرسنجی خوب از دیگر صندوق‌های متوسط و ضعیف گوی سبقت را ربوده بود.


up email pdf word plus minus reset color
گروه: فرهنگ و ادب
شماره روزنامه: 2937
تاریخ :1396/11/21 ساعت 08:08:55
تعداد بازدید: 62
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی